Броят на предложените паралелки за учебната 2025/2026 г. е 32, от тях 21 са за професионално обучение, а 11 са профилирани паралелки
Новите паралелки, заложени в Държавния план-прием за област Кюстендил за учебната 2025/2026, са две - “Горско и ловно стопанство” в ПГСС “Св. Климент Охридски” - гр. Кюстендил и Моден дизайн” в ПГОСУ - гр. Дупница.
Броят на предложените паралелки за учебната 2025/2026 г. е 32. От тях 21 са за професионално обучение, а 11 са профилирани паралелки. Няма увеличаване броя на паралелките спрямо предходната година. Това информира началникът на РУО - Кюстендил Мая Стойчева - Николова по време на заседание на Постоянната комисия по заетост към Областния съвет за развитие. В заседанието се включи и областният управител инж. Александър Пандурски.
Експертът от РУО Силвия Тонева представи пред членовете на Областния съвет Държавния план-прием за област Кюстендил за учебната 2025/2026 г. Тя даде обратна връзка и относно реализирания план-прием за 2024/2025 г. Стана ясно, че не е реализиран прием на две паралелки: в СУ “Христо Ботев” в Кочериново и в ПГ “Акад. С. П. Корольов” - Дупница. 94,4% е реализираният прием на областно ниво, а средната пълняемост на паралелките е 23,6.
От РУО съобщиха, че в предложения план-прием за учебната 2025/2026 г. броят на учениците в седми клас е 832. От планираните 21 паралелки за професионално образование 20 са в дневна форма и 1 в дуална система на обучение. Като дял 34,38% са профилирани, а 65,62% паралелки са за професионално образование. От предложените 32 паралелки: 17 са в STEM, от които 13 професионални и 5 профилирани.
“Максималният брой прием в профил “Чужди езици” е в 4 паралелки. Две са в ЕГ “Д-р Петър Берон” - Кюстендил и две са в СЕУ “Св. Паисий Хилендарски” в град Дупница”, заяви Тонева.
От РУО обясниха, че предложеният Държавен план-прием за 2025/2026 е съобразен с потребностите от кадри на пазара на труда в областта, както и с плановете за икономическо развитие на общините.
Силвия Тонева уточни още, че за учебната 2025/2026 година е предложен прием от три паралелки в пети клас. Две са в ПМГ - Кюстендил и една в ПГ “Хр. Ботев” - Дупница.
„Няма увеличаване броят на паралелките спрямо предходната година в училища, в които такъв прием не е реализиран. В Професионалната гимназия по Икономика и мениджмънт в Кюстендил от предложените 4 паралелки, ние приехме три. В Езиковата гимназия е намален броят на езиковите паралелки от 3 на 2, поради критерият 4 паралелки с чужд език в цялата област. За да бъде запазен броят на паралелките е предложен прием по профил „Хуманитарни науки“ в ЕГ- Кюстендил, който по същество не се различава прекалено много от профил „чужди езици““, отговори на въпрос на ИНФОМРЕЖА, началникът на РУО – Кюстендил, Мая Стойчева.
Тя уточни още, че РУО – Кюстендил не може да се похвали с реализиран план прием през 2024/2025 г. „Този план прием не ни е най-добрият, с който можем да се похвалим. Това се дължи на факта, че част от учениците в общините Дупница, Рила, Кочериново и Бобошево напускат нашата област и предпочитат училища в област Благоевград поради близостта и удобният транспорт. Реализираните паралелки са 34 от 36 утвърдени, като едната нереализиранае в училището в Кочериново именно поради причината, че част от учениците са се ориентирали към Благоевград“, уточни още Стойчева.
Темата с държавния план-прием коментира и главният секретар на КТПП – Йордан Беловодски.
„Трябва да се дава приоритет на професионалните паралелки, защото бизнесът има нужда от кадри. За съжаление без солидна реформа в образованието на национално ниво, нещата няма как да се случат. Бизнесът се нуждае от всякакви кадри, включително и неквалифицирани. Ако продължават така нещата, някои от професиите, които са жизнено необходими, като електромонтьор, просто ще изчезнат“, заяви Белодоски.
Той припомни, че преди години на няколко пъти е разкривана паралелка с профил „строителство“, за която не е имало желаещи ученици.
„Необходимо е да се промени държавната политика. На първо място по отношение финансирането на училищата, тъй като според нас то е порочно - парите да следват ученика само и единствено, без да се отчита качеството на полученото образование.
Трябва да се намери механизъм за тези паралелки, по които има сериозен недостиг на желаещи ученици“, коментира още Беловодски.