Дружество „Автомагистрали“ взело аванси за 1.206 млрд. лв.

Снимка: БГНЕС

Фирмата е възложила поръчки за 4.7 млрд. лв.

Повече от два часа продължиха споровете във временната комисия на Мая Манолова в парламента за ревизия на фирмите от управлението на Бойко Борисов. Днешното заседание бе с акцент върху дейността на "Автомагистрали". Фирмата е възложила поръчки за 4.7 млрд. лв. От предишни питания в парламента става ясно, че няма достатъчно техника, персоналът е само от 30 инженери, каза Манолова в началото.

Съмнително е как са осъществявани проектите - пренаемане, превъзлагане, строителство на магистрали, сред които "Люлин", "Струма", "Хемус", "Тракия", републиканската мрежа и други. Манолова посочи, че най-голямата сума от 108 млн. лв. са дадени авансово на "Главболгарстрой". Министърът на регионалното развитие и благоустройството Петя Аврамова обясни пред комисията, че в Закона за обществените поръчки има възможност за такова възлагане, АПИ е взела това решение да се възлага на друго държавно дружество дейности по възлагане, участвали в публични търгове, има и спечелени договори по изграждането на АМ "Хемус", възложени изцяло по Закона за обществените поръчки (ЗОП).По закон "Автомагистрали" има право да възлага услуги до 20% на външни фирми, които са по-специфични за изпълнение, обясни още министър Аврамова. Мая Манолова намекна, че парите са похарчени на близки до властта фирми, а регионалният министър в оставка Петя Аврамова поиска Временната комисия и в частност - нейният председател, да не внушават на обществото неверни твърдения, че "Автомагистрали" обслужва само определени фирми и поиска да се говори с факти, както би било редно. Изпълнителният директор на АПИ Георги Терзийски обясни, че доставка на материали и наем на техника е практика в строителния процес. В дебата стан ясно, че са изпълнени над 400 договора, но голямата част от тях били за хартия и химикалки. Терзийски добави, че "Автомагистрали" е една от най проверяваните администрации, като дори и в момента текат проверки на Държавна финансова инспекция, именно на договорите на агенцията с Автомагистрали по изграждането на високоскоростната инфраструктура.

От "Автомагистрали" са участвали в открити процедури по дейности с текущ ремонт и поддържане по първата инфраструктура по територията на страната, мостове виадукти, изпълнявани във времето с добро качество и срок", каза още той.

"Такова строителство се извършва последната година, каквото не е извършвано никога досега. Това налага законови средства за налагане на строителство", категоричен бе Терзийски. Той уточни, че не е декларирала подизпълнители, и има други договори за текущ ремонт и поддържане. От ръководството на дружеството отговори един от управителите й Стоян Беличев в отговор на въпрос, че от близо 5 млрд. лв. поръчки, дружеството е получило аванс около 30% от цялата стойност, 1.206 млрд. лв. Манолова попита как се обезпечават авансите. Към всяко плащане има издадена неотменима банкова гаранция или застраховка, отговори Беличев. Имало и сигнал, че са засечени камиони на фирма "Джъмбо" 33, като Беличев отговори, че са ползвали техника от нея за свлачище.В дебата се включи депутатът от БСП Румен Гечев, който заключи, че "по ръба на закона 4.7 млрд. лв. са прехвърляли на една държавна фирма, което е 5% от БВП, които са дадени на тройка управители, които са назначени и не е ясно как са избирали фирмите, а истината е, че те са ги подбирали". Гечев поиска екип от експерти да провери компанията и да бъде смено ръководството след изборите. Мая Манолова попита фирмите с публична покана ли се канят, Аврамова отговори, че няма такава. На комисията присъства и зам.-министърът на МРРБ Николай Нанков, който е категоричен, че спекулативно се борави с някои термини. Георги Свиленски поиска реални проверки на "Автомагистрали".

"Дават пари преди да има проектиране, 400 договора, от които 380 са за химикалки, тоалетна хартия и 20 фирми вземат останалите милиарди. Не спекулирайте, че АПИ и Автомагистрали си избират демократично договори", каза той и обвини, че Беличев 4 г. е съучастник в тази дейност. Спор се образува и върху договорите за магистрала "Хемус", с плащане на аванси и допълнителни споразумения. Георги Терзийски обясни, че има такова от 17 септември 2019 г. - авансово плащане за част от 1 до 3 на магистралата и проектиране, и друго - от 9 юни 2020 г. за участъците от 4 до 6. Има и задължителни застраховки към строителството на магистралата, стана още ясно. Министър Петя Аврамова обеща да провери дали има застраховки с покритие за 6000 лв. Преди това стана ясно, че комисията вече се състои от 14 членове.

Имаше спор, започнат от депутати от ГЕРБ, че комисията работи върху сигнали, а представянето им липсва в нея. Тома Биков ги поиска, а Мая Манолова отговори, че могат да ги видят в деловодството на комисията.

След половин часов спор за липсата на информация бе гласувано да бъдат изпратени до ресорните министри подадените в комисията сигнали, като стана ясно, че от "Булгартрансгаз" не са изпратили, сигналът от Българската банка за развитие (ББР) е без основна информация, само няколко странички, повечето не са предоставили никаква информация./ https://news.bg/bulgaria

 

КОМЕНТАРИ

Няма добавени коментари.

Код за сигурност, въведете кода a2g