Изпълнението на ОП „Транспорт“ 2007-2013 г. приключва с 97 % усвояване на средствата. Това съобщи инж. Галина Василева, заместник-ръководител на Управляващия орган на ОП "Транспорт" 2007-2013 г. и ОП "Транспорт и транспортна инфраструктура" 2014-2020 г., по време на комитета за наблюдение на двете програми.
Тя посочи, че по ОПТ 2007-2013 г. са финансирани общо 118 проекта, 11 от които големи инфраструктурни проекти, на обща стойност над 1 млрд. 911 млн. евро. Към момента незавършени са проектите за рехабилитация на жп отсечките Първомай-Свиленград, Септември-Пловдив, Пловдив-Бургас, както и изграждането на ИМТ-Пловдив. Обходния път на град Габрово е друг проект, който не е завършен в рамките на допустимите срокове.
По ОПТТИ 2014-2020 г. инж. Василева посочи, че към момента са подадени 18 проекта, 7 от които са одобрени. Останалите 11 са в процес на разглеждане.
"Подписаните до момента договори са на обща стойност 535 млн. евро, в това число договорите за изграждане на Лот 3.1 и Лот 3.3 на АМ Струма и проекта за изграждане на третия метродиаметър", посочи Галина Василева.
Галина Василева заяви, че предвид сложността на проектите, които се изпълняват по програмата, и с цел завършването им преди 2020 г., трябва всички проекти да са подадени за одобрение преди края на тази година. В противен случай има риск те да излязат извън срока на допустимост на разходите. Тя допълни, че проектите, които са подадени от Национална компания „Стратегически инфраструктурни проекти“, но все още няма сключени договори за финансиране, към момента на влизане в сила на измененията в Закона за пътищата, са оттеглени.
В пътния сектор по ОПТТИ 2014-2020 ще се финансират Лот 3 на АМ Струма и Фаза 2 на Западната дъга на София. Лот 3.1 и Лот 3.3 от АМ Струма и Западната дъга са в изпълнение.
По думите на инж. Лазар Лазаров, председател на Управителния съвет на Агенция „Пътна инфраструктура“, все още се търси оптималния вариант за преминаване през Кресненското дефиле. Той допълни, че до момента са разгледани над 10 варианта за този участък.
В момента се разглежда вариант за физическо разделяне на двете ленти за движение.