На форум за транспортната свързаност в Кюстендил: Предлагат АМ “Рила“ да бъде с национален статут

Снимки: Infomreja.bg

Форумът е организиран от Кюстендилската търговско-промишлена палата, в партньорство с Клъстер "Зелен транспорт"

„С днешната дискусия си поставяме за цел не само да информираме, но и да ангажираме всички заинтересовани страни в търсенето на ефективни решения и партньорства за ускоряване на реализацията на ключовите инфраструктурни проекти, важни както за Кюстендил и региона, така и за цяла Югозападна България, каквито са Коридор 8 и Автомагистрала „Рила“. Това обяви председателят на КТПП Ваньо Костадинов на дискусионен форум, организират от Кюстендилската търговско-промишлена палата, в партньорство с Клъстер "Зелен транспорт".

Темата на форума бе „Транспортна свързаност: ключови проекти за устойчиво развитие на Югозападна България“, а на събитието присъстваха председателят на комисията по транспорт и съобщения Кирил Добрев, Венцислав Асенов – зам.-председател на Комисия по регионална политика, благоустройство и местно самоуправление, Владимир Георгиев  - зам.-председател на Комисия по регионална политика, благоустройство и местно самоуправление в 51-то НС, народните представители Христина Георгиева, д-р Иван Ибришимов, Николай Златарски, областните управители на Кюстендил, Перник и Софийска област, инж. Мартин Янев – зам.-председател на Клъстер Зелен транспорт, кметовете на Кюстендил, Дупница, Сапарева баня, Бобов дол, Самоков, председатели на Общински съвети и експерти.

„Автомагистрала „Рила“ е дълго отлаган, но стратегически значим проект, чиято реализация ще има дългосрочен положителен ефект върху икономическото, социалното и териториалното развитие на Кюстендилска и съседните области. За съжаление, към момента информацията показва, че строителството на автомагистралата няма да започне през 2026 г. В същото време бе отложена и модернизацията на важни жп участъци от Коридор №8 – „София – Перник“ и „Перник – Радомир“, което поставя под въпрос балансираното развитие на транспортната мрежа в региона. Всичко това ни провокира да погледнем с още по-голямо внимание и ангажираност към цялостната картина на транспортната свързаност в региона“, обяви и зам.-председателят на КТПП Александър Андонов.

От своя страна областният управител инж. Методи Чимев заяви, че транспортната свързаност е тема от изключителна важност не само за нашия регион, но и за всички съседни, свързани области и градове.

Председателят на комисията по транспорт и съобщения в 51-ото НС Кирил Добрев изтъкна, че без политическа воля, въпросите трудно могат да бъдат решени. „Надявам се, че времената на политическо безвремие са приключили и институциите могат да работят заедно. Няма бизнес без логическа свързаност. Всички си спомняме каква икономика се развиваше в Кюстендил, Перник и Радомир, а днес това са райони със затихващи функции именно заради липсата на такава свързаност. Успях да разговарям тази сутрин с министрите на регионалното развитие и транспорта за коридор №8.

Над 4 млрд. лв. са инвестирани в страната ни по този коридор, продължава да се работи по него в рамките на този програмен период. Надявам се икономическия анализ по АМ „Рила“ да приключи до края на месец юни. Имаме и предложени магистрала „Рила“ да бъде със статут от национално значение, чрез което да приоритизираме средства и тя да бъде изградена по-бързо“, заяви Добрев.

По време на форума беше представен и проекта за изграждане на Автомагистрала „Рила“, чиято инвестиция е на стойност около 1,5 млрд. евро. без ДДС.

След презентацията зам.-председателя на Клъстер Зелен транспорт инж. Мартин Янев наблегна на икономическото, социално и стратегическо значение на проекта и точният момент, предполагащ неговата своевременна реализация.

Форумът продължи с оживена дискусия, в която взеха активно участие Председателите на общинските съвети в Кюстендил и Дупница, които изразиха общата позиция по темата на ОбС от област Кюстендил. Бяха направени конструктивни предложения и от кмета на Община Кюстендил в посока по-добра и навременна предпроекнта подготовка, за да може въпросните проекти да бъдат остойностени и да залегнат като конкретни параметри в плановете на държавата.

Част от присъстващите експерти също взеха отношение както по чисто научно-приложните аспекти на проблема, така и по визията на Европа за транспортната свързаност. Те подчертаха необходимостта от по-широк стратегически поглед и внимателен анализ на приоритетните транспортни оси за страната.

Друг въпрос, които бе поставен пред представителите на държавата бе необходимостта от по-засилен контрол върху работата на отговорните агенции. Кметът на Община Самоков акцентира върху факта, че въпреки отделения финансов ресурс за проектиране и проучвания, често липсва реално възлагане на договори и напредък по проектите. Областните управители на София-област и Перник подкрепиха усилията за осъществяването на двата проекта.

В края на срещата всички участници се обединиха около мнението, че именно сега е моментът да се заложат приоритетните проекти в новия държавен бюджет, както и да се планира с оглед на предстоящия програмен период. Присъстващите народни представители категорично подкрепиха това становище и заявиха своята ангажираност към реализирането му.

Форумът бе закрит от председателят на КТПП, който благодари на всички присъстващи на срещата. „Убеден съм, че когато проблемите се обсъждате, те намират и своето решение, а когато усилията на всички заинтересовани страни се обединят, постигнатите резултати неминуемо ще бъдат положителни.

След днешната среща Кюстендилската търговско-промишлена палата, съвместно с Клъстер „Зелен транспорт“, ще подготви писмено становище с основните изводи и резултати. То ще бъде изпратено до всички заинтересовани страни с призив за активно съдействие и подкрепа“, каза още председателят на КТПП Ваньо Костадинов.

 

КОМЕНТАРИ

Няма добавени коментари.

Код за сигурност, въведете кода 8as

FACEBOOK