Коритарова: Издадено е последното разрешително за изграждане на АМ „Европа“
Откриха реконструирания ГКПП – Калотина.
Откриването бе отбелязано на специална церемония в присъствието на служебния премиер Димитър Главчев, министъра на вътрешните работи Атанас Илков, вицепремиера и министър на финансите Людмила Петкова, директора на ГД “Гранична полиция” главен комисар Антон Златанов и директора на Агенция “Митници” Георги Димов.
В резултат на извършената реконструкция е увеличен броят на трасетата за преминаване на леки автомобили на ГКПП – Калотина - от 17 на 22, като по този начин пропускателната способност на пункта е увеличена с около 30 процента.
Реновираният пункт вече разполага с по седем ленти за влизане и за излизане от страната, както и с други осем ленти, които могат да бъдат използвани в зависимост от посоката на натоварване. Така до голяма степен ще бъде намалено времето за изчакване за извършване на гранични проверки и образуването на колони от изчакващи автомобили.
Във връзка с предстоящото въвеждане на системата на Европейския съюз за влизане/излизане в кабините за извършване на гранични проверки са обособени помещения за снемане на биометрия. От днес започват дейностите по оборудването с необходимата техника за снемане на биометрични данни – поставяне на камери и скенери за пръстови отпечатъци. С 50% е увеличен капацитетът на терминалите с по три автоматизирани работни места за извършване на гранични проверки на пътуващи с автобуси на трасета „Вход“ и „Изход“.
По време на откриването министър-председателят Димитър Главчев заяви, че се предвижда реконструкция и на други пунктове като Малко Търново и Капитан Андреево. България е така географски разположена, че е врата между Азия и Европа, а през територията й преминават пет трансевропейски коридора, като ГКПП Калотина стои на коридор №10.
Трафикът за последните пет години се е увеличил неимоверно, на някои пунктове с повече със 100%. Пунктовете трябва да се разглеждат в цялост, за да се осигури безпроблемното преминаване на хора и стоки. Инфраструктурата е проектирана за 2,5 млн. товарни автомобила, но през 2023 г са преминали 4,5 млн., заяви още премиерът Главчев.
При откриването директорът на Агенция "Митници" Георги Димов заяви, че Агенция "Митници" разработва цялостна концепция за развитието на ГКПП. В момента тече цялостна реконструкция на ГКПП Станке Лисичково, очаква се да започне такава и за ГКПП Златарево. Ще се реконструират и пунктовете по границата с Турция. След като всички планирани проекти бъдат изпълнени, ще се обезпечи нормалният трафик на преминаващите превозни средства в хоризонт до 30 години като в същото време ще се запази възможността за осъществяване на контрол от всички гранични служби, тъй като страната ни има ангажимент не само към сигурността на страната, но и на Европейския съюз.
Издадено е последното разрешително за изграждане на АМ „Европа“. Нашата цел и приоритет е до летния сезон да имаме пълно изграждане и връзка между границата със Сърбия и скоростния път към София, съобщи министърът на регионалното развитие и благоустройството Виолета Коритарова-Касабова.
Обсъден е вариант в района да бъде изграден първият държавен паркинг. Целта е да се създадат условия за изчакване, докато пунктът бъде обновен и от сръбска страна, така че да се осигури нормално преминаване на тежкотоварния трафик.
Създадена е работна група за изграждане на държавни паркинги, които да поемат трафика през летните сезони.
Реконструкцията на ГКПП “Калотина” на стойност 63,8 млн. лв. е извършена на два етапа в периода 2018 - 2024 г. При изпълнението са обновени и увеличени трасетата за товарни и леки автомобили, както и цялостната подземна и наземна инфраструктура на пункта. Това е първата толкова мащабна реконструкция на пункта за последните 30 години.
Дейностите стартират през 2018 г. с подписване на договор като в две фази поетапно се реконструират трасетата за товарни автомобили и за леки автомобили.
В периода 2018 - 2021 г. е извършена оптимизация и подобряване организацията на съществуващите ленти за товарен трафик на „вход“ на „изход“ с увеличаване броя им от 2 на 3 чрез изграждане на по три напълно нови ленти с везни за проверка на товарни автомобили и навеси за физически и документален контрол.
През 2020 г. е възложен Етап 2 от реконструкцията, като строителните работи са започнали през 2021 г. и са приключили през лятото на 2024 г. За изпълненото строителство в края на септември 2024 г. е издадено разрешение за ползване от Дирекция „Национален строителен контрол“.
Реконструкция на ГКПП „Калотина“- Етап 2 (2021 – юни 2024 г.) и е фокусирана върху подобряване организацията на съществуващите ленти за проверка на леки автомобили от 8 на 12 на „вход“ и от 6 на 11 на „изход“ с възможност за увеличаване броя им до 15 в посока чрез използване на част от изградените трасета за реверсивни, както и по една лента на „вход“ и на „изход“ с терминали за проверка на пътници от автобуси, изграждане навес над всички ленти за проверка, както и зали за проверка на багаж и халета за проверка на леки автомобили.
Работата по проекта включва цялостна подмяна на подземната и надземна инфраструктура, напълно нова настилка, премахване на редица сгради с отпаднала необходимост, както и построяване на нови сгради за нуждите на ГД „Гранична полиция“, както и изграждане на връзка с магистрала „Европа“.
Общо отчетено увеличение през 2023 г. на ГКПП “Калотина” е от 106 393 товарни превозни средства, или с 27.3% повече спрямо 2019 година.
По данни от последните 12 месеца трафикът за товарни автомобили на изход се е увеличил с 40% спрямо 12-те месеца преди започване на ремонта, когато са преминали 251 613 товарни автомобила.
Инфраструктурата на ГКПП е изградена да поеме около 2.5 млн. тежкотоварни средства, при преминали 4.5 млн. товарни автомобила за 2023 г. през 15-те най-натоварени ГКПП в страната.
Средният ръст на преминаващите товарни автомобили през 15-те най-натоварени ГКПП за последните 5 години е 67% или средно 13.4% годишно.
Ако тенденцията се запази, очакванията са през 2029 г. през тези ГКПП да преминават почти 10 млн. товарни ППС годишно.
Отчетено увеличение през 2023 г. на ГКПП “Калотина” е от 106 393 товарни превозни средства, или с 27.3% повече спрямо 2019 година.
Най-голям сухоземен товаропоток преминава през ГКПП “Капитан Андреево”. За последните пет години, през 2023 г. спрямо 2019 г. броят преминали тежкотоварни пътни превозни средства се е увеличил с 47.9% или с 336 114 камиона повече годишно.
Следващият най-натоварен ГКПП “Русе” при Дунав мост също отчита значителен ръст за последните пет години от 51.7%, или годишно преминават с 321 442 повече товарни пътни транспортни средства. Средно месечно през 2019 г. през пункта са преминавали 51 809 товарни автомобила, докато през 2023 г. вече са 78 595.
През ГКПП “Кулата” са преминали 668 065 товарни превозни средства през 2023 г. или с 9.2%, 56 078 товарни превозни средства повече спрямо 2019 година.
Най-сериозни ръстове за 2023 г. спрямо 2019 г. се регистрират на ГКПП “Лесово” – 107.6% и ГКПП “Видин” Дунав мост II – 106%, т.е. товарният поток на автомобили е нараснал повече от два пъти.