Ще бъде ли "постна пица" Бюджет 2025 на Община Разлог? ОбС не даде разрешение за теглене на кредит

Доклад не бе приет, а проекти чакат финансиране

Общинският съвет в Разлог не прие доклад на кмет Красимир Герчев за поемане на дългосрочен общински дълг, чрез договор за банков кредит за оборотни средства и покриване на признати, възстановими разходи по проекти, финансирани чрез финансови инструменти на Европейски съюз.

На 17 март документът бе публикуван за разглеждане, а общественото обсъждане се е провело на 26 март.

Ден след това се състоя сесия на ОбС, на която бяха отправени още две предложения за кредита, а в крайна сметка докладът не бе приет от съветниците, които гласуваха с 10 гласа „за“ и още толкова „въздържали се“.

Причина за недоверието у част от съветниците породи „неизяснено“, според тях, становище на Общинската администрация за какво ще се харчат парите. Дискусия, продължила над час по точка 17 от дневния ред, разясни защо кметът иска да тегли 1.2 лв.

Ето и първоначалното предложение на Герчев: максималният размер на дълга да е 1 200 000 лв. под формата на овърдрафт – общински дълг за оборотно финансиране, поет с договор за кредит.

Срокът на погасяване да е до 12 месеца, считано от датата на подписване на договора за кредит, с възможност за предсрочно погасяване изцяло или на части.

Източниците за погасяване на главницата да са от собствени бюджетни средства;

Максимален лихвен процент, изчислен на годишна база – 4,5% плаващ лихвен процент;

Максимален размер на комисионна за управление – 0,4%;

Максимален размер на комисионна за ангажимент – 1%;

Други такси, наказателни лихви, неустойки и разноски – съгласно ценовата политика на банката.

В началото на диспута стана ясно, че по време на комисиите в ОбС, от Любен Тататрски е поискана справка за какво ще бъдат ползвани средствата за овърдрафта.

Такава справка не може да ви даде Общината, защото овърдрафта е продукт, който може да се ползва при нужда, отговори Велина Кулина (ПП-ДБ) на Тататрски. Кулина е финансист, бивш директор на банка.

Кулина е предложи друг вариант за теглене на кредит - чрез кредитна линия – при нея парите също се ползват по необходимост, но при условия, които в случая ОбС поставя, а банката разрешава парите да бъдат ползвани срещу разходи-оправдателен документ. Иначе казано – банката се явява контролиращ орган на Общината по условия на ОбС.

Това е единствената опция, с която ние ще знаем за какво се ползва парите. Функцията на ОбС беше поставен под въпрос, защото се каза, че Общината е контролирана от Сметната палата и АДФИ, каза Кулина по повод коментари, направени в комисиите при разглеждане на доклада.

Кулина се извини емоцията в гласа си, но обясни, че не може да остане безразлична по темата като човек с голям опит в банковото дело. Тя е била разтревожена и от въпроса, поставен по време на комисиите, дали съветниците и гласът им са полезни.

Ликвидността на Общината явно е разклатена, но никой не анализира защо се стигна до тук. Тоест имаме съмнения дали Общината ще се справи с финансите следващата година. Не е ясно дали има дефицит, който Общината може да ползва при различни инвестиционни проекти, които са като извънреден разход на Общината. Не сме гледали и бюджета, не знаме какво ще залегне в инвестиционната програма и кои са основните харчове на Общината. Сега на масата са поставени 1.2 млн. лв. под формата на овърдрафт, каза Кулина и призна:

„Аз лично съм объркана!“.

Тя пожела обосновката на Общината, когато иска да поема някакъв дълг, е да е конкретна, а не да оставя съмнения в съветниците.

Поемането на дълг значи, че Общината не може да покрива оперативните разходи, текущите разходи!, каза Любен Тататрски.

Фонд „Земеделие“ покрива разходи по ДДС. Министерството на финансите също дава краткосрочни заеми, допълни Тататрски.

Кметът Герчев го контрира като заяви, че Министерството на финансите не финансира ДДС.

Проекти по фонд земеделие няма. Не съм запознат фонд ФЛАГ да финансира ДДС. Ясно искам да се разграничат тези проекти – те са свързани основно с ВиК мрежата.

Според сметките на градоначалника, за момента на Общината ще са ѝ необходими около 800 000 лв.  (280 000 лв. + 500 000 за покриване на ДДС).

Бюджетът ще влезе в сила евентуално през май. Единствено проектите, които се натрупаха и Общината трябва да изпълнява в края на програмните периоди, са причината за този овърдрафт. Активни са 19 проекта в момента, но по голяма част Общината няма финансиране по ДДС. Той е дължим и не се възстановява бързо. Така проектите ще бъдат реализирани. Средства за заплати има! Не е това причината! 2,35 млн. лв. са над собствените проходи и не можем да ги изплатим от бюджета и да чакаме да се възстанови това ДДС, защото ще стане проблем. Сложна година ще бъде – с много проекти и много крайни срокове. С овърдрафта ще можем да реализираме проектите в срок, каза Герчев.

Тодор Дамянов – главен счетоводител на Общината, потвърди становището на Кулина, че ОбС може да постави условията, които банката да контролира как се разходват, но кредитът вече няма да е овърдрафт, а по кредитна линия. Така ОбС може да постави условията за покриване на разходи по проекти, финансирани от ЕС. Така банката ще изисква документ за всеки искан лев.

С овърдрафта се получават директно парите, а при кредитната линия има условия.

Без да видим цялата финансова рамка, можем ли да се ангажираме с едно такова задължение?! На заеми ли разчитаме? Предлагам заедно с бюджета, да гласуваме справка за финансовото състояние на Общината, първоначално заяви Кулина. След това тя поиска разглеждането да бъде отложено за следваща сесия и на нея да се видят и какви други видове кредити предлага банката.

Отлагането на гласуването с месец, дотогава някой може да запорира сметките на Общината и да си иска плащанията, алармира съветник.

Предизвикателството пред Бюджет 2025 е голямо – не бяха увеличени местните приходи, излезе закона на държавния бюджет, а в него показателите не са обнадеждаващи. Например общата изравнителна субсидия е с размер, запазен от миналата година – 2024, както и размерът на капиталовите разходи. Компонирани са, за щастие, увеличението на заплатите, но дори и тези средства ще бъдат недостатъчни. Още по-голямо предизвикателство е да се изпълни бюджет 2025. Ще изготвим рестриктивен бюджет, каза Дамянов.

Причината, поради която искаме заем, е защото Общината ще има недостиг на средства по сметката в случаите, който Общината трябва да плати с пари от бюджета извънбюджетни разходи по проектите, които в момента се разглеждат, и Общината е задължена да плати разходите си по проекти преди да бъде възстановено ДДС-то. Размерът е оптимален и е много по-малък от разходите по тези извънбюджетни разходи, каза Дамянов.

Дали овърдрафта следва да залегне в бюджета като сума?, запита Иван Димитров.

Отговорът е: Средствата не фигурират в бюджета, защото могат да бъдат евентуално получени и погасени впоследствие.

Димитров – председател на ОбС, обясни, че 50% от проектите се заплащат от Общината със собствени средства, които се възобновяват от съответните проекти.

Когато един изпълнител на проект очакват заплащането от Общината, то и работниците не получават заплати. Така страда населението. Един заем ще предотврати това нещо. Не трябва да бягаме от социалния елемент. Когато сумите ни бъдат възстановени, ще възстановим и сумата по овърдрафта. Имаме нужда от оборотни средства, за да сме спокойни да работим, каза Иван Димитров.

В крайна сметка докладът не бе разгледан, което поставя въпроса как Общината ще покрива ДДС-то, дължимо по 19 проекта, по които се работи в момента, ще бъдат ли стопирани те и как ще бъде оформен Бюджет 2025 и ще покрива ли той основните нужди или ще има силни рестрикции.

 

КОМЕНТАРИ

Няма добавени коментари.

Код за сигурност, въведете кода a2g

FACEBOOK