Експерт: В Банско няма нито един пътен знак, поставен по правилата за организация на движението

Снимка: Infomreja.bg

Експерти от Европейски център за транспортни политики направиха целенасочена инспекция

Експерти от Европейски център за транспортни политики направиха целенасочена инспекция по пътна безопасност на произволно избрани улици в гр. Банско. Те също така анализираха и приетият и действащ генерален план за организация на движението на града.

След като беше направен огледът констатациите на екипа са, че на първо място генералният план на общината е приет в нарушение на действащата Наредба №1 за организиране на движението по пътищата, като от общо осем задължителни схеми са изработени само три. В останалата си част този стратегически документ, който представлява и основа на пътната безопасност в населените места е пълен с грешки и неточности.

Пътните знаци, които са поставени противоречат не само на нормативната уредба на Република България, но са поставени и против всякаква логика. Така например на ул. „България“ и ул. „Охрид“ поставените пътни знаци Д17 не са дублирани и от лявата страна на платното за движение. Такива са поставени само при входа на Горския техникум, а при останалите пешеходни пътеки тип Зебра изобщо не са поставени. За сметка на това обаче веднага след пресичането с ул. „Охрид“ има поставен знак Б3 „Път с предимство“, който знак принципно се слага преди кръстовището, а не след него. Пътният знак пък под него А18 се слага преди пешеходна пътека, а не на самата пешеходна пътека, защото функцията му е да предупреждава водачите, че приближават към пешеходна пътека.

Положението не е много по различно и при следващото кръстовище при кръстовището между ул. „България“ и ул. „Цар Симеон“. Там отново само при едната пешеходна пътека тип „Зебра“ има поставени знаци Д17, но и тук те не са дублирани и от двете страни. Знакът Д17 в посока към ул. „Охрид“ е поставен след пешеходната пътека“, като над него има знак В27, който забранява престоят и паркирането, а те принципно са забранени на пешеходни или велосипедни пътеки и на разстояние, по-малко от 5 метра преди тях, както и на кръстовище и на по-малко от 5 метра от тях (чл. 98 от ЗДвП). От другата страна знак Д17 е комбиниран със знак В24, който забранява изпреварването, поставянето му е напълно излишно в обхвата на кръстовище и в близост до пешеходна пътека (чл. 43, т. 2 и т. 5).

При организирането на еднопосочно движение, какъвто опит е направен на ул. „Охрид“, организаторът на движението е забравил да постави в началото на ул. пътен знак Д4. При ул. „Шипка“ липсва пътен знак Стоп и движение само на дясно след знака и поради тази причина водачите установяват, е не могат да се движат в посока ул. „България“ като при това положение за тях остава единствената възможност или да се движат срещу забранителен знак или да извършват маневри в кръстовището – и двете са забранени от ЗДвП. Основен принцип при организацията на движението е да поставяш ясни сигнали и да не объркваш водачите, като ги принудиш да извършат нарушение.

В другия край на ул. „Охрид“ при ул. „Баньо Маринов“ има знак Стоп, но по ул. „Бано Маринов“ пък няма Б3 или знак, който да укаже, че водачите са на път с предимство. Няма и знаци, които да предупреждават водачите, че идвайки от ул. „Цар Борис III“ нямат право на завой на дясно по ул. „Охрид“, стопанинът на пътя (община Банско), просто е пропуснала да сложи този знак. Така завиващите към ул. „Охрид“ се оказват в ситуация като онези при ул. „Шипка“ и ул. „Охрид“. Същото е положението и при ул. „Баньо маринов“ и ул. „Цар Симеон“, първата е превърната в еднопосочна между ул. „Охрид“ и ул. „Цар Симеон“, но това става известно на водачите една когато завият по ул. „Баньо Маринов“, просто защото няма какво да им забрани да направят десен завой от ул. „Цар Симеон“.

Но това не е всичко. Там, където има изкуствени изпъкнали напречни неравности (легнали полицай), то те не са обозначени със задължителните знаци А13 и вместо обозначени с бели триъгълници са шарени – жълто червени или червен-жълти. Въпрос на гледна точка. На ул. „Охрид“ макар улицата да се намира над училище няма нито една изкуствена неравност.

Могат да бъдат представени още много примери за безобразната организация на движението в Банско, но това ще бъде ужас без край, а се надяваме за някого да не се превърне и в ужасен край..., казва Диана Русинова.

 

Снимка: Infomreja.bg
Снимка: Infomreja.bg
Снимка: Infomreja.bg
Снимка: Infomreja.bg
Снимка: Infomreja.bg
Снимка: Infomreja.bg
Снимка: Infomreja.bg

КОМЕНТАРИ

Коментарите са забранени за тази статия.