Комплексно разследване ще покаже какви са причините за инцидента
Намерена е черната кутия от катастрофиралия самолет.
Това обяви в „Още от деня“ по БНТ министърът на отбраната – Атанас Запрянов.
Загиналите пилоти са най-добрите инструктури на L-39. Има образувано досъдебно производство от военно окръжната прокуратура. Нека разследването завърши.
Запрянов обяви, че самолетът е минал ремонт и модернизация в Чехия и от юни е в експлоатация. Досега има 60 летателни часа.
Често се случат технически грешки. Разследва се и пилотска грешка. Все пак става дума за рутинен полет. Упражнението е изпълнявано многократно, каза Запрянов.
Имало е и втори пилотен екипаж, който обяснил пред Запрянов, че не е направено нищо изключително.
Предстои разпит на очевидци на инцидента.
Дешифрирането на черната кутия се прави по стриктна методика и е комплекс от разследване, което ще обяви причините за инцидента, обясни Запрянов.
Относно коментарите на политиците, Запрянов каза: Лесно е да обвиняваме, но нека станат ясни причините. Ако има виновни, ще бъдат наказани.
Относно модернизацията на армията, Запрянов каза, че техниката е стара, но в случая L-39 е бил като нов и модернизиран.
Във всяка техника има неудачи, каза Запрянов.
Трябва да не забравяме подготовката на пилотите и разходите за нея, които са най-важни, както и грижата за хората, каза още военният министър.
Той заяви, че ще направи всичко възможно да подкрепи семействата на загиналите.
Преди 3 години, когато загина пилотът Валентин Терзиев в Черно море край Шабла, ст. лейтенант Дункин е споделил пост във фейсбук профила си на ВВС с надпис: Орлите не умират! Те отлитат!
По-рано днес Делян Пеевски пръв реагира и изрази съболезнования към близките, а във второ съобщение до медиите написа:
„Командващият ВВС генерал-майор Димитър Петров и бригаден генерал Николай Русев, командир на 3-та авиобаза Граф Игнатиево следва незабавно да подадат оставка от постовете си, след трагичния инцидент на авиобаза Граф Игнатиево днес, при който загинаха двама български пилоти.
Те трябва да поемат отговорността за трагедията, а компетентните разследващи органи да установят причините за тази тежка катастрофа и виновните, за да се стигне до трагичния инцидент и загубата на човешки животи.“
Бойко Борисов коментира: Дълбок поклон! Истински съжаляваме за тези мъже, които загинаха днес. Много бих могъл да говоря. Още като премиер осигурихме над 1,2 млрд. щатски долара да им купим най-добрите самолети F-16. Купихме им най-добрите хеликоптери - „Кугар”, „Пантер” и „Спартан”, модернизацията на „Граф Игнатиево” и летище „Безмер”. Когато в една държава парата отива в свирката, става това, което се е случило днес. Това е най-мекият ми коментар.
Мисля, че и аз съм ги виждал тези пилоти. С президента Радев се разбрахме, инвестирахме във военното летище, отворихме го. 10 млн. лв. е обучението за година на един пилот на F-17 Блок 70. Уважават се тези офицери, които искат от съдбата на войниците да изграждат своята кариера, а тези, които връщат войниците на майките им. Кои хора изтриха записите на журналистите на Граф Игнатиево, които са заснели катастрофата със самолета? Защо Главчев и Запрянов се вдигнаха от София, за да замазват нечия отговорност?
Лидерът на Възраждане каза:
Българската армия все по-малко може да гарантира основното ѝ конституционно задължение, което има, а именно да гарантира териториалната цялост и независимостта на страната. Истината е, че армията ни се разпада и е унищожавана от тези, които управляват държавата. Лошото е, че за пореден път даваме кръв. Ние имаме загуби в мирно време.
Истината е, че проблемът е изключително сериозен. Българските войници са принудени да си купуват сами кубинки, камуфлажи. Българската армия има отчаяна нужда от гаубици. На фона на всичкото това нещо България заделя милиарди за Украйна. Това е военно престъпление, което управляващите извършват последните 3 години.
Днес българската държава беше погребана за пореден път. Загубихме българи. Загубихме български военни. Тук не трябва да има оставки, тук трябва да има арести, тук трябва да има присъди. Стига експерименти! Повече България няма хора за губене! Нямаме мъже за губене.
Борислав Гуцанов коментира:
Разпадът на държавността взема вече своите жертви. Това е поредният инцидент, 2021 г. беше край Шабла с МиГ-29 по време на нощно учение, 2017 г. с вертолет, припомни той. Тоест разпадът на държавността започва да взема своите жертви, докато ние подаряваме нашето военно оборудване на чужда армия, държава, купуваме самолети на хартия и ги чакаме вече шеста година, купуваме и оборудване прескъпо, също на хартия, и го чакаме. Да излезе окончателната експертиза, да се види самолетът дали е бил в състоянието, в което е трябвало, тогава може да се говори за конкретния случай. Шеста година платени самолети от българската държава да не идват. Какво да очакваме, след като не превъоръжаваме нашата армия по начин, по който трябва да се случва. Кой и как подписва всички тези договори и защо не се получават българските самолети, кой и защо подписва договорите за машините "Страйкър", като се знае, че също не са най-доброто от това, което може да бъде.
Припомняме, че в 12.17 ч, при изпълнение на тренировъчен полет, свързан с утрешните летателни демонстрации, след полетите на първите групи, е дошъл редът и на екипажа на самолет L-39 от 12-а авиационна база в Долна Митрополия. В 12.30 ч. са катастрофирали и са загинали.
Преди полета днес самолетът е проверен и е излетял технически изправен. Той е реновиран, извършен му е капитало-възстановителен ремонт.
В знак на почит към загиналите пилоти министърът на отбраната Атанас Запрянов обяви тридневен траур във формированията на въоръжените сили.
Командирът на Военновъздушните сили генерал-майор Димитър Петров обясни, че инцидентът се е случил при провеждането на рутинен тренировъчен полет, планиран много отдавна, за който пилотите са се готвили в продължение на месеци. „Тази задача е била изпълнявана многократно в Долна Митрополия и днес трябваше да бъде изпълнена като генерална репетиция за утрешното мероприятие“, посочи той.
Генерал-майор Петров определи загиналите офицери майор Петко Димитров и старши лейтенант Венцислав Дункин като отлични летци с отлична подготовка. Той уточни, че след извършения през тази година ремонт самолетът L-39ZA е експлоатиран без проблем за учебно-тренировъчна дейност. „Майор Димитров е един от най-опитните летци на L-39 в България, а старши лейтенант Дункин е млад пилот с отлични заложби, който беше една от надеждите на базата“, каза командирът на ВВС и допълни, че днес е загубил не само двамата най-добри инструктори на учебно-боен самолет L-39ZA, но и един от най-добрите си приятели.