Комитова спряла поръчка за 8 милиона, с която фирма искала да следи дупките по пътищата чрез сателит

Снимка: МРРБ

Очаква се проф. Герджиков да се произнесе за срока на разрешителното за строеж на „Златен век“

„Настоявам проф. Герджиков да се произнесе по смисъла на Закона за устройство на територията (ЗУТ) към случая на „Златен век“, без да се позовава на съдебни решения и други мнения в лично качество като юрист. В случай, че неговите твърдения се разминат с твърденията на архитектите, че разрешението за строеж е валидно от 2010 до 2020 г., предлагам публичен дебат по казуса, който се отнася и за много други проекти. Приложили сме най-добрия вариант за строежа „Златен век“ на „Артекс“.

Произнесли сме се, че разрешението за строеж се брои от 2010 до 2020 г. в полза на инвеститора.  Прилагаме поправката на Закона за устройство на територията, приета през 2017 г., със задна дата в полза на инвеститора. Предлагаме на компанията „Артекс“ да се насочи към Столична община, където може да се извади ново разрешение за строеж за довършване на обекта. Фирмата имат опит  с изваждането на такива документи и няма да бъде затруднена.“

Това каза министърът на регионалното развитие и благоустройството арх. Виолета Комитова в предаването „Денят започва с Георги Любенов“ по БНТ. Възниква въпросът защо проф. Герджиков съветва и насочва „Артекс“ към съдебни процедури, а не към Столична община?“, попита тя в ефир.

Регионалният министър предупреди, че експериментално ще бъдат включени всички 300 камери на тол системата, като е възможно да бъдат засегнати системите на МВР и на Агенция „Митници“ и да се стигне до срив. Експериментът ще бъде фиксиран почасово и ще бъде стикован със съответните министерства. „Ще видим тол системата ще може ли да функционира, както е била планирана. Ще направим този експеримент и ще си отговорите на въпроса защо работи със сто камери сега“, коментира тя.

Във времето, в което е служебен министър, арх. Комитова припомни, че е работено  както за прозрачност, така и за законност и борба с корупцията. „Оповестихме в медиите факти и обстоятелства, по които от много години се задаваха въпроси, и по които никой не смееше да изнесе тази информация.“ Води се също и писмена кореспонденция, с която осветляваме същите въпроси по запитвания.

„По отношение на законността не позволявам да се строи без разрешения за строеж.” Спрени са няколко обекта, за които при проверки е установено, че нямат издадени разрешения за строеж.

На въпрос дали има спрени проекти, както се твърди за АМ „Хемус“, тя беше категорична, че строежи не са спирани. На АМ „Хемус" се строят участъци от едно до три, които имат разрешения за строеж. На едната от тези отсечки са спрени два тунела, които имат разрешения, но не са били одобрени преработките за тях. Участъци 4, 5 и 6 са в напреднала фаза на проектиране, но нямат разрешение за строеж, а за отсечките 7, 8 и 9  не се знае откъде ще минат през територията на България.

„Спряхме няколко други незаконни процедури, които не са свързани със строителство“, допълни тя и даде пример с обществена поръчка за 8 млн. лв., процедирана при предишното правителство, за наблюдение на дупките по пътищата чрез сателит. Всеки ден се получават сигнали от граждани за дупки, пропадания, няма необходимост от такава обществена поръчка. Тя припомни, че са отправяни критики от засегнатата фирма, че министерството не се справя с пътната безопасност и беше  категорична, че за това отговаря Държавна агенция „Безопасност на движението по пътищата“.

Министър Комитова обясни още, че ГУСВ, което е търговско дружество към МРРБ, е обявено в несъстоятелност от преди да поеме поста министър и е започнало да продава имотите си без да има право. „В момента се боря през НАП и съда да спрем продажбите. Някой под масата се опитва да продаде имотите“, посочи тя. „С корупцията се борим чрез промяна на някои кадри и проверки на място. Съдействаме на нашите фирми да си произведат документите и проектите, за да имат разрешения за строеж и да не са в незаконно строителство.“

Регионалният министър коментира и проблеми с фирми с по-малки поръчки. „Боря се с едно  пагубно явление, което откривам в МРРБ. Първата група са така наречените „Фирми на абонамент“, които имат 5-годишни договори с МРРБ. Втора група са фирми, които можем да наречем придворни, те получават конкурентно предимство.

Трета група фирми се явяват с дублиращи функции, тоест в МРРБ има хора, назначени за някаква дейност, но ние си наемаме външна дублираща фирма за същата дейност, отбеляза тя. Според нея се изисква още много време, за да се направят всички проверки  и да се отстранят  порочните практики.

По думите й  инженерингът е най-порочната практика, начин за надписване на сметката и е предпоставка за скъпо строителство. „Ако дадено строителство струва един милион, чрез инженеринга може да нарасне и на три милиона“. Комитова поясни също така, че това е законова процедура и за институциите по-лесно е да се направи една обществена поръчка, в която е включено всичко – проектиране, строителство и надзор. „Вместо да направят за даден обект  три обществени поръчки – за проектиране, за надзор и за строителство, се прави инженеринг за по-лесно и за по-скъпо.“ 

За строителството на магистрали чрез концесия тя подчерта, че трябва много точно да се прецени дали е приложимо в България. Давайки пример с АМ „Черно море“, тя посочи, че при една концесия, рискът е изцяло за концесионера. Прави се публично-частно партньорство, като държавата подкрепя с територия, отчуждителни процедури.

По темата за детската болница арх. Комитова намекна, че се касае за интереси - обществена поръчка от 100 млн. лв., която е свързана със съществуващата сграда –  скелет. Ако се работи по сградата скелет, е валидна старата обществена поръчка за 100 милиона. А ако се прави нова сграда, същата обществена поръчка отпада.

Тя коментира, че е необходимо връщане към пазарната икономика, към законност и поръчки без рушвети, без комисионни. Законите и нормите в строителството трябва да се променят с едногодишен срок на давност. По думите й строителството е  сложен процес, който трябва да се координира и управлява по Закона за устройство на територията.

Всъщност никой не повдига въпроса, че регионалното министерство не е агенция за недвижими имоти, не е министерство на рушветите, не е и министерство на пътищата, нито на географията. Регионалното министерство трябва да развива политиките по развитие на регионите, да се грижи за тяхната свързаност както помежду им, така и със съседни нам държави чрез трансгранично сътрудничество. Тези политики трябва да се развиват чрез система от мерки, проекти и управленски решения, които да са планирани и обвързани с финансовите възможности на държавата.

 

КОМЕНТАРИ

Няма добавени коментари.

Код за сигурност, въведете кода 8as

FACEBOOK