ИНОВАТИВНО: Вече можем да видим пациентското си досие от телефона

Снимка: Gettyimages

Засега мобилното приложение е достъпно само с електронен подпис

Вече можем да следим здравето си и през телефона. Мобилно приложение събира цялата информация от пациентското ни досие. То също така ни напомня, кога трябва да пием лекарствата си или да посетим медицински специалист.

Идеята е да можем да проверяваме електронното си здравно досие по всяко време и на всяко място - без да е нужно да сме пред компютъра. В телефона ще имаме информация за всички прегледи, през които сме преминали, резултатите от изследванията, които сме си правили, както и история на леченията, които са ни предписвани. Ще получаваме и известие, ако някой лекар или фармацевт попълва данни в досието ни - така според здравните власти ще се пречупят редица порочни практики, като например фиктивен прием в болница.

Мобилното приложение е безплатно за всички. След изтеглянето му е нужно еднократно сдвояване чрез QR код с личното ни пациентско досие, достъпно в сайта на Националната здравноинформационна система. Според създателите му приложението е първото в България, което обединява всички данни за пациентите на национално ниво и едно от най-иновативните в Европа. „Отивате си при специалиста, показвате му от телефона извършения преглед при личния лекар, всичко, което е отбелязано, без да се препредава информация. Не се налага по този начин да носим папки с хартиени документи или да се чудим къде сме ги запазили, дали сме взели всичко”, казва Борис Костадинов от „Информационно обслужване”.

Лични лекари смятат, че новата услуга е добро решение за пациента сам да може да се ориентира в хода на лечението си. „Пациентите имат нужда от информация за тяхното състояние, за прегледите, датите, на които са им изписани лекарства, на ваксини дали са подлежащи”, смята общопрактикуващият лекар д-р Михаил Михов.

Според някои пациенти обаче иновацията е нужна само за хора с продължително лечение и чести прегледи при специалисти. „За щастие не ми се е случвало да забравям какво съм пил. Наистина за мен ще е без значение дали ще ми е на телефона”, признава Мартин.

Според медици с приложението ще се спестява време при прегледите, а диагнозата ще е по-точна. Остава обаче въпросът дали всички лекари ще попълват подробно информацията в досието ни. Сега това е необходимо само за лечение и прегледи, платени от Здравната каса. „Вие също можете да му предоставите достъп, ако отидете на частен преглед, до вашето досие и той въвежда цялата информация - и рецепти, и преглед, и всичко, което се извършва. Самият пациент трябва да изисква от лекаря да му бъде въведено това нещо в досието”, каза здравният министър д-р Асен Меджидиев.

Засега приложението е достъпно само с електронен подпис.

 

КОМЕНТАРИ

Няма добавени коментари.

Код за сигурност, въведете кода aa6