Данни за пътната безопасност в ЕС през 2022 година
Днес Комисията публикува предварителни данни за смъртните случаи по пътищата през 2022 г. През миналата година при пътнотранспортни произшествия са загинали около 20 600 души : в сравнение с 2021 г. това е увеличение с 3 % и се дължи на факта, че след пандемията равнищата на движението се установяват. В сравнение с предпандемичната 2019 г. обаче смъртните случаи са с 2000 малко (–10 %). Пълната част на ЕС и ООН е до 2030 г. броят на смъртните случаи при пътнотранспортни произшествия да бъде намалена наполовина.
Контрастиращи тенденции в отделните държави държави
През 2022 г. смъртните случаи по пътищата в ЕС се увеличиха с 3 % в сравнение с предходната година, като една от причините за това са възстановените равнища на движението след пандемията. Важно е да се подчертае, че много от постигнатото през периода на COVID-19 (включително спадът от 17 %, който беше наблюдаван през 2020 г. спрямо 2019 г.), не е загубено. В сравнение с 2019 г. през 2022 г. броят на смъртните случаи е намалял с 10 %.
В отделните държави държавите обаче напредъкът е много неравномерен. Най-голямото намаление — над 30 % — отчитат Литва и Полша, след което се нареждат Дания с 23 %. За разлика от тях през последните три години броят на смъртните пътища в държави като Ирландия, Испания, Франция, Италия, Нидерландия и Швеция е останал почти без промяна или се е увеличил¹.
Общото подреждане на броя на смъртните случаи не се промени значително в сравнение с периода преди пандемията — през 2022 г. най-безопасни са били пътищата в Швеция и Дания (съответно 21 и 26 смъртни случая на един милион жители), докато броят на жертвите на пътнотранспортни произшествия е най-голям в Румъния и България (съответно 86 и 78 на един милион жители). Средната стойност за ЕС е 46 смъртни случая на един милион жители .
Най-засегнати групи
Наличните данни от целия ЕС за 2021 г. ( за 2022 г. все още няма подробни данни ) показват, че 52 % от смъртните случаи при пътнотранспортни произшествия са настъпили по пътища извън населени места, 39 % — по пътища в населени места и 9 % — по автомагистрали. В три от всеки четири смъртни случая по пътищата загиналият е бил мъж (78 %). 45 % от всички загинали по пътищата са пътували с автомобил (шофьори и пътници), 18 % са били пешеходци, 19 % са ползвали двуколесни моторни превозни средства (мотоциклети и мотопеди), а 9 % са били велосипедисти.
По пътищата в населените места обаче ситуацията е много по-различна: там близо 70 % от общия брой на смъртните случаи събират уязвими потребители в движението (пешеходци, велосипедисти и ползватели на двуколесни моторни превозни средства). В населените места смъртните случаи при пътнотранспортни произшествия най-често се дължат на катастрофи с коли и камиони. Това означава, че е наложително да се подобри защитата на уязвимите потребители в движението.
Всички по-големият брой хора, които се придвижват с велосипеди, е явление, което заслужава да бъде специално. Сериозно безпокойство обаче поражда тенденцията към увеличаване на броя на велосипедистите, загинали по пътищата на ЕС. Това е единствената група участници в движението, при която през последните десетилетия не се наблюдава значителен спад в броя на смъртните случаи. Една от най-важните причини за тази ситуация продължава липсата на адекватна инфраструктура. Предварителните данни от Франция например показват, че в сравнение с 2019 г. през 2022 г. броят на смъртните случаи на велосипедисти се е увеличил с 30 %.
Контекст
През 2018 г. ЕС си постави за цел до 2030 г. да използвате броя на смъртните случаи по пътищата (а за първи път — и на тежките наранявания) с 50 %. Тази цел е определена в стратегическия план на Комисията за действие относно пътната безопасност и рамката за политиката на ЕС в областта на пътната безопасност за периода 2021—2030 г. , които съдържат и планове за постигане на нулева смъртност по пътищата до 2050 г.
Пътната безопасност също е основен елемент на неотдавнашните инициативи на ЕС в областта на политиката за мобилност, включително стратегията за устойчива и интелигентна мобилност и предложението на Комисията за преразглеждане на регламента за TEN-T и за рамка за градска мобилност .
ЕС има водеща роля във Второто десетилетие на действията за пътна безопасност, обявени от ООН за периода 2021—2030 г.
В близките седмици Комисията ще представи пакет от предложения, в които ще бъдат разгледани различни аспекти на пътната безопасност, така че тя да продължи да се увеличи.