Кметът на Благоевград иска разрешение от ОбС събирането на приходи
Кметът на Благоевград иска разрешение от ОбС събирането на приходи и извършването на разходи да се извършва до приемането на бюджета за 2025 година.
В първата сесия на Съвета за 2025, която ще се състои на 31 януари, Методи Байкушев е внесъл предложение за ограничения, временни разчети и приоритетност на разходите, уреждащи събирането на приходи и извършването на разходи до приемането на бюджета.
Когато до началото на бюджетната година държавният бюджет не е приет от Народното събрание, приходите по бюджета на общината се събират в съответствие с действащите закони и наредби, а разходите се извършват в размери не по-големи от размера на разходите за същия период на предходната година, и при спазване на фискалните правила по Закона за публичните финанси, заявява в мотивите си кметът.
Към настоящия момент вместо „удължителен закон" (какъвто имаше за 2023 година) НС прие Закон за събирането на приходи и извършването на разходи през 2025 г. до приемането на ЗДБРБ за 2025 г. Законът обаче не отразява в пълна степен спецификите на общинските бюджети, например, че те са самостоятелни, извън държавния и съгласно чл. 141, ал. 2 и ал. 5 от Конституцията на Република България, държавата следва да подпомага нормалната дейност на общините чрез средства от бюджета и по друг начин.
Към момента, поради липсата на каквато и да е правна уредба, извън чл. 87 и чл. 98 от ЗПФ, няма яснота за: условията и размерите за предоставяне на субсидиите за общините, което застрашава осигуряването на едни от най-важните услуги за населението, които се предоставят от общините.
Необходимо е да се осигури ритмичност при изплащането на възнагражденията на всички заети в общинските звена на бюджетна издръжка, посочва Байкушев.
Също така няма яснота за:
Своевременното разплащане с доставчиците на услуги, вкл. и във връзка с предоставяне на авансови средства за реализацията на проектите по инвестиционната програма за общините, ПВУ и европейските фондове.
За начина на предоставяне на целевата субсидия за капиталови разходи. Съществува риск за разплащанията по вече започнати инвестиционни проекти и реализацията на други важни капиталови разходи на местно ниво.
За размери, критерии, параметри, ограничения или други относими показатели на разходите, които се определят с решение на общински съвет
С цел запазване на финансовата стабилност, осигуряване на средства за приоритетните разходи по бюджета на общината и минимизиране на рисковете от нарушаване на разпоредбите на чл.98 от ЗПФ, Байкушев предлага на Общинския съвет да приеме приходите да се събират в съответствие с действащите закони и Наредби. Разходите по бюджетите на дейностите и разпоредителите да се ограничават до размера им за същия период на 2024 година.
Нови инициативи, представляващи нови ангажименти за разходи, да се предлагат и осъществяват само при осигурено финансиране в рамките на одобрените разходни тавани.
Посочват се и изключения, при които разходите, извън параметрите на одобрените бюджети за съответните дейности за 2024 година, да се допускат. Като например: плащания по проекти и програми с осигурено финансиране; извънредни или неотложни разходи и такива, които касаят здравословни и безопасни условия на труд и разходите, за определяне размера на минималната работна заплата за страната.