Какъв е самолетът L-39ZA? Военна полиция поема разследването на катастрофата

Снимка: БТА

Aero Vodochody Aerospace съобщи, че е спечелил търг за основен ремонт и частична модернизация на L-39

Военна полиция поема разследването за инцидента с военен самолет L-39ZA „Албатрос”. Това съобщи за bTV медийният съветник на министъра на отбраната Евелина Бранимирова.

„На този етап не можем да потвърдим нито за пострадали, нито за смъртни случаи. Изчакваме разследващите органи да кажат какво се случва. На място са компетентните органи от Военна полиция“, каза Бранимирова.

Тя каза, че не може да посочи района на падане.

Какъв е самолетът L-39ZA „Албатрос“?

L-39ZA „Албатрос“ е високоманеврен реактивен учебно-боен самолет, предназначен за първоначално и напреднало летателно обучение, както и за първоначално обучение и усъвършенстване на летателните умения на екипажите по бойно използване“, посочват от Министерството на отбраната.

На 17 септември 2016 г. България чества 30-ата годишнина на L-39ZA „Албатрос“. Министерството на отбраната публикува видеоклип, с който я отбелязва.

Българската поръчка за този тип самолети датира от 1985 г. – общо 36 самолета, разпределени в две ескадрили.

Първата от тях е от състава на втори и учебно-боен авиополк (УБАП), базиран на летище „Каменец“.

Тя получава 12 самолета през 1986 г. и още няколко през 1987 г. Втората ескадрила получава 12 броя L-39 ZA през 1990 г. През 1987 г. е доставен и тренажор TL-39, монтиран във ВНВВУ „Георги Бенковски“ – Долна Митрополия, коментира авиофорум „Гражданска авиация“.

Първата група български пилоти – общо 10 души, както и инжерено-технически състав, заминават на курс за приучване на новия самолет през март 1986 г.

Той се провежда в учебния център на ВВС на Чехословакия в Кошице.

Курсът е с продължителност два месеца. През месец май летателният и инженерно-техническият състав са допуснати до полети и експлоатация на самолета с отлични резултати.

Първият L-39Z A с борден номер 827 каца на българска земя и е зачислен в 2-и УБАП, летище „Каменец“, на 1 септември 1986 г.

Новият самолет служи за замяна на остарелите самолети за повишено летателно обучение УМиГ-15 и МиГ-17 в една от ескадрилите на 2-и УПАБ, а другата по това време лети на МиГ-21. След извеждането от въоръжение на МиГ-21, и двете ескадрили на полка в „Каменец“ са превъоръжени с L-39 ZA.

През юни 2006 авиобаза „Каменец“ е закрита и самолетите са включени в състава на новообразуваната Военновъздушна учебна база „Георги Бенковски“ – Долна Митрополия.

Само преди броени месеци чешкият производител на самолети Aero Vodochody Aerospace съобщи, че е спечелил търг за основен ремонт и частична модернизация на L-39 Albatros на българските военновъздушни сили. Към момента няма информация дали самолетът, с който е станал инцидентът е бил част от договора и дали е минал ремонт.

През 2022 г. се извършва кандидатстване по обявена обществена поръчка за извършване на основен ремонт на самолети L-39ZA. След едногодишен конкурс победител за извършването на ремонта на военните самолети е чешката компания  AERO Vodochody. Стойността на договора е 39 052 406 лева, става ясно от сайта на Електронните обществени поръчки.

Договорът се основава на Рамково споразумение, което е сключено през ноември 2022 г. и е със срок на действие четири години. Освен това договорът е и част от рамковия договор, сключен през януари 2023 г. Според договорките Aero трябва да започне модернизация до края на януари 2024 г.

Договорът включва и замяна на оригиналната руска авионика със западно оборудване, като по този начин се обновява навигацията, комуникацията, идентификацията и записващото оборудване.

 

КОМЕНТАРИ

Няма добавени коментари.

Код за сигурност, въведете кода 2za

FACEBOOK