"Преките виновници трябва да се установяват на момента"
„Много е рано за каквато и да е информация, за момента можем само да гадаем”, каза Николай Свинаров, бивш министър на отбраната, коментира случилото се в ефира на NOVA.
„Трудно е да се каже, ние имаме подготвени пилоти, както и подготвени изправни самолети. Но за да имат необходимите летателни часов, пилотите трябва да имат повече самолети, с които да летят. Това е стар пропуск. Надявам се с американските ескадрили да го запълним. Към настоящия момент не можем да твърдим, че пилотите не са подготвени заради липсата на технически обем”, каза той.
„Рисковано е да се предприемат сложни маневри. Трябва да се проследят какви са били възможностите за неизвършване и кой го е допуснал. По принцип тези самолети са двуместни, защото са предвидени за обучение”, добави Свинаров.
„Преките виновници за организация и за действия се установяват на момента. Оттук нататък е много трудно да се каже причината. Това са стари самолети, но са в добро състояние, поддържани”, заяви той.
Наскоро два самолета L-39 ZA - от модела на разбилия се на "Граф Игнатиево", се върнаха от ремонт от Чехия, не знам дали някои от тях не е падналият. Това каза авиационният журналист Димитър Ставрев.
"Учебно-тренировъчен, а не военно-транспортен е моделът L-39 ZA. Той е двуместен, в него обикновено летят инструктор и обучаем. През 1986 г. такъв е доставен за пръв път в България от бивша Чехословакия, тогава сме получили 36 броя. С годините те са намалели поради по-малката численост на ВВС. Само 3-4 от тях летят в момента, тъй като липсват средства и желание за ремонт", обясни още той. Според него проблемът е, че трябва да има по-добра организация във ВВС.
По думите му екипажът може да не е имал време да се катапултира. "Предполагам, че вътре в него са били инструктори. Въпросът е колко сериозна е била подготовката им през годината. ВВС трябва да представят справка за тези пилоти. Министерство на отбраната следва да бързо да изясни съдбата им. Разследването зависи от състоянието на останките на самолета. Ако има мащабен пожар и частите са силно деформирани, тези които са с гумен или пластмасов произход, ще са напълно стопени и разследването се затруднява", смята Ставрев.