През новата учебна година в Кюстендилско: Разкриват 2 нови специалности

Снимки: Infomreja.bg

Броят на предложените паралелки за учебната 2025/2026 г. е 32, от тях 21 са за професионално обучение, а 11 са профилирани паралелки

Новите паралелки, заложени в Държавния план-прием за област Кюстендил за учебната 2025/2026, са две - “Горско и ловно стопанство” в ПГСС “Св. Климент Охридски” - гр. Кюстендил и Моден дизайн” в ПГОСУ - гр. Дупница.

Броят на предложените паралелки за учебната 2025/2026 г. е 32. От тях 21 са за професионално обучение, а 11 са профилирани паралелки. Няма увеличаване броя на паралелките спрямо предходната година. Това информира началникът на РУО - Кюстендил Мая Стойчева - Николова по време на заседание на Постоянната комисия по заетост към Областния съвет за развитие. В заседанието се включи и областният управител инж. Александър Пандурски. 

Експертът от РУО Силвия Тонева представи пред членовете на Областния съвет Държавния план-прием за област Кюстендил за учебната 2025/2026 г. Тя даде обратна връзка и относно реализирания план-прием за 2024/2025 г. Стана ясно, че не е реализиран прием на две паралелки: в СУ “Христо Ботев” в Кочериново и в ПГ “Акад. С. П. Корольов” - Дупница. 94,4% е реализираният прием на областно ниво, а средната пълняемост на  паралелките е 23,6. 

От РУО съобщиха, че в предложения план-прием за учебната 2025/2026 г. броят на учениците в седми клас е 832. От планираните 21 паралелки за професионално образование 20 са в дневна форма и 1 в дуална система на обучение. Като дял 34,38% са профилирани, а 65,62% паралелки са за професионално образование. От предложените 32 паралелки: 17 са в STEM, от които 13 професионални и 5 профилирани. 

“Максималният брой прием в профил “Чужди езици” е в 4 паралелки. Две са в ЕГ “Д-р Петър Берон” - Кюстендил и две са в СЕУ “Св. Паисий Хилендарски” в град Дупница”, заяви Тонева. 

От РУО обясниха, че предложеният Държавен план-прием за 2025/2026 е съобразен с потребностите от кадри на пазара на труда в областта, както и с плановете за икономическо развитие на общините. 

Силвия Тонева уточни още, че за  учебната 2025/2026 година е предложен прием от три паралелки в пети клас. Две са в ПМГ - Кюстендил и една в ПГ “Хр. Ботев” - Дупница.

„Няма увеличаване броят на паралелките спрямо предходната година в училища, в които такъв прием не е реализиран. В Професионалната гимназия по Икономика и мениджмънт в Кюстендил от предложените 4 паралелки, ние приехме три. В Езиковата гимназия е намален броят на езиковите паралелки от 3 на 2, поради критерият 4 паралелки с чужд език в цялата област. За да бъде запазен броят на паралелките е предложен прием по профил „Хуманитарни науки“ в ЕГ- Кюстендил, който по същество не се различава прекалено много от профил „чужди езици““, отговори на въпрос на ИНФОМРЕЖА, началникът на РУО – Кюстендил, Мая Стойчева.

Тя уточни още, че РУО – Кюстендил не може да се похвали с реализиран план прием през 2024/2025 г. „Този план прием не ни е най-добрият, с който можем да се похвалим. Това се дължи на факта, че част от учениците в общините Дупница, Рила, Кочериново и Бобошево напускат нашата област и предпочитат училища в област Благоевград поради близостта и удобният транспорт. Реализираните паралелки са 34 от 36 утвърдени, като едната нереализиранае в училището в Кочериново именно поради причината, че част от учениците са се ориентирали към Благоевград“, уточни още Стойчева.

Темата с държавния план-прием коментира и главният секретар на КТПП – Йордан Беловодски.

„Трябва да се дава приоритет на професионалните паралелки, защото бизнесът има нужда от кадри. За съжаление без солидна реформа в образованието на национално ниво, нещата няма как да се случат. Бизнесът се нуждае от всякакви кадри, включително и неквалифицирани. Ако продължават така нещата, някои от професиите, които са жизнено необходими, като електромонтьор, просто ще изчезнат“, заяви Белодоски.

Той припомни, че преди години на няколко пъти е разкривана паралелка с профил „строителство“, за която не е имало желаещи ученици.  

„Необходимо е да се промени държавната политика. На първо място по отношение финансирането на училищата, тъй като според нас то е порочно - парите да следват ученика само и единствено, без да се отчита качеството на полученото образование.

Трябва да се намери механизъм за тези паралелки, по които има сериозен недостиг на желаещи ученици“, коментира още Беловодски.

 

КОМЕНТАРИ

Няма добавени коментари.

Код за сигурност, въведете кода 7jk

FACEBOOK