Следствието за ПТП-то със Сияна: Геометрията на пътя е особена! Асфалтът е различен!

Кадър на БНТ/ проф. Станимир Карапетков

Липса на яснота в закона ни какво да е сцеплението води експертите към Европа

На мястото, където загина 12-годишната Сияна, следователи от Националната служба днес правиха следствен експеримент.

Експерт, част от групата, твърди, че поставените преди ден от АПИ пътни знаци не са „най-доброто нещо“ и „има какво да се желае“.

Също така случаят с автобуса ковчег край Своге ще служи за пример и опит в разследването на ПТП-то при Телиш.

В днешния 4 април е направен допълнителен оглед, както разпореди вчера главният прокурор, и следствен експеримент с ремаркето на камиона, участвал в ПТП-то.

Изследвали сме всички обстоятелства, касаещи и МПС-то и пътната настилка, каза следовател от НСлС.

Автотехническа експертиза и на асфалтовото покритие ще се направи в участъка подобна на тази след ПТП-то в Искърското дефиле. Ядка – проба от асфалта, ще бъде взета на по-късен етап.

От НСлС работят с експерти, участвали в разследването на трагичния инцидент в Своге.

Сложно произшествие със сложна динамика, каза председателят на Съюза на независимите автотехнически експерти в България проф. Станимир Карапетков.

Геометрията на пътя е особена и въпросът е защо възникват тези произшествия, особено с ремаркета на камиони. Ние трябва да отговорим поради какви физични процеси, геометрия на пътя възникват тези ПТП-та. Това произшествие е от вид, подобен на други в същия участък, каза Карапетков, който е видял снимки от ПТП-та в участъка, представени му от МВР.

Има много особености за стандартите на една настилка. В момента коефициентът на сцепление е важен елемент, но не единствен. Ние трябва да направим точна научно обоснована оценка, каза професорът.

В българското законодателство няма точни параметри за сцеплението на пътя, но следователите ще се придържат към европейските норми.

Ние точно измерихме наклоните на пътя, които според нас имат значение за произшествието, заяви експертът.

Автотехническата експертиза е последна, с която ще завърши доклада по разследването. Първи са съдебно-медицинските експертизи, след това следват ядките от пътя. Разследването приключва с комплексната автотехническа експертиза, изготвена съвместно със специалисти по пътно строителство.

Състоянието на кръпките и размерите влияят на устойчивостта на камионите. Сложно е динамичното равновесие на гумата в завой, каза професорът, който подчерта, че различните видове асфалт влияе негативно на устойчивостта на водачите на пътя.

Изземват се документи в ОПУ – Плевен. Разпитани са и свидетели, потвърдиха от НСлС.

Ще бъде изисквана информацията от АПИ за подадени сигнали за състоянието на пътя и ПТП-та.

Има какво да се желае. Наблюдавайки пътните знаци, бих дал препоръки как да бъдат правилно поставени. Мисля, че не са достатъчни като мярка. Не биха подобрили безопасността на участъка, каза професорът за три пъти поставяните значи от АПИ през изминалите дни, каза проф. Катапетков относно новите знаци.

Щом на едно място има много произшествия, значи законът на Мърфи е в сила. Тук има еднотипни произшествия, с наложени почти едни и същи физични закони. Тук е фатално точно това! Задачата е да се подобрят нещата, защото АПИ след експертизата трябва да се поправи, каза професорът в заключение.

Припомняме, че на 25 август 2018 загинаха 20 души край Своге.

Григор Григоров е обвинен за това, че при управление на превозно средство е причинил смъртта им.

Прокуратурата твърди, че инцидентът е станал при мокра настилка, след като автобусът е навлязъл в насрещното движение. Ударил се е в две коли и после се е блъснал в мантинелата, преминал през нея и навлязъл в страничния скат. Там се е преобърнал и спрял в дерето.

Превозното средство се е движило с 53,5 км/час. С тази скорост, според обвинението, шофьорът не е имал възможност да завие без да навлезе в насрещното платно. Това е било възможно, само ако е спазил максимално допустимата скорост от 40 км/час. Разследващите имат претенции и за качеството на пътната настилка в района на катастрофата.

Разследване на журналистката Валя Ахчиева, публикувано на сайта euelectionsbulgaria.com, стига до извода, че властите очевидно са спестили на обществото заключенията от доклад, който хвърля светлина върху катастрофата. Въпросният доклад е изготвен от работна група, включваща 13 експерти, която е назначена още на 7 септември 2018 година. Близо три месеца по-късно, на 30 ноември, заключенията и препоръките на работната група са депозирани в АПИ.

Какво пише в доклада?

В документа, копие от който бе предоставено на Дойче Веле от сайта euelectionsbulgaria.com, проверката на пътната безопасност е обвързана с начина, по който е изпълнен проектът. Специално внимание е отделено на два факта. Първо, „не са предвидени отводнителни съоръжения” - тоест, липсва отводняване на участъка, а катастрофата край Своге стана именно в условията на силен дъжд. Когато водата от падналия дъжд се задържа върху платното, вместо да се оттича в нарочни съоръжения, това създава сериозни предпоставки за инциденти. В тази връзка препоръката на работната група е да се „обърне особено внимание на отводняването, тъй като това е основен фактор за целостта на пътя и пътната безопасност”. Второ, установено е, че тъй като „не е предвидена тротоарна конзола, това принуждава пешеходците да вървят по пътното платно”. Сред препоръките е и проверка на пътната настилка.

КОМЕНТАРИ

Няма добавени коментари.

Код за сигурност, въведете кода i2d

FACEBOOK