Говорят експертите, издирването продължава
Продължава издирването на пилота, управлявал изчезналия от радарите изтребител МиГ-29 край Шабла. Това заяви служебният министър на отбраната Георги Панайотов пред bTV.
„Всичко, с което разполагаме е включено в операцията по търсене и спасяване на пилота. Няма сигнал от него, внезапно е изчезнал от радарите“, каза Панайотов и добави, че в момента се уточнява дали пилотът е катапултирал.
Той обясни, че изтребителят е бил сам, изпълнявал е задача в рамките на учението „Шабла 21“ – стрелял е по цел. Служебният министър на отбраната заяви, че не иска да спекулира с възможните причини за инцидента и иска да станат ясни фактите, преди да коментира.
„В района на инцидента има две фрегати, един миночистач, на неговия борд има уред за измерване на дълбочината и съответно за търсене на останки от машината. Все още не е локализирана. Участват и хеликоптери от ВВС и ВМС, включително и дрон“, обясни ресорният министър.
Панайотов посочи, че тактическото учение с бойни стрелби „Шабла 21“ е прекратено след инцидента.
„Този МиГ-29 е от машините, които последно са доставени в България, тоест 1988-89 г. Което означава, че жизненият цикъл на тази машина би трябвало да изтече в периода 2029-30 г. Машините се поддържат. Не бива в момента да се правят спекулации в резултат на какво е станал инцидентът. Нека да го установим и ще съобщим“, добави министърът.
Панайотов обяви, че за изтребителите МиГ-29 има Рамков договор за поддръжка, който в момента се изпълнява, като контрактът изтича през следващата година.
Към 10 ч. е намерена спасителната жилетка на пилота на падналия изтребител, каза пред журналисти инженер Димитър Ставрев, който работи като редактор в списание "Клуб Криле". Открити са маслени петна в морето и натам е насочен вертолет, който е намерил и отломки от изтребителя, уточни Ставрев.
По думите му най-вероятно пилотът не е успял да катапултира, защото до последно е гонел целта. Доколкото е разбрал той е на 47 години. Димитър Ставрев обаче уточни, че това е информация, която той лично знае и не може да бъде напълно сигурен.
Той изключи възможността изтребителят да е бил поразен. Доколкото знае данните до момента показват, че става въпрос за грешка при пилотирането и няма сведения за технически проблем по време на полета.
При изпълнение на тренировъчна задача над Черно море самолет МиГ-29 от състава на ВВС е изгубил радиовръзка и е изчезнал от радарите в 00:45 ч.
"Доколкото имам информация не става въпрос за техническа неизправност на самолета", заяви бившият министър на отбраната и лидер на ВМРО Красимир Каракачанов пред БГНЕС по повод инцидента с изтребител на ВВС.
Той подчерта, че упражнението, което е изпълнявано от пилота - нощни стрелби над морско пространство, е изключително сложно.
Каракачанов не изключи пилотът да е загубил ориентация, но бе категоричен, че разследването, което вече е в ход, ще установи причините за инцидента.
„Нека компетентната комисия, назначена от ВВС, да си свърши работата, защото всичко останало са предположения. Пилотът не е човек без опит, но самата нощна стрелба над морето е изключително трудно упражнение“, каза Каракачанов.
Той обяви, че България в момента разполага с 8 изтребителя МиГ-29, които са преминали ремонт. Имаме и още, но те се нуждаят от съответния ремонт на двигателите, доставка на агрегати и т.н.
Нощно време в морски условия е твърде вероятно пилотът на изтребителя, който падна в Черно море, да е загубил ориентация. Това допусна в „Тази сутрин“ авиоекспертът Ангел Борисов. По думите му това не е нещо, което се случва изключително рядко.
Той коментира още, че военните учения са коренно различни от гражданската авиация. Зависи от запаса гориво колко навътре в морето е навлязла машината.
Относно техниката, с която разполагаме, Ангел Борисов коментира, че е възможно някои от двигателите на изтребителите да са с по-стар ресурс, но въпреки това те ежедневно се контролират технически.
„Не би трябвало да се допусне такъв отказ на двигателя, който да доведе до фатален край. Разбира се има откази, които не могат да се предвидят. При определени обороти със сложни маневри е възможно да се получи префорсиране и двигателят да избухне“, поясни авиоекспертът.
„Пилотът в стремежа си да изпълни точно задачата, която му е поставен, може да предприеме рискова маневра. Може да получи срив самолетът, зависи с какъв ъгъл на атаката ще подходи. Той не трябва да изпълнява задачи, които са невъзможни за самолета“, обясни още Борисов.
На въпрос възможно ли е пилотът да е катапултирал той поясни, че няма проблем това да се случи независимо на каква височина е.
„В момента условията на са толкова лоши и да е студено. Би трябвало да открият пилота с вертолета, който наблюдава района“, допълни авиоекспертът.
Технически проблем или грешка на пилота може да са възможните причини за инцидента с изтребител, който падна по време на учение в района на Шабла.
Това коментира в "Тази сутрин" бившият военен министър Тодор Тагарев. Той обясни, че в учението участват изтребители МиГ 29, щурмови самолети Су-25, хеликоптери от ВВС и ВМС, както и средства за противовъздушна отбрана.
"Причините за инцидента могат да бъдат от технически характер, тъй като изтребителите, с които разполагаме, са на повече от 30 години, а поддръжката им е трудна", обясни Тагарев.
Другата възможност е грешка на пилота.
„Изпълнението на задача в морски условия е по-сложно, отколкото над сушата. Има случаи в миналото за загуба на ориентация на пилота. С тази стара техника той няма възможност да използва съвременни средства за навигация и управление за избягване на сблъсък. Това също е едно възможно обяснение“, обясни Тагарев.
Той допълни, че колкото по-стара е техниката, толкова по-вероятно е да има такива случаи.