Катастрофата на "Граф Игнатиево": Поет е "необоснован висок риск за изпълнение на сложния пилотаж"

БНТ, стоп кадър

"МО не е съд и прокуратура, като няма да посочи виновници за тежката авиокатастрофа"

Докладът от разчитането на черната кутия от разбилия се самолет „Албатрос“ в Граф Игнатиево сочи пилотска грешка.

На пресконференция дадоха данни за самият полет и какво е станало в 12,30 ч. между 17-ата и 19-ата секунда на 13 септември.

На представянето на доклада участваха министърът на отбраната Атанас Запрянов, заместник-началникът на отбраната генерал-лейтенант Цанко Стойков, полковник Петко Василев, държавен експерт в отдел „Разследване на авиационни произшествия и инциденти“ в Служба „Военна полиция“.

Разследването за тежката авиокатастрофа се е провело в 4 направления - проучване на летателната подготовка, медицинско изследване, изследване на техниката и проучване на обстоятелствата за катастрофата. Изготвени са и документи, които са организирали дейността за полета, определени са екипажите, които е трябвало да участват и упражненията, уточни полковник Василев.

Като основна причина Комисията, определена да направи разследването, определи поемането на необоснован висок риск за изпълнение на сложния пилотаж.

Като съпътстващи причини са определени: нарушаване на мерките за безопасност, нарушаване на реда на поетата задача и неправилна оценка на зададената височина за вземане на решение за начина на извеждане на самолета от фигура във вертикалната равнина, тъй като в горната точка самолетът е бил управляем и е могъл да бъде изведен по друг начин.

Комисията счита, че ситуацията се е развила от нормални условия на полета в катастрофална последователност.

Малката скорост при навлизане във фигурата е започнало с височина 68 метра при 455 км в час, което не е позволило на екипажа да набере достатъчен запас от височина. От 12,30 17 до 19 сек. е пречупена траекторията на полета. Летецът е натиснал ръчката напред в търсене на допълнителна тяга на двигателя.

Полковник Василев уточни:

"Със създаването на претоварване при спирането за изкривяване на траекторията, успоредно на полосата, скоростта намалява и е недостатъчна съгласно методическата схема за влизане в следваща вертикална фигура. Комисията счита, че в този момент са възникнали усложнени условия на полета. В 12 часа 30 минута и 1 секунда екипажът въвежда самолета в изкачване за начална вертикална фигура с претоварване от 3,6 G в десен наклон от 6 градуса, височината в този момент е 68 метра, а скоростта 455 км/ч. Комисията счита, че въвеждането на самолета във вертикална фигура с тези параметри на полета ситуацията се е задълбочила в сложна.

В 12.30 и 13 секунда след достигането на височина от 647,61 метра със скорост 213 км/ч екипажът започна низходящо движение с ъгъл на тангажа минус 39,68 градуса, който в следващата секунда нараства до минус 51,11 градуса. В този момент ситуацията се е задълбочила в аварийна. Между 12 часа 30 минута и 16 секунда и 12 часа 30 минута и 17 секунда, тоест само за секунда и половина са били изпълнени условията за успешно катапултиране. След като екипажът не е предприел действия за аварийно напускане на самолета, комисията счита, че в 12 часа 30 минута и 17 секунда ситуацията е преминала в катастрофална.

От всичко това комисията класифицира авиоционното произшествие като катастрофа. Непосредствената причина е очевидна среща на въздухоплавателното средство със земната повърхност. Като основна причина комисията отчита поемането на неоправдано висок риск при изпълнение на елементи от сложния пилотаж. Като съпътстващи причини са определени нарушаване на мерките за безопасност, нарушаване на реда на изпълнение на полетната задача и неправилна оценка на запаса от височина при вземане на решение за начина на извеждане на въздухоплавателното средство от фигура във вертикалната равнина, тъй като в горната точка самолетът е бил управляем и е можел да бъде изведен от фигурата по друг начин".

Медицинските изследвания са показали, че летателните задачи за деня са могли да се изпълнят от екипажа.

Определянето на вина е предмет на проверки на прокуратурата, заявиха докладващите.

Интересува ме защо последните три години се случват такива инциденти, каза военният министър.

Ние не сме съд или прокуратура, ние не определяме вина. Недопустимо е в мирно време да имаме катастрофи и човешки загуби. Трябва да се върнем и да вземем решения.

Намеса от ръководителя на полета не е имало, защото не е имало нужда. Боеприпаси в самолета е имало, за да не се променя центъра на тежестта, обявиха още присъстващите.

При беседата с ръководителят той е казал, че самолетът е бил управляем през цялото време.

На роднините може да предоставена цялата тази информация по Закона за достъп до информация, но всичките тези числа не биха им били полезни, каза полковник Петко Василев.

Той уточни, че упражнението се изпълнявало многократно. А в черната кутия не се записват разговорите между пилотите. Радиоразгооврите с кулата не се вижда нищо притеснително.

Нуждаем се от високо подготвени пилоти и инструктори. Те трябва да имат хъс да летят. Но в мирно време не е нужно да приемаме такива свръхрискове. Пилотът е боец, но в мирно време не искаме това от него. Нальотът е голям проблем, но задачата на генерал Стойков е да поставя задачи, които съответстват на летателната им подготовка. Проверяват се всички летателни бази и училища. Искам да видя голямата картина след тази проверка. Искам да видя поведението на командирите. Летателна подготовка, изправност на техниката и бойни задачи – всичко това трябва да съответства, завърши Атанас Запрянов.

Работим с близките на загиналите. Всички компенсации са организирани, но няма да върнем обратно загиналите, каза военният министър.

КОМЕНТАРИ

Няма добавени коментари.

Код за сигурност, въведете кода 7jk

FACEBOOK