Георги Гвоздейков изтъкна доброто сътрудничество с гръцкия бизнес
Преди седмица отворихме първите процедури за кандидатстване по Програма „Транспортна свързаност“. Инвестициите са на стойност над 2,9 млрд. лв. и ще бъдат насочени към големите пътни и железопътни инфраструктурни проекти. Това каза министърът на транспорта и съобщенията Георги Гвоздейков в своето изказване на Софийския икономически форум, който се провежда днес в София.
Министър Гвоздейков представи транспортните проекти, които поставят фокус върху регионалната свързаност между България и Гърция. „Продължава активната работа по приоритетния за двете страни коридор Sea2Sea, който ще свърже пристанищата на Егейско море, Черно море и река Дунав с железопътен транспорт“, обясни Гвоздейков. Той допълни, че вече е формиран екип от експерти, който ще работи по проекта и се очакват реципрочни действия от гръцката страна, което ще даде възможност за ускоряване на изпълнението му. Целта е част от дейностите да бъдат финансирани от Механизма за свързана Европа 2021-2027 г.
„Завършването на автомагистралите „Струма“ и „Русе-Велико Търново“, както и тунелът под Шипка, са ключовите пътни проекти за постигане на по-добра свързаност по направлението Север-Юг“, подчерта транспортният министър.
Георги Гвоздейков изтъкна и доброто сътрудничество с гръцкия бизнес, като даде пример, че и в момента компании от южната ни съседка изпълняват някои от най-големите инфраструктурни проекти. „Затова призовавам гръцките фирми, да участват в предстоящите търгове за новите проекти. Защото това е и още един шанс да гарантираме максимално конкурентен подбор“, подчерта още той.
„Българската държава разчита изключително много на подкрепата на Гърция и за присъдиняването на страната към Шенген, защото това ще помогне значително на бизнеса от двете страни на границата”, категоричен бе министър Гвоздейков, съобщават от министерството.
„Проектите ни за тази година са амбициозни. Бихме искали да създадем тригодишна програма за инфраструктурните обекти, да започнем да проектираме и да изпълним всички процедури, които са ни необходими“. Това каза пред участниците в Софийския икономически форум заместник-министърът на регионалното развитие и благоустройството инж. Ивайло Стайков. Той се включи в панела „Големи инфраструктурни проекти“.
„От основно значение е Коридор IV „Ориент/Източно Средиземноморие“. В момента се довършва участъкът от Благоевград до Симитли на автомагистрала „Струма“. При добро време и пълна мобилизация от строителя има възможност строителните дейности да приключат до края на годината“, посочи заместник-министърът.
„Важен е въпросът с Кресненското дефиле. Имаме екологична загриженост. Бихме искали да вземем гледните точки на всички заинтересовани страни“, каза инж. Стайков. Той обясни, че предвид провежданите в момента процедури, няма как да се ангажира с вариант на трасето и със срокове кога може да започне изграждането му.
Зам.-министър Стайков информира, че в строеж са около 85 км от общо 190 км по трасето на пътя Видин – Ботевград. През тази година се планира издаване на разрешение за строеж и за други отсечки, с което ще се осигури фронт за строителство на приблизително 70% от него.
Изключително важно за свързаността по този транспортен коридор е изграждането на тунел през прохода Петрохан в Стара планина. Там може да се реализира и автомобилно, и ж. п. решение, посочи също той.
Регионалният заместник-министър допълни, че ще се възложи проектиране на отсечката между Дупница и Гюешево по трасето на Паневропейски транспортен коридор VIII.
Инж. Стайков обясни, че важен проект за свързаността север – юг е направлението Русе – Маказа. Има стартирали процедури за магистрала „Русе - Велико Търново“. Подписани са договори за изпълнение за участъците Русе – Бяла и обходния път на град Бяла.