През последните 8 години администрацията в Кресна е била безгласен придатък на кметските намерения, а съществуващите на хартия правила и норми за поведение и действие практически не са изпълнявани. Това е констатацията на настоящото общинско ръководство три месеца след местните избори миналата есен.
„Няма да е пресилено, ако кажа, че два мандата Община Кресна е работила в нарушение на Закона за администрацията и без необходимата административна структура“, заяви на пресконференция новоизбраният градоначалник Николай Георгиев.
По думите му, главният секретар е бил лишен от правомощията си на контрол и управление на администрацията. Един общински служител пък е съвместявал длъжностите директор на Дирекция „Обща администрация“ и главен счетоводител, което обезсмисля ефективността в неговата работа и прави невъзможно прилагането на механизми за финансов контрол.
Общината не е имала главен инженер, а главният архитект е бил назначен на 4-часов работен ден.
„Вследствие на това, логично, община Кресна няма общ устройствен план и никаква визия за териториално развитие. Без такъв план са немислими нито мащабни инфраструктурни проекти, нито привличане на сериозни европейски средства. Сега разбирате защо тук не се е случвало нищо повече от 8 години и европейските инвестиции след приключването на един цял програмен период са нищожно малко“, коментира Георгиев на първата си среща с медиите след встъпването си в длъжност на 16 ноември 2015 г.
Той цитира част от изводите, направени при вътрешен одит за миналата година. По отношение на дейността на „Местните данъци и такси“ е констатирано, че не се съхраняват обработените и приложените към декларациите документи, не се налагат винаги глоби при неподадени в срок декларации по Закона за местните данъци и такси, няма единна практика за изготвяне на удостоверение за данъчна оценка и при анулиране на издадени приходни квитанции.
На сайта на общината не са публикувани вътрешните правила в профила на купувача, както и определените в закона задължителни документи за обществените поръчки. Не са публикувани и обяви за проведените търгове в местен ежедневник, не са подновени и категоризираните туристически обекти на територията на общината.
Проверени са документите на отдадените и продадените имоти общинска собственост, регистрите с описаните новосъздадени актове – частна и публична общинска собственост, деактуваните имоти, отразени в регистрите, събраните суми от рекламните елементи, от подписаните договори с животновъдите за една и пет години, от наеми на земя от общинския поземлен фонд, от търговски обекти, петна, навеси.
Установено е, че не е актуална Наредбата за рекламната дейност, няма разписана процедура за реда, начина, сроковете и отговорните лица за контрол над договорите за наем с животновъдите, списъците с имената на наемателите и размера на ползваната от тях земя от общинския поземлен фонд са неактуални, няма достъп до публичния регистър за разпоредителните сделки с имоти общинска собственост, няма застраховани имоти публична общинска собственост, има дългосрочно несъбрани наеми от действащи и прекратени договори.
„Натъкваме се на безобразия с провеждане на обществени поръчки, в които процедурите са били нагаждани за нуждите на конкретните изпълнители, а договорите са подписвани единствено от кмета Илиян Кръстев. Наскоро подадохме сигнал до Агенцията за държавна и финансова инспекция и прокуратурата по подобен казус, в който Община Кресна може да бъде ощетена с милиони левове“, каза още Николай Георгиев, който обаче засега спести повече подробности по случая.
При инспекцията е установено още, че в общината не е имало практика да се осигурява проследяемост на изготвяните документи, нито да се следват правилата за документооборот. В резултат на това една преписка се съхранявала на две или дори на три места в администрацията. Бившият кмет пък изисквал от служителите в деловодството да завеждат преписки със стара дата.
Това е създало много главоболия на сегашното ръководство при проследяването на конкретните преписки в тяхната цялост.
„Можем да се похвалим, че най-после кметският печат е при нас. Бившият управник благоволи да го върне три месеца след изборите, като ни обясни, че го е задължал, защото искал да си остави нещо за спомен от общината“, каза Николай Георгиев.
Междувременно преди дни изкочили четири фактури за над 300 000 лева, които Илиян Кръстев държал в дома си. Те били разписани още преди местния вот през октомври и не били осчетоводени.
Въпреки че имала сключен договор с един от големите мобилни оператори за 40 000 лева, Община Кресна практически е била лишена от връзка с околния свят и това, според новия кмет, е било направено съвсем съзнателно. Единственият публично известен телефон в Общината пък се намирал в кабинета на главния секретар.
Георгиев подчерта, че приходите на общината не могат да покрият разходите за дейности. По думите му, причините са комплексни и се коренят в недалновидната държавна политика по отношение на финансирането на общините, но и в неправилното разходване на средствата и липсата на ефективна данъчна администрация.
Това е довело до ниската събираемост на местните данъци, такси и наеми. „По този проблем поработихме сериозно от ноември до днес. Общината имаше несъбрани общински данъци и такси в размер на 476 000 лева. Никой не бе потърсил сметка на неизрязните платци години наред. Бяха натрупани значителни задължения от фирми, които вече не съществуват и поради тази причина събирането на тези вземания сега става много трудно, а често и невъзможно“, поясни кметът.
Към 1 декември 2015 г. Община Кресна дължи 875 000 лева. По-голямата част от тази сума – 583 000 лева, е дълг към „Аделина стил 99“ ЕООД. Строителната фирма със седалище в село Долна Градешница, която се смята за приближена на бившия градоначалник, е печелела над 80 % от поръчките в общината.
Просрочените задължения към 30 ноември 2015 възлизат на 1 003 000 лева. Неразплатени са задължения за външни услуги, текущ ремонт, капиталови разходи, разходи за вода, разходи за хранителни продукти и други. Няма неразплатени единствено за електроенергия.
„Така най-общо изглежда картината на „наследството“, което получихме от предишната общинска управа. Чака ни много работа и затягане на финансовата дисциплина, но ще направим всичко възможно работата на общинската администрация в Кресна да стане напълно прозрачна и да бъде в интерес на хората“, увери Георгиев.
На заседание на местния парламент е приета новата оптимизирана структура на общинската администрация, която отговаря на закона, с пакет от правила и норми за ефективно управление и контрол.
За първи път през 2016 г. Община Кресна ще разработи и приложи програмен модел за разходване на финансовите средства. Намеренията са през тази година да бъде приключен въпросът с електронното управление и община Кресна да се превърне в регионален лидер за електронните услуги.
Бюджетът на община Кресна за 2016 г. е 4 184 500 лв., приет от Общинския съвет на 29 януари. 90 % от капиталовите разходи ще бъдат инвестирани в подмяна на водопроводната мрежа в града.
На последната сесия бяха гласувани промени в Правилника за работата и дейността на Общинския съвет в частта, касаеща възнагражденията на съветниците. Решението бе взето по предложение на Коалиция „Обединени за Кресна“, издигнала кандидатурата на Николай Георгиев на местните избори. Така занапред съветниците ще получават възнаграждение в размер на 40 % от средната брутна заплата в общинската администрация, което досега бе 60 на сто. Със спестените средства ще отпадне таксата за детска млечна кухня за деца от 1 до 3 години.
Обещаното увеличение на помощта на майките при раждане на второ дете също ще стане факт, като е предвидено подпомагане в размер на 1000 лева.
Общината има намерение да подобри условията за придвижване и достъп до административните сгради за хората с увреждания, както и да създаде условия за влючване на малцинствените групи и младите хора в обществения живот. В тази посока вече са приети от Общинския съвет предложенията на кмета за годишна програма за развитието на читалищната дейност в община Кресна, общински годишен план за младежта през 2016 г. и мониторингов доклад за 2015 г. за интегриране на ромите.
Съветниците дадоха съгласие за поемане на краткосрочен общински дълг за рефинансиране на съществуващ кредит в размер на 240 000 лева, както и поемане на безлихвен заем от 790 000 лева.
С решения на Общинския съвет в Кресна бе обновен Обществения съвет за социални услуги на територията на общината, създаден бе Обществен съвет за развитие на спорта, структурирана бе и работна група, която да разработи стратегия за развитието на животновъдството и земеделието.