Благоевградчани: Молим да бъде осигурено едно спокойно съжителство между всички граждани
Обръщаме се към Вас в качеството Ви на ръководители на две от най-важните звена на територията на община Благоевград във връзка с един дългогодишен проблем, за който сме сезирали Вашите предшественици. Решението обаче остава в ръцете Ви.
Така започва сигнал, входиран до няколко институции в областния център, преди 3 години. Реакция няма, а поредният човешки живот – заради пренебрегване на правилата, бе изгубен напразно след удар в бетонна стена.
Следствието продължи почти до полунощ, а кървавите следи остават пред входа на жилищна кооперация.
Поведението на мотористите в града стана повод за дискусия в мрежата след черната новина от 3 юли.
Потребители не скриха възмущението си то терора, оказван от мотористите в града. Булеварди и широки улици се превърнаха в писта за развиване на високи скорости и шум, смущаващ дневна и нощна тишина.
Особено след залез децибелите се покачват от впусналите се в забавление мотори. Сигнали до полицията са подавани многократно!
В последния такъв до 112 гражданин заявява, че в 23 ч. отсечката при улица „Владо Черноземски“, на която се намира и Първо районно управление, е писта за любителите на скорости. Операторът, приел сигнала, заявява: Знаем, ние също ги чуваме, но нищо не можем да направим. Докато дойдем, тях ги няма, но все пак ще изпратим патрул, ЗА ДА ПОСПИТЕ!
Така се стига до описването на ситуацията в подробен сигнал, изпратен през 2022, 2022 и 2024 до кмета на община Благоевград (който в този период не е един), до директора на ОДМВР-Благоевград, до председателя на Общинския съвет в Благоевград, до Комисията по безопасност на движението към Община Благоевград.
В текста се посочва:
„В продължение на години, искаме да ви представим писмено традиционната ситуация, на която са положени гражданите на град Благоевград и по-точно обитателите на жилища в района на централната градска част. Основните пътни артерии – булевардите и улиците покрай Областната дирекция на МВР в Благоевград, са „арена“ на високите скорости 24 часа, 7 дни в седмицата – без значение дали в светлата или тъмната част на денонощието.
Поставяме фокуса върху ул. „Владо Черноземски“ в отсечката от кръговото кръстовище при Трето основно училище – бул. „Свети свети Кирил и Методий“ през пресечката с улица „Скаптопара“ до кръговото кръстовище при ул. „Иван Михайлов“.
Това са точките, по които ограниченията за допустима в градски условия скорост не съществуват за определени водачи, което крайно застрашава живота и здравето на всички участници в движението. Посочените локации са крайно натоварени откъм трафик.
Високоскоростните гонки, движението на коли с недопустими скорости и така наречените „дрифтове“ по ул. „Владо Черноземски“ са източникът, смущаващ съня на хиляди. В допълнение – посочената отсечка на „Владо Черноземски“ между двете кръгови кръстовища е права отсечка, в която всеки моторист изпробва бързината на возилото си, създавайки опасност на всички на пътя, преминавайки през няколко пешеходни пътеки. Ревът на двигателите пък е нетърпим.
Това, което сме предприемали като граждани, опитвайки да защитим живота и спокойствието си, е множество сигнали до спешния телефон 112, който са били неефективни, тъй като бързината на форсиращите мотори е по-голяма от пристигането на патрул, който ще установи… нищо.“
На 29.06.2023 година 103-ма граждани се подписват в Молба подписка от живущи и работещи в района относно: Повишаване безопасността на движение в карето между улиците "Скаптопара", "Иван Михайлов", "Димитър Димов" и "Владо Черноземски". Подписката е входирана още същата дата в следните звена: Комисия по безопасност на движението в Благоевград 2. Сектор "Пътна полиция" на МВР-Благоевград 3. "Паркинги и гаражи" ЕООД 4. Звено "Общински инспекторат" към Община Благоевград, но внимание не бе обърнато, а проблемът се задълбочава.
Най-смущаващо е липсата на морал и спазване на правилата от Закона за движение по пътищата, който водачите пренебрегват „прелитайки“ по ул. „Владо Черноземски“ при сградата на Областната дирекция на МВР.
В сигнала на граждани горещи се апелира до институциите:
Обръщаме се към Вас с надежда да решите следните проблеми в името на това да бъде запазено здравето, животът и спокойствието на гражданите на Благоевград, а именно:
да се спазват правилата за движение по пътищата – като да се обърне сериозно внимание на превишената скорост.
да се обърне сериозно внимание на шума или по-точно – обезпокояването на спящите граждани от групи будни хора.
Настояваме за ежедневен пътен контрол от страна на Пътна полиция, които да следят не само за скоростта на превозните средства, но и за шума.
Уважаеми представители на институциите,
Надяваме се този дългогодишен проблем да бъде решен, защото ние сме заложници на мотористи и други любители на скоростите, които избират центъра на Благоевград за демонстрация на бързината и шума на мотори и коли. Молим да обърнете внимание на посочените проблеми, а с тяхното решение да бъде осигурено едно спокойно съжителство между всички граждани, чийто живот и здраве – физическо и психическо, са с предимство.
Писменото уведомление до Община и не само не стига до тук. Един от сигналоподателите се среща с директора на МВР в Благоевград през 2024 и описва проблема обстойно.
Отговорът е: „Нямаме достатъчно патрули!“. А за камери, измерващи шума, благоевградските полицаи дори не могат да си мечтаят. С което дискусията спира.
Полицаи пък молят да им бъдат изпращани снимки на номера на мотори, за да „установят нарушителите“.
Стига се до патовата ситуация, при която моторист, хвърчащ пред ОД на МВР, вдига ръка за поздрав на служител на Дирекцията, който върви по тротоара. Така се стига до въпроса кой кого пази?!
Многократно е повдиган и въпросът до Община Благоевград за поставяне на ограничители на скоростта в района, но се оказва, че европейска заповед спира поставянето на така наречените „пултове“ при пешеходни пътеки. Основната причина била преминаването на линейки с пациенти, което предизвиква друсане.
Този сигнал обаче все още стои на бюрата на ръководителите на институциите. И въпросът ще продължи да бъде актуален не само заради чаканата реорганизация на движението в Благоевград, за която говори кметът Методи Байкушев, но и заради следващата жертва – пешеходец или водач, станали част от хрониката на лекомислието или нелепата случайност.
През 2024 Калин Стоянов (тогава вътрешен министър) снабди Столична полиция с уреди за шума като санкционираните бяха стотици, но по другите дирекции така и не се сдобиха с подобни нови технологии.
Законът за движение осигурява временно спиране от движението на пътно превозно средство, ако шумът от двигателя е над установената норма или конструкцията му е изменена без съответното разрешение (чл.171, ал.2). Предвидена е и глоба до 50 лева, а ако водачът бъде спипан да кара возилото си без да е отстранил техническата неизправност, санкцията скача на 300 лева.
Според наредбата за показателите за шума в околната среда, шумът в жилищните зони трябва да е 55 децибела през деня и съответно 45 през нощта. В централните градски части е 60 децибела, а след 23 часа вечерта – 50. Такива са нормите и на териториите, предложени на интензивен автомобилен трафик.
От 74 до 106 децибела са допустимите нива за звук на автомобили и мотоциклети. Например за превозни средства с мощност на двигателя под 150 kW са допустими 78 децибела. А над 150 kW – 80. Над тези норми има или вреда, или преправяне на ауспуха, изтъкна експертиза.
Катаджиите не могат да засичат с мобилен шумомер колите в движение, а трябва да ги отбият отстрани от пътя и тогава да измерят звука, като накарат шофьора да изфорсира двигателя. В това време не трябва да минава друго превозно средство. Дали автомобилът надвишава допустимите норми за шумово замърсяване може да се определи най-точно при целевата му регистрация или по време на задължителния годишен технически преглед, алармира СБА.
Всеки един от уредите за контрол трябва да има сертификат за калибриране от Българския институт по метрология. Мобилният шумомер е с размер на колкото дрегер за проверка на алкохол, но вместо мундщук отпред има микрофон. Цената на дигиталните устройства в зависимост от фирмата производител е от 190 до 450 евро.