ЕК ще отдели 186 млн. евро за промоция на европейски храни през 2024 г.

Снимка: Надежда Чипева

В началото на следващата година ще се проведат информационни дни по програмата за насърчаване

През следващата година ще бъде отделен бюджет 185.9 млн. евро за промоционални програми на земеделски продукти и храни вътре в ЕС и в трети държави, като акцент през тази година ще бъдат устойчиво произведените продукти, биологичните продукти, храните със защитени наименования, пресните плодове и зеленчуци. Това предвижда работната програма на ЕК за политиката на насърчаване, която бе приета през миналата година. В първата половина на 2024 г. групи и организации на производители и търговски организации ще имат възможност да кандидатстват за финансирането, като проектни предложения се приемат между 18 януари и 14 май от европейската изпълнителна агенция за научни изследвания REA.

По-големият бюджет - 85.1 млн. евро от общата сума, ще бъде отделен за промоционални програми в трети държави, а сумата за страни вътре в ЕС ще бъде 81.3 млн. евро.

Кампаниите за популяризиране на селскостопански продукти трябва да бъдат предназначени да открият нови пазарни възможности за земеделската и хранителната промишленост в ЕС. Акцент през следващата година ще бъдат продукти, произведени чрез устойчиви земеделски практики, които допринасят за намаляване на използването на пестициди и антимикробни средства, намаляване на торенето и замърсяване на водите, намаляване на емисиите на парникови газове, както и подобряване на органичното земеделие и хуманното отношение към животните, предвижда работната програма. Един от очакваните резултати е повишаване на разпознаваемостта на европейското лого за биологични продукти, акцент са и продуктите със защитени наименования, които са част от политиката за качество в Общата селскостопанска политика на ЕС.

И през следващата година ще бъдат приемани два типа европейски програми. Т.нар. обикновени програми включват възможността финансиране да получи един или няколко кандидата от една държава - членка на ЕС. За този тип програми са заделени 92 млн. евро, от които 41.1 млн. евро за промоция на храни в други държави - членки на ЕС, и 45.9 млн. евро за трети държави.

При обикновените програми на вътрешния пазар най-висок бюджет ще бъде насочен за представянето на органични продукти - 14 млн. евро. Други 9.1 млн. евро ще бъдат предназначени за сектора на плодовете и зеленчуците, а 7 млн. евро - за продукти със защитени наименования. Същевременно при обикновените програми в трети страни се предвижда най-голяма част от бюджета да бъде насочен към програми в Азия - Китай, Япония, Южна Корея и др., за което ще бъдат отделени 16.3 млн. евро. За Северна Америка - САЩ, Канада и Мексико, е заложен бюджет 9.3 млн. евро, а за други географски региони - 15.3 млн. евро.

За втория вид програми - мултипрограми, включващи кандидати от минимум две държави - членки на ЕС, през следващата година са заделени 84.4 млн. евро, от които 40.2 млн. евро ще се ползват за промоция вътре в ЕС, а останалите 39.2 млн. евро - в трети държави. Акцент при промоциите вътре в ЕС ще бъдат устойчиво произведените продукти, за които са заделени 14 млн. евро, и органичните продукти с бюджет 13 млн. евро. 9 млн. евро от общата сума ще отиде за промоция на пресни плодове и зеленчуци, а 4.2 млн. евро - за продукти със защитени наименования, сочи работната програма на комисията.

При мултипрограмите на външни пазари голямата част от бюджета е за промоция на земеделски и хранителни продукти навсякъде извън ЕС, за което се отделят 29.2 млн. евро. За устойчиво произведени и органични продукти бюджетът е 10 млн. евро.

В официалното съобщение на комисията се посочва, че в началото на следващата година ще се проведат и традиционните информационни дни по програмата за насърчаване. Те ще бъдат на 31 януари и 1 февруари в Брюксел, като ще бъде възможно и онлайн участие. /dnevnik.bg/

 

КОМЕНТАРИ

Няма добавени коментари.

Код за сигурност, въведете кода 2za

FACEBOOK