Капитан Калчев: 3-метрови вълни са виновни за инцидента с "Вежен", няма злоумисъл

БНТ, стоп кадър

Той даде брифинг след изявления в медиите - у нас и в чужбина

Параходство "Български морски флот" разследва дали има злоумисъл в действията на задържания кораб „Вежен“, плавал в Балтийско море кораб.

Изпълнителният директор - капитан Александър Калчев заяви пред медиите, че е "изтекла котва" на кораба заради 3-метрови вълни, заливали и борда.

Няма злонамереност, каза Калчев.

Капитанът показа снимки на котвата със силно изразени щети по нея, които по думите му са доказателство за силната буря, довела до инцидента, а не нарочното късане на кабели в морето.

Според него и наши, и чужди медии спекулират с темата, публикувайки, че едва ли не метеорологичните условия са били добри и не са причини за инцидента.

Той бе категоричен, че не е доказано, че кабелът е скъсан от българския кораб, плавал под малтийски флаг.

На 26 януари имало предупреждение за силни ветрове.

"Информацията за метеорологичните условия в морското дело се взима от специализирани източници. В този случай от системата за безопасност Навтекс, която работи за Балтийско море. Смятаме, че не е налице саботаж. За това сочат свидетелства, събрани в това начално разследване, което БМФ извършва за инцидента и е събран съответно доказателствен материал, а именно снимки. Движението на кораба от автоматичната система за идентифициране на трафика е заснето. Съгласно Навтекс инцидентът се случва в близост до острова Готланд. На 25 и на 26 има предупреждение за лошо време и ветрове със скорост 22-23 метра в секунда вятър, който образува висока вълна - над 2,5 - 3 метра. За това свидетелстват и снимките от камерите на кораба, в които се вижда, че вълните се разбиват в носовата част и заливат т.нар. баг и водата стига до палубата", каза Калчев.

По-рано днес експерти заявиха, че плаването на „Вежен“ в руски води поражда съмнения, довели и до задържането на плавателния съд.

Не е ясно в кой точно момент котвата ще започне да изтича и да се влачи по дъното, обясни капитанът.

"Нашето виждане е, че поради ударите на вълната е поддал осигуряващият елемент. Тази котва заедно с веригата тежи над 7 тона. В продължение на часове се е деформирал гилотинния стопор и звено по звено веригата е слизала бавно и не е било лесно екипажът да разбере, че се е случило нещо подобно. Няма основание да смятаме, че става въпрос за злонамерени действия."

Според него шведският екип е достатъчно добър, така че да разбере какви са причините за инцидента.

Политическото оцветяване на случая, подчерта капитанът, влияе на имиджа на кораба, но и страната ни.

Калчев помоли медиите за търпение.

На борда на кораба има 10 български офицери, които към момента не е ясно дали са задържани, а разследването не е в ход. Прави се държавен бордови контрол, тъй като рисковият фактор на кораба е най-висок.

Разследва се и самото късане на кабела, но на борда не са се качвали разследващи и екипажът не е интервюиран, каза капитанът.

МВнР и Министерство на транспорта също съдействат за разрешаване на казуса.

КОМЕНТАРИ

Няма добавени коментари.

Код за сигурност, въведете кода sj2

FACEBOOK