Пари за образование отпусна МС

Снимка: Infomreja.bg

36 078 916 лева отпуска държавата за работа с деца и ученици от уязвими групи

36 078 916 лева отпуска държавата за работа с деца и ученици от уязвими групи в общински училища и детски градини. Това реши правителството със свое постановление, съобщават от Правителствената информационна служба.

Част от средствата ще бъдат предоставени на 515 детски градини с 40 016 деца в тях. Останалите ще бъдат разпределени между 1079 училища със 168 985 ученици. Те са предназначени за реализиране на мерки за подпомагане на достъпа до образование и предотвратяване на риска от отпадане от образователната система на деца и ученици от уязвими групи.

Разходите могат да са за служители, включени в екипите, за обхващане и задържане в образователната система на деца и ученици в задължителна предучилищна и училищна възраст, за заплащане на допълнителни учебни часове по български език в училищата и на допълнителни модули за деца, които не владеят български език, в детските градини, както и за персонал, ангажиран с мерки за подпомагане на достъпа до образование и назначаване на социални работници, образователни медиатори или помощници на учителя.

Минималната заплата за най-ниската академична длъжност в държавните висши училища се увеличава от 1500 на 1810 лева, считано от 1 август 2023 г. За тази цел правителството отпусна 16 млн. лева за увеличение възнагражденията на академичния състав в държавните университети. Средствата са за повишаване на заплатите както на асистентите, така и на останалите преподаватели.

Допълнителните 16 млн. лв. ще бъдат предоставени на 33 държавни висши училища с общо 12 436 души академичен състав, в това число 2 401 асистенти.

Очаква се с повишението на възнагражденията да се насърчат повече млади хора да участват в конкурси за преподаватели, което от своя страна да доведе до обновяване и развитие на академичния състав.

Правителството отпусна повече от 666 хил. лева за спортни занимания на почти в 33 държавни висши училища за 123 385 студенти и в 9 частни висши училища за 9 876 студенти. Държавните университети получават 616 925 лв., а частните - 49 380 лв.

Средствата се предоставят въз основа на разработени от университетите проекти за подпомагане на физическото възпитание и спорта на студентите в редовна форма на обучение.

Финансирането е за сметка на предвидените разходи в централния бюджет.

С над 5 млн. лв. се финансират дейности по три национални програми за развитие на образованието, реши правителството. По Национална програма „Заедно в изкуствата и в спорта“ средствата са в размер на 4 361 566 лв. С тях се покриват разходите на училищата, представили отчет за ноември и декември 2022 г., както и януари, февруари и март 2023 г.

По НП „Иновации в действие“ средствата за в размер на 150 000 лв. Те се предоставят по модул 4 „Училищни лаборатории за иновации” на 5 общински училища, включени в списъка на иновативните за учебната 2023/2024 година. Всяко от тях ще получи 30 000 лв. за организиране и провеждане на тематична лаборатория за иновации, която има за цел чрез съвместна работа в конкретно тематично направление, да разработи или надгради иновативни модели.

Национална програма „Осигуряване на съвременна, сигурна и достъпна образователна среда“ се финансира 943 339 лв. за модул 2 „Площадки за обучение по безопасност на движението по пътищата“. Средствата са за одобрените проекти на 99 общински детски градини и 244 общински училища. Финансира се осигуряването на външна и вътрешна площадка (подвижна зона) за обучение по безопасност на движението по пътищата, включително оборудването и обзавеждането й. Целта е намаляване на броя и последствията от пътнотранспортните произшествия с деца.

Общо 18 588 013 лева се одобряват за възстановяване на разходите за транспорт или за наем по месторабота на педагогическите специалисти, които работят в населено място извън местоживеенето си.

С тях ще бъдат възстановени разходите на 17 497 педагогически специалисти от 2821 общински образователни институции в системата на предучилищното и училищното образование. От тях 3690 са пътуващи учители от 1081 детски градини, 13 650 - от 1684 училища и 157 педагогически специалисти - от 56 центъра за подкрепа за личностно развитие.

С част от средствата се възстановяват и разходите за наем на 57 педагогически специалисти от 45 институции.

С 4 250 842 лв. ще се финансират петте духовните училища в системата на предучилищното и училищното образование, реши правителството.

Духовното училище в Момчилград ще получи 1 192 732 лв., Пловдивската духовна семинария „Св. св. Кирил и Методий“ - 542 661 лв., Духовното училище в Русе - 410 533 лв., Софийската духовна семинария „Св. Иван Рилски“ - 1 272 658 лв., а Духовно училище „Нювваб“ в Шумен - 832 258 лв.

Разпределението на средствата е въз основа на броя на учениците, на групите и паралелките, вида на образователните институции и размерите на стандартите/нормативите за дете и ученик, за група и паралелка, за образователна институция.

Обучение по широкопрофилни професии като възможност за надграждане на придобитата квалификация ще бъде въведено чрез изцяло нов Списък на професиите за професионално образование и обучение (СППОО). Правителството одобри проект за изменение на Закона за професионалното образование и обучение, разработен в изпълнение на Националния план за възстановяване и устойчивост. Основната цел на промените е да се модернизира и усъвършенства правната регулация в областта на професионалното образование и обучение.

В новия списък ще бъде премахнато досегашното свръхдетайлизиране на отделни често сходни специалности. В същото време ще се осигури необходимата на учащите и на бизнеса информация относно нивото на обучение по националните и европейски стандарти. За всяка професия занапред няма да има изписани специалности, а ще бъдат посочени различните до 4 степени на професионална квалификация за съответната професия. На тези степени ще съответстват и нивата по Европейската квалификационна рамка, Националната квалификационна рамка.

Предвижда се обучение за достигане на отделни единици резултати от ученето в системата на професионално обучение за лица, навършили 16 години, с цел гъвкаво и поетапно придобиване на знания, умения и компетентности, съответстващи на единиците резултати от ученето в държавните образователни стандарти, с оглед подобряване на пригодността за заетост. Също така се разширяват възможностите за професионално обучение, като се регламентира натрупването и трансфера на единици резултати от ученето.

Проектът въвежда възможност за провеждане на обучение по теория на професията от разстояние в електронна среда. Предложените законодателни промени ще осигурят достъп до професионално обучение на по-широк кръг лица, адаптирано към индивидуалните им възможности.

Осигуряването на качеството на професионалното образование и обучение се определя като процес, който включва всички етапи в контекста на Европейската рамка за осигуряване на качеството на професионалното образование и обучение (планиране, изпълнение на дейностите, самооценка и анализ на постигнатите резултати).

Законопроектът, по отношение на дуалната система на обучение, намалява изискванията към наставниците и предоставя още една възможност за определяне на учител по професионална подготовка от училището, който да изпълнява и функциите на учител методик, което е благоприятна предпоставка за предлагане на дуално обучение, вкл. в малките и средни предприятия и в по-малките училища.

Въвеждат се компетентности в областта на околната среда като част от обучението за придобиване на общата професионална подготовка, както и се поставя акцент върху специфичните дигитални компетентности, необходими за упражняване на професията в условията на технологична трансформация на икономиката.

Допълненията в структурата на държавните образователни стандарти (ДОС) за придобиване на квалификация по професия дават възможност за надграждане на степени, определяне на съвкупността от единици резултати от ученето за придобиване на квалификация по част от професия и представянето на критерии и средства за оценяване на всяка единица резултат от ученето.

Подобряват се възможностите за валидиране на професионални знания и умения. Това ще става чрез предварително съпоставяне на заявените от лицето знания, умения и компетентности с единиците резултати от ученето, включени в съответния държавен образователен стандарт за придобиване на квалификация по професия.

Заложено е и намаляване на административната тежест за центровете за професионално обучение (ЦПО). Отпада изискването те да предоставят множество документи на Националната агенция за професионално образование и обучение (НАПОО), за да получат лицензия да провеждат обучения. Проверки на данните, които съществуват в различни регистри, ще се правят служебно от НАПОО. Освен това вече няма да се отнема лицензия, ако центърът не е извършвал обучение в продължение на 5 последователни години. Това се прави заради динамиката на пазара на труда и невъзможността да се прогнозира в кой момент ще има нужда отново от кадри в дадена област.

Министерският съвет прие Наредба за оформяне, подаване и разглеждане на заявки за патенти за изобретения и полезни модели. Новата Наредба отменя Наредбата за оформяне, подаване и експертиза на заявки за патенти, приета с Постановление № 53 на Министерския съвет от 2008 г.

С документа се цели усъвършенстване и постигане на съответствие на подзаконовата нормативна уредба със Закона за патентите и регистрацията на полезните модели, отстраняване на съществуващите нормативни празноти в процедурите, ускоряване на производствата и засилване на правната защита в областта на индустриалната собственост. Също така ще отрази актуалната практика на Европейското патентно ведомство в националното законодателство.

Едно от съществените нововъведения в проекта на Наредбата е регламентирането на процедурата по регистрация на полезните модели в съответствие с Глава седма от Закона за патентите и регистрацията на полезните модели. По този начин участниците в производството ще имат сигурност и предвидимост по отношение на правната закрила на полезните модели.

Приемането на новата Наредба ще отрази приетите законодателни промени, свързани с оформянето, подаването и разглеждането на заявки за патенти за изобретения и полезни модели, като по този начин ще се създаде яснота и последователност в процедурата по тяхната регистрация.

 

КОМЕНТАРИ

Няма добавени коментари.

Код за сигурност, въведете кода 2cn

FACEBOOK