Обществената телевизия излъчи за първи път лентата на 2 януари
Филмът „Ботев“ с телевизионна премиера по БНТ.
Този анонс бе направен от пиар екипа на националната телевизия и разпространен до всички медии.
Обществената телевизия излъчи за първи път лентата на 2 януари, а малко след края ѝ заваля унищожителна критика.
Дали защото сме българи и не можем да кажем добра дума за другия, или защото имаме правото да сме гневни – не е ясно, но стана известно едно – на публиката тоя образ на Ботев не се нрави.
Българската национална телевизия е най-големият продуцент на телевизионно кино в България, като филмът „Ботев“ е част филмопроизводството на обществената телевизия, похвалиха се от държавната телевизия.
Игралният филм „Ботев“ проследява събитията от 1876 г. След пет робски столетия българите са изправени пред съдбоносен избор – свобода или смърт. Шепа млади революционери се събират на свободна румънска земя и съставят план за освобождението на поробена България чрез въстание, подготвено от вътрешните комитети и подпомогнато от емиграцията. Христо Ботев – поет, вестникар и учител, захвърля перото и повежда двеста юнаци на помощ на своите въстанали братя, съобщават от БНТ.
В главните роли зрителите видяха актьорите Деян Жеков, Ники Илиев, Неда Спасова, Матей Генчев. Режисьор на филма „Ботев“ е Максим Генчев, сценаристи са Максим Генчев и Десислава Ковачева, оператор е Христо Генков, художник е Димитър Воденичаров, композитор е Добромир Кисьов. Продуцент на лентата е Десислава Ковачева и „Дема филм“, а копродуцент – Българската национална телевизия.
А какво казват зрителите. Това четем в социалните мрежи и правим извадка на най-разпространените текстове.
Проф. Лилия Илиева: Всички са развълнувани от филма за Ботев! Не съм го гледала, даже разкарах телевизора преди година-две! Но прочетох нещо за филма и се впечатлих. Ботев бил убит от ЕНИЧАР! Тъй като е еничарският корпус е унищожен през 1826 г., този еничарин трябва да е бил рядък природен феномен! През 1876 г. всякак трябва да е минал седемдесетте, но се е юрнал с момчетиите от войската по балкана, освен че половин век се е укривал от редовната турска власт, унищожила еничарския корпус!
Кристиян Шкварек: Младежи вбъдеще ще се събират, ще си поръчват скъпи бургери и ще пускат "Трилогията на Генчев". Ще чакат конкретни моменти на дебилен монтаж и повтарят на глас култови реплики, в които актьори сричат и гледат тъпо. Ще е нещо като групово забавление, "Да гледаме Трилогията на Генчев".
Лидия Делирадева: „Ботев” на Максим Генчев няма душа, актьорите не са актьори и филмът няма да остане за поколенията, освен като пример за бездарие. Посредствеността се е възцарила във всичкото ни, драги зрители. Тя повече от 30 години ни се предлага от малкия и големия екран под формата на „Умирай трудно” и подобни бълвочи. Не знам коя куха чиновническа тиква е разрешила финансирането на тази трагична бездарност. А дали им се услаждат хонорарите, как мислите?
Цвета Галунова: Но какъв Ботев видяхме от екрана? Къде беше Ботев, драскащ гениални строфи на салфетка в кръчмата? Ботев в театъра? Къде беше огненият дух на един поет, изживял поезията си буквално? Изгорял в мечтите си за свободно Отечество? В един филм фактите от живота трябва да са така подбрани, че да говорят за духа на героя, защото той е важният,той е водещият. Нашето съвременно изкуство е загубило точно това, струва ми се. Загубило се е в битовизмите и фактоманията, загубило е ориентирите на духа. Затова ще кажа с думите на Стамболов, когато при него идват съмнителни хора да му предлагат да правят помен за героя: "Ботйова не закачайте!"
Цън Цон: Най-много ми хареса това, че докато Ботев недоволства от пасивността на народа, един от четниците му с флегматични движения не спря да гони някакъв заек и да гледа някакъв бухал. Докато останалите се сражават с османската войска, чиято средна възраст бе 60+, същият отново се занимаваше с някакъв таралеж и една костенурка. Вярвам, че точно такава е била атмосферата тогава и всичко това отговаря на действителността. На всичкото отгоре явно в района скоро е имало офроуд състезание, защото на няколко кадъра се виждаха следи от автомобилни гуми по пясъка. Просто идеално…
Нидал Алгафари: Изграденият от актьора и режисьора образ бе свален от издигнатия от поети, писатели и историци пиедестал и представен като най-обикновен с нищо по-различен от айдутин, а четата му от викащи, крещящи и напълно неадекватни харамии. Даже любовта на героя с Венета бе изтъкана от странни действия и изкази. След като толкова благодатна тема бе развита по този начин, не би трябвало да се цупим на турските сериали. Те поне са създадени от много, ама много добри занаятчии и разказвачи.
Tihomir Ilchev: Актьорът, играещ/преиграващ Ботев, говори, не - рецитира, като водещ на Кечмания - удебелява си гласа, кокори се... Въобще, инфантилна работа. Играта на останалите участници дори е безпредметно да я коментирам. Единствената, която се справя прилично е актрисата, пресъздаваща образа на Венета - жената на Ботев, като с нейно участие са и единствените що-годе гледаеми сцени - когато Ботев се прощава с Венета и бебето Иванка и финалната сцена, след убийството на Ботев, когато Венета се появява отново. Не мога обаче да пропусна факта, че за гаврата с Левски “режисьорът” се похвали, че са наляти над (или около) 1 милион евро. Тук изглежда е решил, че Ботев е маловажен, та и филма е заснет с подръчни мат’риали. Кметът на Община Калофер (която е от основните спонсори на филма), който играе един от четниците, също внася неподправен колорит, особено при слизането на Козлодуйския бряг, когато се прекръсти и си целуна ръката - католически маниер, а не е известно сред четниците на Ботев да е имало католици. Не е известно в четата му да се е подвизавало и момиче/жена, каквото присъства във филма. Има обаче турски арнаутин, който обаче във филма не е представен.
Doncho Zlatev: Моля, намерете накаква държавна работа на Максим Генчев! Там за 5-10 хиляди лева заплата, за да сме сигурни, че няма да се занимава повече с такива работи като снимане на филми за национални герои.
Любослав Костов: Убиха го. Тази вечер убиха Ботев за втори път! Не познавам Максим Генчев. Може да е човек с добра репутация в това, което прави, но аз съм отвратен! Как изобщо БНТ са се съгласили да продуцират това "нещо"?
Mitko Popov: Върхът на "сладоледа" пък е идеята Ники Илиев да играе турски ловец на глави (!!!НЕ ЧЕТИ, АКО НЕ СИ ГЛЕДАЛ!!!), който именно убива Ботев във финалната сцена. Едно на ръка, че персонажът му е като взаимстван от холивудски герой, но и самият той за пореден път показва, че е далеч по-добър зад камерата, отколкото пред нея. Най-големият провал на филма обаче идва не от друго, а от тоталната заигравка на Максим Генчев с фактологията и собствените му интерпретации с историята. И ако някои нелепи реплики или неумелото използване на стихове и цитати все пак могат да се преглътнат, то начинът, по който режисьорът вижда славното ни минало, е нещо, което малцина могат да приемат.