Какво е лагер главина и как се сменя?

Въртенето на колелата в автомобила е най-важната част за неговото движение по пътя. За да е възможно това, в основата стои лагер главината. По-долу ще разгледаме какво представлява и нейното предназначение в МПС.

Какво е лагер главина - важен възел от автомобила?

Представлява конструкция, поддържаща колелата на колата. Чрез лагерна основа се извършва връзката с оста и въртенето. Днес са известни различни конструкции и видове, в зависимост от това, къде се използват – в предната или задната част, както и от марката на автомобила.

Лагер главината се състои от сензор за скоростта, уплътнения и корпус, позволяващи безпрепятственото въртене на предната и задна двойка колела с минимално съпротивление и триене. Осигурява правилното центриране на колелата, тяхното въртене и равномерно разпределяне на силите и натоварването. Снема товара от полуосите на водещия мост, прехвърляйки го към гредата на оста.

Какви са признаците за смяна на лагер главина?

Според онлайн магазин TopCar, тези компоненти, колкото и високо да е качеството им, са подложени на огромно натоварване и високи температури. Това води до тяхното износване и нужда от смяна. Симптомите за такава необходимост са при:

  • повишен шум и бръмчене – с нарастване на натоварването върху лагер главината се увеличава и шумът. След поява на бръмчене, със сигурност липсва смазка или се е появила хлабина. Вибрациите по педала на спирачката, след натискане, може да е симптом за деформиран спирачен диск;

  • вибрации и тракане – неизправност, при която след вдигане на колата на крик, колелото с дефектирал лагер главина увисва. Подобен шум означава, че частта се саморазрушава и спешно трябва да отидете в сервиз;

  • естествено износване – изработват се от закалена или легирана стомана, но въпреки това с времето се износват и се появяват луфтове между движещите части, с което се проявяват и описаните шумове;

  • придърпване встрани, въпреки изправения волан – когато колата трябва да се движи в права посока, тя захожда наляво или дясно. При ненавременна смяна, може да се получи пълно блокиране на лагер главината;

  • при вибрации във волана – интензивно се усещат при шофиране по равен и гладък асфалт.

Как се сменя?

За да започнете, трябва да паркирате колата на първа предавка и да поставите клинове под колелата, за да се позиционира стабилно автомобилът. Необходим ви е двустранен динамометричен ключ и крик, с който да повдигнете превозното средство откъм повредената страна. Сваляте колелото и огъвате стопорните шайби с помощта на отвертка. Отвъртете държащите спирачния апарат болтовете и внимателно го отстранете, като предварително откачите маркучите. Отстранете двата направляващи колесни диска и дистанционната шайба.

Внимателно повдигнете спирачния диск с плоска отвертка и го отстранете. В никакъв случай на този етап, не използвайте чук, за да не повредите диска. С тънко длето или секач внимателно отстранете капачката на лагер главината, подбивайки я кръгово. Сега вече трябва да имате достъп до гайката за сваляне на детайла. Развиването става обратно на часовниковата стрелка. Свалете основната част. Препоръките са по аналогичен начин да свалите същата част и от другата страна.

Сега направете смяната, като отстраните старата смазка и поставите нова. Сменете болтовете с новите от комплекта. Преди монтажа извършвайте визуален оглед на състоянието на отделните елементи, за да сте уверени, че са в добър вид и без производствени или доставни дефекти. Важно е, преди поставянето на новите части, предварително да ги почистите от старата грес, което ще удължи живота им. След това, нанесете нова смазка, като се уверите че триещите се части са добре смазани.

Сменете уплътнението и се уверете, че лежи равномерно и без изкривяване. Поставете капачката и извършете монтажа обратно.

 

КОМЕНТАРИ

Няма добавени коментари.

Код за сигурност, въведете кода 8as