Ниските данъци в Благоевград не покриват разходите на Общината

Снимка: Infomreja.bg

Какво сочи отчетът на кмета, който ще се обсъжда публично през септември

Община Благоевград поддържа прекалено ниски нива на данъците и таксите, които не отговарят на разходите, които трябва да се финансират с тях.

Това е заключението, което кметът Методи Байкушев прави в годишния отчет за изпълнение на бюджета, инвестиционната програма на Община Благоевград, сметките за средства от Европейския съюз и състоянието на общинския дълг за 2023.

Отчет на изпълнение на бюджет за 2023 г. - изтегли от тук

Приложения към изпълнение на бюджета за 2023 г. - изтегли от тук

Собствените приходи, отнесени към общите постъпления, показват дял на местните постъпления 23.67% при средно за страната 26.85%, т.е. този показател е с почти 3 % по-нисък от средното за страната, което за поредна година подкрепя твърдението, че Община Благоевград поддържа прекалено ниски нива на данъците и таксите, които не отговарят на разходите, които трябва да се финансират с тях, споделя Байкушев.

Кметът дава и отговор на това каква е възможността на общината да самоиздържа дейностите без да разчита на трансфери от държавния бюджет.

Общината е със стойност на показателя близо до средното за страната, което означава, че покритието на разходите е сравнително добро в сравнение с другите общини. Важно е да се отбележи, че при изчисляване на този показател са взети предвид разходите, които общината е извършила, а не разходите, които е планирано да извърши или трябва да извърши. Общината се е съобразила с възможностите си предвид планираните и реализираните приходи и е финансирала местните си дейности до размера на приходите с местен произход.  Размерът на дълга като съотношение с планираните приходи и изравнителна субсидия е 83.4%  при  46.58%  средно за страната за 2023 година. Важен показател, който е индикатор за финансовото състояние и дисциплина в общината, не е размерът на дълга като обща сума, а дали погашенията по него са правилно планирани и разчетени, така че да не са в нарушение на фискалните правила по чл. 32, ал. 1 от ЗПФ. Съотношението на плащанията по дълга към средногодишния размер на изравнителната и приходите е в размер на 7,5%, при максимално допустими 15%.

Как Общината завършва 2023?

Общината приключи 2023 година с просрочени задължения в размер на  3.85 %, което е  което е с 1.73 % по-малко от края на 2022 година. На национално равнище за страната показателят се покачва до 1.27 % в края на 2023 г. (при 0,88 % през 2022 г.).  Делът на задълженията за разходи по бюджета от средногодишните разходи за последните четири години е 6.72%, което е с 1.65%  повече от 2022 година. За страната този показател е средно 6.29%, а в края на 2022 година бе в размер на 4.82%. Максималния размер на тези задължения в края на годината, съгласно Закона за публичните финанси, не може да надвишава 15%. Както е видно, общината е спазила ограничението на закона. Този показател сочи за финансова политика, ограничаваща поемане на задължения за разходи, които не са обезпечени с очаквани приходи.  Делът на поетите ангажименти по бюджета от средногодишните разходи за последните четири години е 43.6%, което е с 14,3 % повече от предходната година. Максималния размер на тези задължения в края на годината съгласно Закона за публичните финанси не може да надвишава 50%. Както е видно, общината е спазила ограничението на закона. Този показател отразява всички ангажименти за разходи, независимо кога са били поети, които са останали неизпълнени/нереализирани към края на годината и подлежат на изпълнение/реализиране изцяло или частично в следващите бюджетни години. Средно за страната този показател е доста по-висок – 52.39%, а в края на 2022 година беше в размер на 49%.  Анализът показва 73 общини, които към края на 2023 година са в нарушение на този показател (над 50%), докато в края на 2022 година бяха 84 общини.

Показателят за събираемост на данък върху недвижимите имоти за 2023 година е 84.74%, приблизително с 1,5% по-малко спрямо 2022 година, но с близо 5% повече спрямо 2021 година. За 2023 година общината има с 5.63% по-добра събираемост от средната на национално равнище (79,11%) Показателят за събираемост на данък върху превозните средства за 2023 година е в размер на 68,01%, което е с приблизително същата събираемост от предходната година. Спрямо средното за страната показателят е с 3,1% , което е характерно и за предходните  години. Причината е ниската събираемост от собствениците с двойно гражданство.

Осреднената събираемост от двата данъка на Община Благоевград е 76,38% при средно за страната 75,35%, т.е. с 1.03% повече. 

За какво е дала най-много пари Общината?

Традиционно, общината разходва най-много средства /предимно делегирани държавни/ за функция Образование. През миналата година са изразходвани над 56.8 млн. лева /48.5 милиона лева за 2022 г./, което е приблизително 45% /44 за 2022 г./  от общите разходи.

За здравеопазване са изразходвани 6% /няма изменение спрямо 2022 .г/ от отчета.

Във функция „Жилищно строителство и БКС“ са концентрирани всички дейности по чистота, озеленяване, В и К, ремонти, поддръжка и благоустрояване на улици, площади, тротоарни настилки, детски и спортни площадки, осветление, дейности по контрол и опазване на околната среда. През 2023 година общината е разходвала близо 14,5 млн. лева, които са с 1,7 млн. лева по-малко от 2022 г. В тази функция са концентрирани значителна 10  част от капиталовите разходи. Дейностите в тази функция се финансират изцяло за сметка на общинските приходи. Изпълнението формира 12% от общия размер на разходите.

За култура и спорт през 2023 година са разходвани близо 9 на сто от средствата по общия бюджет /запазва се спрямо 2022 година/. Специфичното за тази функция са предоставените субсидии /за сметка на общинския бюджет/ на спортните клубове и ДЮШ на ОФК „Пирин“.

Икономическите дейности и услуги включват селско и горско стопанство, регулиране и контрол на транспорта и пътищата, изграждане, поддръжка и ремонт на пътища, туристически бази, приюти за животни. В тази функция са концентрирани 4% от средствата по консолидирания отчет.

С най-висок размер са средствата за субсидии /44% от всички субсидии по отчета/, които общината изплаща на транспортните фирми за компенсиране на картите и билетите по намалени цени за градски и междуселищен транспорт на определени категории пътници. Тези средства се осигуряват от държавния бюджет.

Движение и състояние на дълга за 2023 година

Към 01.01.2023 година Община Благоевград има поет /усвоен/ дълг  в размер на 9.1 млн. лева. През годината са усвоени още 16,7 млн. лева. Извършените разходи за главница и лихви са приблизително 3 млн. лева, в това число погашенията по главница са в размер на 2,5 млн. лева. Остатъчния размер на дълга към 31.12.2023 г. е в размер на 24 млн. лева.

Общият размер на разходите по обслужването на дълга е 3 млн. лева, включващи погашения по главници и лихви по всички заеми на общината. Плащанията по дълга, влизащи в изчислението на съотношението по чл.32 от ЗПФ /заемите от банки/ възлизат на почти 1,926 млн. лева и представляват 7,5% от средногодишния размер на изравнителната субсидия и собствените приходи на общината за последните три години. Съгласно Закона за публичните финанси годишния размер на тези плащания не може да надвишава 15%. 

Изпълнение на инвестиционните разходи за 2023 година

Изпълнението на капиталовите разходи на Община Благоевград към 31.12.2023 година е в размер на 9 043 484 лева или 39% от годишната задача, която е в размер на 22 702 741 лева.

 

КОМЕНТАРИ

Няма добавени коментари.

Код за сигурност, въведете кода i2d

FACEBOOK