Бащата на осъдения имам на Лъжница: Считат ни за втора ръка хора

Фаик и Атике, снимки: infomreja.bg

Осъдителните присъди на 13-те имами от Пазарджишкия окръжен съд събудиха лоши спомени у българските мюсюлмани. Сред осъдените духовници са ходжата на гоцеделчевското село Лъжница Мохамед Камбер и колегата му от Кочан Изет Джалев.

Наш репортер разговаря с родителите на Мохамед Камбер - Атике и Фаик Камбер. Синът им получи административно наказание глоба от 2000 лева за участие в нерегистрирана религиозна организация.

В Лъжница най-уважаваният човек е ходжата, който се приема като неформален лидер на селото. На лекциите, които той изнася в джамията, се стичат и млади, и стари.

”Няма ги предишните пиянски свади и побоища вече тук. По-рядко идва и полиция, защото престъпленията намаляват. Рядкост стана и употребата на алкохол и наркотици, като че ли и разводите намаляха драстично. С една дума селото ни се успокои, благодарение на вярата и страха от всевишния", убедени са жените, седнали рано сутринта на кафе в магазина на Атике и Фаик Камбер.

Според имама Мохамед Камбер понятието "радикален ислям" идва от Запада, на арабски такава дума не съществува.

"Ако под тази дума там разбират бомби и атентати, ислямът категорично забранява това и аз съм първият, който му се противопоставя. В противен случай ще водя ли детето си в джамията?", заявява Камбер, но отказва повече коментари по темата, докато делото не приключи напълно.

Бащата на осъдения имам Фаик Камбер споделя, че много му тежи всичко, което преживява синът и цялата им фамилия. Възрастният мъж за първи път решава да излее душата си публично.

„Не ми тежи, че останах в България и не се изселихме още навремето в Турция, въпреки че съм сигурен, че тези проблеми които ни стовариха тук, там нямаше да ги имаме. Имам роднини в Маница, заминаха без нищо, а днес имат четиристайни апартаменти, вили, бизнес и живеят доволно и спокойно. Пенсионираха се с над 1100 лева пенсии, като отделно държавата им даде по 15 000 евро след пенсионирането си, за да осигурят старанати се. Аз съм се родил в България, тук съм израснал, тук е бащиният ми дом, тук е моята родина, обичам си държавата и не можах така лесно да се реша на тази стъпка, за което понякога съжалявам. Тежи ми много, че с нас, мюсюлманите, постоянно се заяждат, имат ни за втора ръка хора, обиждат ни, подценяват ни и измислят какви ли не причини невинни хора да съдят и вкарват в затвора”, започва своята изповед бащата на имама Мохамед Камбер.

„На 28 април 2008 година синът ми се обади да го чакам в Истанбул, за да си го прибера в България след като завърши университета „Медина” в Саудитска Арабия. Това е престижно учебно заведение, признато от ЮНЕСКО. В него се обучават студенти от цял свят. Синът ми учеше там 8 години и не се беше прибирал две години. Цялото семейство отидохме да го посрещнем. На същата дата преминахме българо-турската граница и се прибрахме в Лъжница. Няколко дни по-късно, на 1  май 2008 година, го назначиха за имам на селото. След 2-3 години последва показната операция на ДАНС, при която бяха извършени обиски и конфискация на литература, дискове, касети и други неща. Служителите на ДАНС бяха още в Лъжница, не бяха отворили дори иззетата литература и не се бяха запознали със съдържанието на дисковете и касетите, когато говорител на прокуратурата в Благоевград съобщи по телевизията, че в село Лъжница в дома на имама Мохамед Камбер е иззета литература с радикално съдържание.

По-късно стана ясно, че няма нищо опасно в конфискуваните книги.

"Единственото обвинение срещу сина ми бе заради това, че на 12-и февруари 2008 година бил станал член на българския клон на организацията "Ал Вакъф ал Ислями", което също не отговаря на истината, защото на посочената дата той не е бил в България. Такъв е случаят и с друг имам от обвиняемите - Байрам Ушев от Мадан, който пък се прибра в България няколко месеца след Мохамед. Цялото дело се базира на нагласени данни, лъжи и клевети. Още по-фрапиращо е, че "Ал Вакъф ал Ислями" не е организация, а арабска фондация, с което дори съдиите не бяха запознати", обяснява своята гледна точка за процеса в Пазарджик бащата на Мохамед Камбер. 

Той е категоричен, че всяка организация може да бъде наречена терористична, но никъде по света няма фондация, която да бъде обявена за терористична.

"Адвокатите ни по делото на няколко пъти приканваха съдийката да се изразява правилно и да не бърка организация с фондация, но след няколкото правилни израза тя отново продължи да нарича фондацията организация. Това са две коренно различни неща. И вие, журналистите, също не си направихте труда да проучите и да разграничите двете понятия и три години се водеше процесът като всички в един глас говорехте за терористична организация", заяви Фаик Камбер.

Той припомни, че  тази фондация идва у нас с помощта на бившия главен мюфтия Недим Генжев .”През Генжев и ДС минаха много пари, но в един момент арабите разбраха, че парите им вървят на други места, не по предназначение и им затвориха кранчето. Тогава, за да изгонят фондацията от България, Генжев и ДС натопиха  13-те имами и те станаха техните изкупителните жертви, за да се заметат под килима кражбите и огромните присвоявания”, допълва възрастният мъж.

Според него делото в Пазарджик е скалъпено с цел да сплаши българските мюсюлмани.

"Ние сме религиозни хора, кланяме намаз пет пъти на ден цялото семейство, били сме на хадж в Мека и не сме научени да лъжем, крадем или безчинстваме. Аз съм на 56 години, не знам досега какво е полиция или съд. Не съм напсувал в живота си, не съм вдигнал ръка нито на жена, нито на децата ми. Така повелява религията която изпълняваме. Синът ми  завърши строителен техникум в Благоевград. Беше добър ученик, завърши и ислямско образование до осми клас. Кандидатства в университета „Медина” в Саудитска Арабия. Записа се в ЮЗУ "Неофит Рилски", откъдето след първата година си тръгна много разочарован от ходатайствата и корупцията. В университета в Саудитска Арабия синът ми бе приет след като тамошните власти решиха да проведат приемните изпити в България, за да установят причините за голямото текучество на българските студенти. Дотогава там да учат се изпращаха само богаташки деца, които още на първата година напускаха, защото не можеха да издържат на порядките и дисциплината в университета „Медина”. Комисията от изпитващи беше настанена в Доспат и сред многото приети студенти бе и синът ми Мохамед. Осем години продължи неговото обучение в Саудитска Арабия, където се изгради като честен, добър и принципен човек", разказва Фаик Камбер.

Един от професорите му дал един от най-важните житейски уроци. Преподавателят го поканил на гости, а Мохамед се поинтересувал колко е заплатата на университетските преподаватели.

”Мохамед, аз заплата не получавам и не само аз работя така. Имам строителна компания, от която се издържам. Тук  преподавам безплатно, за да трупам добри дела пред Аллах. Когато човек умре, след него тръгват три неща - най- близките му, богатството и делата. Близките и богатството остават на земята, но с делата си отиваш на оня свят и отговаряш пред всевишния", отговорил професорът.

"Това е и нашето верую на добри мюсюлмани - да не крадем, да не убиваме, лошо да не правим, но хората и властите не ни разбират и ни имат за хора втора ръка", допълва Фаик Камбер. Той е категоричен, че независимо от развоя на делото срещу сина му, духовниците няма да съдят държавата в Стразбург, защото евентуалните обезщетения ще трябва да ги плащат българските данъкоплатци.

 

Мохамед Камбер
Джамията в село Лъжница

КОМЕНТАРИ

musulmanin19:01 - 17.06.2014
samo Ля илляхе илляллах Мухаммедун Расулуллах
ibrahim15:40 - 27.05.2014
Ebisi maikata e нйг da ve eba i kaurite neshtasni
нйг23:18 - 24.04.2014
помаци за вас има два варианта.влизате в черквата и ставате христиани или брадвата.за вас нема живот в христянска българия.
до търсещия отговори19:33 - 11.04.2014
Когато говорим за езика на една свещена книга, то определени имаме предвид езика на който текстът на книгата е низпослан на съответния Божи пратеник. Библията е съставено от две части: 1.Стар завет,който основно съдържа Торарта(Теурат/Теврат) дарен на Мойсей(Муса)и в оригинал е на староеврейски. 2.Нов завет - в него основна част са Евангелията. Оригинала на Евангелието(Инджил) е дарено на Исус(Иса) и е на арамейски език. Езика на вярващия не зависи от неговата вяра, а от неговата майка. Затова езика на един вярващ е неговия майчин език. Видно от многото лекции на Мохамед Камбер качени в интернет, в Лъжница ще те разберат на български. Но има и доста хора знаещи и други езици. В Турция, както и навсякъде по света религията се проповядна на език, на който ще те разберат местните хора. Когато Корана се чете за богослужение (в молитвата намаз например) се чете в оригинал, т.е. на арабски. Когато се разяснява тълкуването на Корана се прави на езика , на който ще те разберат хората на които говориш. Надписите в джамиите в Турция са на арабски (с изключение на табелите на входа, те обикновено са на турски и на английски). Възможно е някъде да срещнете и надпис на османски, който се изписва също с арабската азбука.
puuuu20:56 - 10.04.2014
ox umorih se ot typaci ami idiv edna cherkva v istanbul dali pishe vytre na turski
до Иса19:53 - 10.04.2014
А кой е езика на библията?! А кой е езика на вярващите?!!! На кой език те ще те разберат в Лъжница?!! И като сте тръгнали да сте по-католици от папата- още един въпрос: В Турция Корана не се ли проповядва на турски език?! И надписите са на турски?
Иса18:54 - 10.04.2014
До: въпрос Свещенната книга в Исляма е Корана. Езика на корана е арабски. Често върху стените на джамиите ( навсякъде по света) се поставят надписи на арабски.Изписва се името на Всевишния, името на пророка, имената на първите халифи, айети(знамения)-части от Корана. Надписите върху стената на джамията от снимката са: от дясно е изписано името на пророка - Мухаммед (С.А.В.), от ляво е изписано името на Всевишния- Аллах.
въпрос12:14 - 10.04.2014
абе кви са тези арабски надписи по фасадата на джамията?Някой може ли да ги прочете и разбре?
do sistein10:44 - 10.04.2014
Ами включват ДПС , защото то ги изпращаше едно време в Араплъка ! Някои ги подбираха още като ученици , прекъсваха им образованието в България , родителите им разписваха и айде . разписваха също , защото им бе добре в тежката криза някой да им поеме напълно издръжката на детето и да им го върне образовано за ходжа в селото ! Принципно в това лошо няма . Лошото е , че като се появи новия ходжа почва покрай хубавите работи да приказва едни други притеснителни работи . Проповядването е добре и на народа му трябват проповедници . Но ако кара хората от алкохолици и наркомани да се люшкат в другата крайност и да стават фанатици срещу нормалните работи в европейската държава България , работите са различни. А за четвъртата власт медиите - там дали ДПС и Пеевски нямат какво да кажат . Спор нема - власт е даже номер едно .
sistein10:00 - 10.04.2014
Много хубави коментари, но не забравяйте, че винаги има едно "но и ако". Само не разбирам, защо винаги и навсякъде включвате все политическите партии и не мисля, че коментара с ДПС му е мястото тук. Всеки си има своите възгледи и убеждения, да, няма спор. Поставете се на мястото на тези родители, а може би, те да са и вашите родители на тяхно място, тогава пак ли така ще мислите. Има толкова много организации и фондации, които наистина са опасност за човечеството, но за съжаление пред тях си затваряме очите, има толкова корупция, изнасилвания, убийства, наркомания и какво ли не още, а те се занимават с хора проповядващи религия и добро. Интересно виждане за нещата от страна на Държавата ни! Хора, престанете с подозренията, нали всички сме равни и ако наистина се е проповядвало радикален Ислям повярвайте ми не само определени хора "ТРОЛОВЕ", които да плюят по другите, но и цял свят щеше да знае за това, защото може би и нас нямаше да ни има, за да коментираме тук и сега, а може би щеше да сме поредните жертви на някой терорист обучен от ходжи - ех интересно виждане на нещата, повтарям се, от страна не само на нашата бащина къща, но и на четвъртата власт - МЕДИИТЕ. Замислете се, нима това е истината и тези хора заслужават всичко това, не мисля? Ако поне веднъж сте присъствали на лекция на такъв човек ще разберете, че това е несправедливо.
Kiko09:33 - 10.04.2014
Mahatma Ghandi - ей това вече е стойностно мнение! Никой не пречи на мюсюлманите да изповядват релифията, си но когато те поставят законите на религията над тези на държавата, тогава е проблем, България е светска държава! Ако някой иска да си прави шериат няма нужда има го направен в СА там да си ходят, да не се връщат даже. Според мен държавата много отдавна трябваше да се поинтересува как тези млади момчета заминават за СА и Египет да им промиват мозъците, от къде се финансират строителствата на такива огромни джамии....
12306:31 - 10.04.2014
Много добър коментар на "Mahatma Ghandi". Защо мюсюлманите остават с убеждението, че са "втора ръка хора"? Може би защото сляпо се подчиняват на заповедите на ДПС, без да влагат икапка разум в това. Защо продължават да гласуват под строй, след като се увериха цели 20 години, че ДПС ги използва само като електорат, а още след изборите забравят какво са обещавали. Повечето мюсюлмани са трудови хора, работят тежка полска работа, а трудът им се заплаща ниско и живеят в мизерия. Въпреки това те продължават безропотно да се подчиняват. В селата освен ходжата, командва кмета и двама - трима "първенци" от ДПС. Ако не си с тях, тежко ти и горко.
Mahatma Ghandi01:11 - 10.04.2014
Не се опитвайте да извъртате нещата! Аз съм българин мюсюлманин, от района съм, и не мога да се съглася с повечето тези на бащата, въпреки че го разбирам защо е дал това интервю. И не мисля, че кланянето по 5 пъти на ден, прави някой по-праведен мюсюлманин от друг. Важни са стойностите в човека, заложени като възпитание и морал, и верното покрай неверното- правенето на добро! Не бих се гордял на негово място, че ходжата е едва ли не човек номер 1 в селото, защото този модел ни връща в родово-общинния строй с тартор и послушници. И "кой не е с нас и не слуша ходжата, е против нас". По същия модел и учения точно на ходжите- все млади люде обучавани в Саудитска арабия, се разпространяват все повече и носенето на бради, и се пренебрегват повче правата на жените, и се разправя как не трябвало да се гледа телевизия. Да ама не! Едно време ходжите ни май не разправяха такива работи! Да, действително в цялата занимавка има и много положителни работи. Като например намалянето на консумацията на алкохол. Но дано и тя не е радикална и абсолютно табу, защото и тогава пак нещата се вкарват в едни императивни пресилени рамки, които са си крайност. А всяка крайност си е вид радикализъм! И хич да не разправят тази смешка, че фондация не била организация. Та има ли неорганизирана фондация?! И защо да не е възможно една фондация чрез целите и действията си да е радикална!?! Съотнесена в сравнение към ценностите заложени в основния закон на държава като България например?! Та нека не се опитват да представят историята като "ние добрите смирени хора и онези другите лошите"! И нека поне вмъкнат в историята си информация за това кой е спонсорирал образованието им?! Като се проследят накъде са текли и текат парите- много неща ще лъснат! Ислямът е много хубава религия, като ред други религии. И не само че се припокриват за много работи с християнството, но и най-важното учат на все хубави работи! Тънкият момент е в това до къде се представят заложените ценности?! А уместният въпрос е- дали някои не се преиначават?! Смея да твърдя, че някои се преиначават! Познавам примери. Та това преиначаване не е по-различно като действие от например преиначаване на делото срещу тях, ако са верни твърденията им както казват, че делото не е съвсем обективно, и има тенденциозност, едва ли не срещу всички мюсюлмани в България. С последното не бих се съгласил, а другото могат да го оспорват на следваща инстанция и т.н. Какво им пречи и в Страсбург да стигнат?! Ако са в правото си, аз като данъкоплатец напр. съм ок държавата да плати разноските. Ако това е цената на защитата на човешките права, да! Нали това са базисните неща, около които се въртят и разните учения, и законите на страната. Най-малко цялата тази история ни дава доста поводи за размисли и изводи. Размисли като например- необходимо ли е рамките на религията да са често доста по тесни от рамките на закона?! Всеки ли който ти плаща нещо, като напр. арабско образование- ти прави само добро; и необходимо ли е всичко от там да се взема за чиста монета и да се опитва да се прилага 1 към 1 тук? Тук където ислямът и взаимоотношенията в местната общност си имат история и традиции не от вчера, а от векове?! Може би истината е някъде по средата! И може би средата е най-доброто като път!
ubre23:53 - 09.04.2014
mi to edin magazin selski milioni se iska prost ganyo balkanski
селям алейкум23:27 - 09.04.2014
А сега къде вървят парите Амидже можеш ли да отговор,и с какви пари отвори магазина,можеш ли да дадеш отговор за всеки случай не е от тютюна,смешници много сте жалки !!!
достойно18:14 - 09.04.2014
Браво аго Фаик точен си кактовинаги истината си е истина
Втора ръка17:39 - 09.04.2014
В Лъжница най-уважаваният човек е ходжата, който се приема като неформален лидер на селото. Думата му се слуша повече от тази на кмета, а на лекциите, които той изнася в джамията, се стичат и млади, и стари. Това е доста красноречиво, даже си е комплимент че ви имат за хора!
ПОКАЖИ ОЩЕ -3 КОМЕНТАРА
Код за сигурност, въведете кода 8as

FACEBOOK