Разделението в педагогическата общност продължава
Ние можем и трябва да обучаваме учениците от областта в профил „Чужди езици“.
Това гласи становище, подписано от директорите на 4 гимназии в област Благоевград, а именно Профилирана гимназия „Яне Сандански“- гр. Сандански, Профилирана гимназия „Пейо Крачолов Яворов“ - гр. Петрич, Средно училище „Неофит Рилски“- гр. Банско, Средно училище „Братя Петър и Иван Каназиреви“- гр. Разлог.
В становището се заявява, че учителите в гимназиите залагат на чуждоезиковото обучение и запазването на паралелки с профил „Чужди езици“ в училищата след като бе обявен новият план-прием, в който са „орязани“ паралелки.
Според 4-е ръководства на гимназиите "по-голямата част от учениците намират трудова реализация в България, докато възпитаниците на езиковите гимназии по-често напускат страната ни". Както и ако бъде премахната паралелка от тези училища за сметка запазването на паралелка в Езикова гимназия в Благоевград, това ще накара родители да изберат друго място за живеене, за да имат исканото образование децата им. Същото е и становищетп на педагозите от ЕГ.
От Езиковата гимназия се обявиха твърдо против и в момента в ход е подписка, създадена от инициативен комитет, основан от бивши възпитаници. Тя ще бъде изпратена до МОН, РУО и всички институции, с които от ЕГ искат да се преборят, така че паралелките им да останат 6.
Припомняме, че контра позиция имаше от директорите на другите гимназии в община Благоевград, което противопостави педагогическата общност една срещу друга.
От своя страна учителите в гимназиите в Банско, Разлог, Сандански и Петрич заявяват:
Разполагаме с подготвени високо квалифицирани кадри не само по чужд език, но и за изучаване на учебни предмети от общообразователната подготовка на чужд език.
Материалните бази на нашите училища дават възможност за използването на съвременна образователна среда и високи технологии.
Учениците ни са много добре подготвени и успяват да овладеят уменията свободно да общуват на чужди езици, за което говорят многобройните призови места, които те заемат в различни конкурси, състезания и олимпиади по чужди езици. Всяка година наши ученици с желание участват не само в състезания по английски език, но и по другите чужди езици, изучавани в гимназиите ни – испански език, руски език и немски език.
Защо трябва да обучаваме учениците и в профил „Чужди езици“ ?
Защото не бива да се обезличава приносът на началната и прогимназиална подготовка на учениците, насочили се към овладяването на чужди езици в профилирани паралелки. Получената стабилна основа е причината за високия бал, с който влизат при постъпването си в езикова гимназия. Този бал е оценка за труда на плеяда начални и прогимназиални стойностни учители. При постъпване в паралелки с чуждоезиков профил учениците също регистрират високи резултати, както е видно от оценките им на ДЗИ.
Това е доказателство, че подготовката в профилираните паралелки, въпреки различието в учебните планове с езиковите гимназии, не е с по-ниска стойност и успеваемост.
Не е етично да се забравя, че родителите също са участвали с подкрепата си в този процес и имат правото да помогнат в избора на посоката на своите деца, съобразявайки се с множество субективни фактори, сред които и финансови.
Защото в нашите общини се обучават голям брой ученици, чийто майчин език не е български. Семействата им са намерили закрила и/или препитание в нашите населени места. Липсата на предварителна езикова подготовка по български език предполага предоставянето на съпътстваща обучението им подготовка, която става през английски и руски език. Малко са специалистите, подготвени за това предизвикателство. Там, където това е добре работещ образователен модел, учениците припознават училището като свое и желаят да продължат обучението си до XII клас.
Защото сред учениците в VII клас не е малък броят на деца на политически и/или икономически емигранти. Родителите нямат интерес децата им да се обучават в областния център, не е и приемливо учениците отново да бъдат подлагани на преместване и социализация в нови общности след преживяното.
В нашите градове живеят чуждоезикови номадски общности, които трайно намират поминък в нашите региони, а децата им се обучават в училищата на нашите общини и искат да останат тук.
Защото по екологични и/или здравословни причини в последните години много хора избират да живеят в общините Банско, Разлог, Сандански и Петрич заради природните дадености на нашите региони (чист въздух, минерални води, възможност за спорт и туризъм, възможност за трудова заетост). С оглед на правото на равен достъп до образование на учениците, придошли по гореспоменатите причини, не бива да се отнема възможността те да се обучават по избрани от тях профили, в това число и „Чужди езици“.
Неоспорим е фактът, че развитието на туризма се нуждае от езиково подготвени кадри, за които не е задължително да продължат висше образование. Не бива да се ограничава възможността пред ученици с по-ниски доходи да придобият компетентности, които да използват в социалната си реализация. Към нашите населени места се наблюдава устойчива сезонна мобилност. Не е рентабилно от страната и от чужбина да прииждат кадри, когато може децата на Банско, Разлог, Петрич и Сандански да са езиково подготвени кадри в туристическия бранш.
Нашите училища вече разполагат с висококвалифицирани преподаватели по езиковите профилиращи предмети и фактът, че родителите им се доверяват, е сигнал, че не бива да се пренасочват или разпиляват трудови ресурси.
И не на последно място – може да се проследи статистиката, че по-голямата част от нашите ученици намират трудова реализация в България, докато възпитаниците на езиковите гимназии по-често напускат страната ни.