Отново напрежение между училищата в община Благоевград
Две петиции в Благоевград противопоставиха гимназиите след решението на Регионалния образователен инспекторат да премахне паралелки от новия план-прием за следващата учебна година.
Припомняме, че след среща в Областната администрация стана ясно, че с по една паралелка по-малко наесен ще са Езикова гимназия - Благоевград, Природо-математическа гимназия - Благоевград, Профилирана гимназия - Петрич, и Професионална гимназия по транспорт - Разлог.
Преди дни стана ясно, че Инициативен комитет "За бъдещето на ЕГ "Акад. Л. Стоянов" - Благоевград" организира петицията, в която заявява от името на бившите възпитаници несъгласие с проектозаповедта за съкращаване на една от двете френски паралелки, единствени за цяла Благоевградска област.
„Гимназията е доказан център за билингвално обучение и преподаване от носители на езика. През октомври 2024 г. лично посланикът на Франция връчи на гимназията знак за качество – поредно признание за високото ниво на образование, което училището предоставя. Призоваваме отговорните институции да преразгледат решението си и да осигурят възможност за запазване пълния капацитет на гимназията!“, се казва в позицията.
От другата страна бе публикувана позиция на директори и учители от област Благоевград със заглавие: „УЧИТЕЛСТВОТО Е ПРОФЕСИЯТА, КОЯТО СЪЗДАВА ВСИЧКИ ДРУГИ ПРОФЕСИИ“.
Публикуваме позицията на педагозите БЕЗ редакторска намеса заради множеството правописни и грешки в нея:
С подписа си изразяваме своето огорчение от унизителната позиция, в която са поставени всички колеги от професионални гимназии, основни, обединени и средни училища. Категорично сме против, противопоставянето на учител срещу учител, директор срещу директор, училище срещу училище, началото на което бе поставено от колектива на Езикова гимназия и продължава до настоящия момент.
Недоволството на колегите от Езикова гимназия, породено от съкращаването само на 1 паралелка, прерасна в поток от безпочвени и грозни обиди и обвинения към професионални гимназии, средни училища, МОН и РУО. Отрича се рагламентираното право на всяко училище и всяко дете за равен достъп и избор на подходящо образование. С подписа си призоваваме по достойнство да се анализират факти и обстоятелства и да се оцени създалата се ситуация като се спре ненужното противопостявяне на учителите от ЕГ с всички останали учители.
От стартирането на дейностите на държавния план-прием до сега, чрез публикации в социалните мрежи, писма и изказвания, педагозите от Езикова гимназия нагнетяват напрежението, което не знаем до къде ще ескалира и чиито последствия никой не може да предвиди.
Подобно противопоставяне не е в интерес на нито една образователна институция. Както сме заявявали до сега, проблемът не засяга едно, а всички училища и образователната мрежа като цяло в Област Благоевград.
Заслугата за високите резултати на учениците от Езикова гимназия се дължи и на учителите от всички останали училища, които са обучавали учениците до 7-ми клас.
Всички тези действия на колегите-педагози от гимназията, внушават на обществото, че ако детето не учи в това училище, то ТО е по-малко значимо с по-малки или никакви възможности за успех и развитие, извън тяхното училище.
В тази позиция не се отчита фактът как подобно нещо се отразява върху психиката и самочувствието на децата и на родителите им.
ПРИЗОВАВАМЕ ЗА ОБЕДИНЯВАНЕ НА УЧИТЕЛСКАТА ОБЩНОСТ В ЗАЩИТА НА ОБРАЗОВАТЕЛНАТА МРЕЖА В ОБЛАСТТА И НЕДОПУСКАНЕ НА ЗАКРИВАНЕ НА НИТО ЕДНО УЧИЛИЩЕ на територията й, което ще бъде естествен финал, ако се запази приема на Езикова гимназия от 6 паралелки при недостига на ученици. Незаконосъобразно и безмислено е политизирането на проблема. Недопустимо е да се въвличат институции и лица с властови позиции – народни представители, политически партии и др. в този процес. Обявявайки се в защита на едни за сметтка на други, въпросните институции ще се компроментират и ще опорочат процеса.
Със запазването на образователната структура в областта, ще се гарантира достъпа до качествено образование и осигуряване на целенасочена и индивидуална подкрепа на всеки ученик. Неприемливо е твърдението, че редуцираното на една паралелка от 6 в ЕГ, ще ограничи възможностите за избор и ще се отрази на статута на училището. Запазването на досегашния брой паралелки (32) при наличния по-малък брой деца, със сигурност означава, че едно или две училища – професионална гимназия и/ или средн/о/и училищ/е/а – няма да реализира план-прием и ще се загуби съответният етап, а впоследствие и ще се промени статутът на училището.
С подписа си Ви приканваме да изразите своята подкрепа за предложения балансиран план-прием, който няма да допусне закриване на училища. Конституционно право е на всеки да изрази своето мнение, но ние сме против противопоставянето на педагогическата общност, завършва позицията.
Досега тази подписка е подкрепена от 372 души (до 28 февруари), а тази на ЕГ – над 2100.
Позицията на Езиковата бе разпространена из социалните мрежи и намери огромна подкрепа с коментарите на бивши, настоящи възпитаници, родителите им, както и от преподаватели.
Призивът на журналиста и (бивш) ученик на Езикова гимназия – Иван Кънчев, бе споделен над 150 пъти. Той гласи:
Ако деветокласникът Иван види как 25-годишният Иван споделя петиция в защита на Езиковата, сигурно щеше да се гръмне. Е, обаче явно Езиковата си е изиграла ролята и 25-годишният споделя. Та, така. Накратко- искат една от френските паралелки да бъде махната И СЕГА ИДВА КУЛМИНАЦИЯТА, не защото нямало желаещи, а защото учениците предпочитали ЕГ и другите училища оставали без достатъчно матр’ял.
А директорът на Девето ОУ в Благоевград заяви:
Аз подписах петицията. Много пъти съм казвала на учениците, че най-доброто, което могат да направят за себе си, е да учат чужди езици и колкото по-рано, толкова по-добре!
В коментар под публикация на Антон Драгоев, директор на една от професионалните гимназия, Василка Величкова е категорична:
Като директор на основно училище се разграничавам от тази неграмотно написана петиция, в която са изказани лъжи и твърдения на учителите от основните училища! Срамувам се, че имам колеги, които подклаждат вражди!
До края на месец април Министерството на образованието следва да утвърди държавния план-прием и допълнителния план-прием за следващата учебна година.