Обществена дискусия за осигуряването на пътната безопасност през Кресненското дефиле в периода на летните месеци бе проведена днес в Областната управа в Благоевград.
Форумът е организиран по покана на председателя на парламентарната комисия комисията по транспорт, информационни технологии и съобщенията Настимир Ананиев и в него участваха комисар Бойко Рановски – началник отдел „Пътна полиция“ - ГДНП, старши комисар Росен Танушев – директор на ОДМВР, областният управител на Благоевград Бисер Михайлов, представители на Агенция „Пътна инфраструктура“, на Областното пътно управление, на Съюза на българските автомобилисти, неправителствени организации, кметове на населени места по трасето на дефилето.
По време на дискусията бяха обсъдени проблемите на пътната безопасност в Кресненското дефиле, който е един от участъците с интензивен трафик и висока степен на пътни инциденти, като само за първите месеци на 2016 г. те са 11, с трима убити.
Проблемът в Креснеското дефиле не е толкова превишаване на скоростта, колкото навлизане в лентата за насрещно движение и неправилно изпреварване, каза комисар Рановски, който изрази одобрение на предложението в участъка да бъдат поставени разделителни съоръжения между пътните платна, за да се ограничат рисковете. Рановски подчерта, че само обединените усилия на всички институциите могат да доведат до решения за намаляване на черната статистика.
Директорът на ОДМВР-Благоевград старши комисар Росен Танушев съобщи, че пътят Е-79 в района на Кресненското дефиле е силно натоварен - 11 300 автомобила преминават на денонощие, като пресичат четири населени места. Той отчете намаляване на броя на загиналите в участъка, но увеличаване в броя на ранените. Танушев припомни статистиката - за 2015г. са констатирани 12 900 нарушения на ЗДвП в района и са санкционирани 12 874 водачи на МПС, като 7 700 от тях - за шофиране с превишена скорост.
Участниците в дискусията се обединиха около няколко предложения за недопускане на тежки ПТП и подобряване на безопасността в района - поставянето на светещи пътни знаци, с които да се насочи вниманието на водачите за навлизане в участък с висока концентрация на пътни инциденти, поставяне на разделителни съоръжения между платната за движение и обходен път за преминаване на товарни автомобили.
За да се предприемат работещи решения за намаляване на катастрофите по пътищата е важно да имаме анализи за състоянието на тези пътища и за причините за катастрофите. Едно от предложенията, които за мен е важно, е изготвянето на информационни досиета на тези опасни пътища, които ще ни позволят да се изготвят тези анализи, каза председателят на комисията по транспорт, информационни технологии и съобщения Настимир Ананиев.
Той обяви, че за последните 3 години в участъка на Кресненското дефиле са станали 172 ПТП, загинали са 15 души, а 82 са ранените. Ананиев подчерта, че мерките трябва да се предприемат сега, преди летния сезон, който е с по-интензивен трафик и по-висока концентрация на пътни произшествия.
Анализът ще ни даде информация за мерките, които трябва да се предприемат за осигуряване на пътната безопасност. Очакванията са до 2020 година трите лота на АМ „Струма“ да бъдат готови, което ще реши много от проблемите. Важно е дотогава да се предприемат краткосрочни мерки, които да намалят броя на катастрофите, жертвите и ранените, заяви той.
Сред основните причини за тежките катастрофи в 17-километровия участък на Кресненското дефиле са рисковите изпреварвания, като възможна мярка за ограничаване е поставянето съоръжения, които да ограничат преминаването между платната за движение, посочи Ананиев. Той каза, че такива разделителни съоръжения са поставени по пътя Созопол – Бургас и са благоприятствали за намаляването броя на ПТП, каза още той.
Той допълни, че друга причина за ПТП в този участък е несъобразената или превишената скорост, като подчерта, че трябва да има засилване на видеоконтрола.
Ананиев обяви, че му предстои среща с министъра на регионалното развитие Лиляна Павлова, на която ще бъде обсъдена темата на днешния форум, както и допълнителни мерки, които да се предприемат за осигуряване на пътната безопасност.