Тагарев: Пилотите ни са поели необоснован риск, Стоянов: Самолетите не са стари

Снимка: Infomreja.bg

Двама бивши военни министри говорят за трагедията в "Граф Игнатиево" и възможните причини

„От разпространното от очевидци видео, заснето в последните мигове на падналия самолет, не се вижда да е имало техническа повреда. Това обаче категорично ще се потвърди от записа на черната кутия.“

Това коментира бившият военен министър Тодор Тагарев пред бТВ за катастрофата на военния самолет L-39ZA в района на Трета авиобаза в Граф Игнатиево.

Тагарев добави, че би трябвало още днес да излезе анализът от черната кутия, защото тя е намерена запазена.

„Черната кутия и записите от командния пункт ще покажат дали пилотите не са предприели маневра с по-голям риск. Вероятно днес данните в кутията трябва да са разчетени и анализът да е готов. Стана ясно, че кутията е в сравнително добро състояние и би трябвало и тук да бъде разчетена“, обясни още той.

Според него Министерството на отбраната е реагирало неадекватно в първите моменти на инцидента.

„Рискът е бил да се прави ли маневрата на такава ниска височина, или не. Пилотите са го направили. Смятам, че е необоснован риск е имало. Възможно е организаторите на това шоу да са надценили възможностите на пилотите“, каза още Тагарев.

Според него те трябва да са били перфектно подготвени.

„Перфектно трябва да бъде планирано и управлявано всичко. Според мен там някъде е разковничето и проблема с причините за катастрофата е някъде там. Искали да се покажат колко са добри, ценни и важни, донякъде е обичайно за бойните пилоти“, каза още бившият военен министър. 

Според Тагарев възможно е височината и скоростта да не са били достатъчни за този маньовър, но упражнението трябва да е проиграно предварително.

И още по темата...

Другият бивш военен министър - Димитър Стоянов, също коментира инцидента.

Рамковото споразумение за възстановяване на самолетите L-39 е било подписано от бившия служебен министър на отбраната Димитър Стоянов през ноември 2022 г., а конкретният договор за самолета, който се разби край "Граф Игнатиево" - месец по-късно. Това заяви самият Стоянов в "Денят започва".

"Там са разписани четири самолета, които трябва да бъдат реновирани".

Той определи като неверни твърденията, че нищо не се прави за военната ни авиация. По думите му е спекулация и че самолетите са стари:

"Самолетът Ф-16, на който летя президентът с ген. Кларк, е произведен 1986 г., а самолетът, който катастрофира - в края на 1990 г. Освен това той е минал капитално-възстановителен ремонт и само преди три месеца се е върнал в България", заяви Стоянов.

За Димитър Стоянов катастрофата е жесток удар не само за ВВС, но за цялата армия и държавата ни. По думите му през последните дни се тиражират спекулации от различни политици, които нямат никакво понятие от авиационна техника или бойна авиация.

"Разследвания на авиационни катастрофи не се правят по картинка - трябва да се остави комисията да работи спокойно. От своя страна Министерството на отбраната трябва да намери подходящия начин как да представи причините на обществото - българското общество трябва да знае какво се е случило".

Изключително мерзко е да се използва гибелта на двама военни пилоти за политически цели, заяви той. Командванията на авиационните бази и на ВВС са заявили, че ще окажат съдействие на разследването. Спекулация е, че записите на журналистите от мястото са били иззети и изтрити - били са само копирани, каза още Стоянов.

"Ако някой пречи в този процес, вероятността да се получи подобна грешка в бъдеще е голяма. Идеята на разследването е да се установят причините, за да не се допускат такива грешки. В момента се насажда едно мнение, че ще бъде покрита истината какво се е случило - абсолютно невярно. Спекулация са думите на Каракачанов, че българските пилоти не били циркаджии и не можели да изпълняват толкова сложни фигури. Това упражнение се изпълнява от курсанта до инструктора".

 

КОМЕНТАРИ

Няма добавени коментари.

Код за сигурност, въведете кода l9n

FACEBOOK