Пътят към ГКПП „Кулата“ след магистрала „Струма“ ще бъде разширен

Снимки: МРРБ

Първият етап на входните трасета на ГКПП „Капитан Андреево“ има разрешение за ползване, пункт „Станке Лисичково“ – разрешение за строеж

Министърът на регионалното развитие и благоустройството арх. Иван Шишков направи днес проверка на граничния пункт. В нея се включиха също заместник-министърът на регионалното развитие и благоустройството Николай Шушков, заместник-министърът на финансите Александър Свраков, директорът на Агенция „Митници“ Павел Геренски и областният управител на Благоевград Стоян Христов.

Ще придадем нова визия на пункта и на тази част от влизането в България, друг естетически облик, а и няма да се пречи на движението. Има много неща, които трябва да се подобрят. Вчера беше въведено в експлоатация разширението на ГКПП Капитан Андреево. Разширили сме го с две нови гишета. Новини ще има за всички ГКПП. Вече работим по този начин – с разрешение за строеж и разрешение за ползване, каза министър Шишков.

Зам. – министър Шушков заяви: МРРБ предоставя разрешение за строеж за още един ГКПП – Станке Лисичково, където преди повече от 30 години започна моята трудова кариера като служител в Агенция „Митници“. Когато станах  за първи път като областен управител – през 2020 година, заварих преведени средства – десетки милиони, и нищо по процедурите за започване на строителството. Много усилия костваше на всички органи и институции, на които сега искам да благодаря – и на РИОСВ – Благоевград, и на Басейнова дирекция, и на община Благоевград, че доведоха нещата до успешен край.

Когато отново се върнах като областен управител – през 2022 година, нещата не бяха много придвижени. Затова сега съм щастлив, че в качеството ми на заместник – министър и с олямата подкрепа на министър Шишков най-сетне вчера е подписано  разрешение за строеж на ГКПП Станке Лисичково. Винаги съм твърдял, че този пункт не отговаря на изискванията  на съвременен граничен пункт. Нещо повече, той е опасен за работата и за пътниците, които минават през него. Той беше срам за България. Надявам се строителите, след като имат разрешение за строеж, бързо да започнат дейност, тъй като те са получили средства за изграждането на този пункт, и да спазват сроковете за неговото изграждане. Това ще облекчи изключително много преминаващите, бизнеса, туризма за нашия регион и сближаването между нашите два близки народа, нашите кръвни братя от Северна Македония. Благоевград от това само ще спечели.

Ще разширяваме пътя. Ще направим така, че пунктът Кулата наистина да има различен облик и тези заведения и магазини, които са от другата страна, да придобият ясен статут и да не пречат на движението. Вече работим по тези важни неща. Днеска сме тук, за да се запознаем на място със ситуацията, за да сме по-прецизни, по- коректни и, разбира се, да спечелим време. Най-важното е да осигурим трасе от по две ленти в двете посоки и достъпът до тези магазини и заведения да бъде регламентиран и да не пречи на движението. 

Една от главните задачи на Служебния кабинет е влизането ни в Шенген, трябва да подготвяме и транспорта в тази посока, допълни Шишков.

Разрешението връчи заместник-министър Николай Шушков, който каза, че по време на заемания от него пост на областен управител на Благоевград през 2021-2022 г. е заварил преведени средства в размер на десетки милиони и нищо свършено относно процедурите по започване на строителство на пункта. „Много усилия костваше на всички органи и институции, на които специално искам да благодаря, и на РИОСВ Благоевград, и на Басейнова дирекция, и на община Благоевград да доведем нещата до успешен край“, каза още той.

Благодаря на г-н Шишков  и на цялото ръководство на МРРБ и на ръководството на Министерството на финансите. На Агенция „Митници“ е възложена поддръжката и развитието на инфраструктурата на ГКПП-тата, което започна да се реализира с много по-бързи темпове благодарение на сътрудничеството с МРРБ. Беше разработена концепция и стратегия за развитие на ГКПП. Естествено е свързването на ГКПП-тата с магистралите и другите пътища от републиканската пътна мрежа. Първите етапи започнаха да се изпълняват. Получихме Акт 16 – разрешение за ползване реконструкцията на входящите трасета на ГКПП Капитан Андреево- втория най-натоварен сухопътен митнически пункт в света. Миналата година тежкият  автомобилен трафик беше почти 1 милион обработени превозни средства. Темпът на нарастване на трафика през последните 5 години е с около 10 % годишен ръст, което предполага спешни и ефективни действия от страна на цялата държавна администрация. Първите 2 трасета плюс едно спомагателно на Капитан Андреево вече са факт. Така се увеличава пропускателната способност. Това е вратата на Европейския съюз към Близкия и Средния Изток, както и към Южна Азия. 

Тече усилено строителство на Калотина. Крайният срок  на реконструкцията там е краят на месец септември. До края на годината очакваме предсрочно завършване на втората част от реконструкцията на митнически пункт Капитан Андреево, което автоматично дава възможност трафикът в посоките север, изток, югоизток да бъде облекчен значително.

Разрешението за строеж на митнически пункт Станке Лисичково вече е факт. Предстои издаване на разрешение за строеж и за митнически пункт Златарево, който е в изключително тежко състояние, каза Гергински.

Зам. – мин. Шушков заяви: Там състоянието е лошо след пожара. Сградата на Агенция „Митници“ е унищожена. Но пропускателната способност е много по-добра, отколкото на Станке Лисичково.

Преведени са авансово немалко средства. Общата сума е 16 милиона. От 2019 година, когато са правени калкулациите, досега  цените са се променили изключително, така че тези средства, които са предвидени, категорично няма да бъдат достатъчни за завършване, но е предвидена процедура актуализация на цените. В момента се водят разговори това да се случи, така че строителството да бъде завършено в срок, каза Геренски.

С решение на МС от началото на тази година бюджетът  за (покровителни) дейности беше увеличен на около 11 хиляди евро. На този етап е възможно изготвянето на идеен проект, който се очаква да завърши в рамките на около месец и половина, след което предстои да бъде финансиран проектът на етап строителство, заяви областният управител Стоян Христов.

Изграждайки нови ГКПП-та с Р. Сев. Македония, нашето желание е те да придобият символичен характер. Това ще стане с приемането на нашите западни съседи в ЕС. Политиката на българското правителство е насочена именно към това, уточни зам. – министър Шушков.

Това, което намираме навсякъде, го намираме и тук – парите са раздавани без замисъл за това кога може да започне реално строителството., без да има проекти, без разрешение за строеж. Ние обаче сега правим точно обратното – полагаме огромни усилия да довършим проектирането, да издадем разрешително за строеж. Това е единственият начин да се изразходват правилно всички публични средства, каза нин. Шишков.

Нека всеки, който вижда действия или бездействия на митнически служител, които са в разрез с установените правила, незабавно да подава сигнали. Има горещ телефонна Агенция „Митници“, сайт – всякаква комуникация е налична. От края на миналата година до днес няма сигнал, който да не е обработен в срок или предсрочно и да не са взети адекватни мерки за предотвратяване на всякакви нежелани практики. Политиката на Агенция „Митници“ е нулева толерантност към всякакви нерегламентирани и нежелани практики, завърши Геренски.


 

КОМЕНТАРИ

Няма добавени коментари.

Код за сигурност, въведете кода a2g

FACEBOOK