"Всеки оставя следа след себе си, г-н Стоянов!"
Днес е важен ден за Благоевград! Кметът Илко Стоянов направи първа копка на ул. „Промишлена“. Изключително съм щастлив, когато се случва нещо стойностно и важно за града, когато има мисъл и последователност, правилна подредба на приоритетите за града: по важност, по спешност, по неотложност. Този проект е такъв!
Но! Още по-щастлив щях да бъда ако всичко по проекта е направено по правилата и законите на нашата държава. От година и няколко месеца чета внимателно кметските нападки относно улица "Промишлена" и упреците спрямо предишния кметски екип. Дойде заветният момент кметът да разбие шампанското и да каже, че се е преборил за случването на този проект.
Аз като бивш заместник-кмет по строителството от екипа „Томов“ и като човек, който подготви и изготви необходимата документация за този проект, видях своето име замесено и упрекнато в лъжи и некомпетентност от г-н Стоянов. Но идва видов ден!
Сега между водосвета, питката и шампанското мога да си позволя да попитам г-н Стоянов какви процедури по ЗУТ /Закон за устройство на територията/ не са били приключени от мен за ул. ,,Промишлена“, което е довело до неговото забавяне и ходене по мъките?
Моля уточнете! Ако имате предвид съгласувателните процедури, те не бяха приключени, бяха в процес, а Вие една година събирате съгласувателен режим. Имахме изготвен работен проект, както и визуализация на улица ,,Промишлена“. В нито един момент не сме казвали, че имаме разрешение за строеж, което разрешение на Вас Ви костваше отново една година.
Друго, което искам да попитам г-н Стоянов, какво наложи препроектирането на обекта и къде е договора за новото проектиране, на каква стойност е? Ако проектът от екипа „Томов“ е имал забележки, то те са били за корекция, която трябва да бъде изпратена на съответните проектанти, работили по изработката на проекта. Какво наложи препроектиране?
Също така по сметки на екипа Томов, проекта беше с прогнозна стойност около 2 400 000 лв. без ДДС, което е 2 880 000лв. с ДДС. Вероятно препроектирането на обекта от г-н Стоянов изисква драстично увеличение на сумата, възлизаща на 7 513 068,54 лв. с ДДС. Какво наложи увеличението и какво включва тази сума? /Дори инфлацията няма да Ви помогне/.
Самият Вие казвате, че тази улица не се състои само от полагане на асфалт, а трябва да има ВиК, тротоари, подпорни стени и други строителни елементи.
Тук е преломния момент!
Към момента на обявяване на обществената поръчка от екипа Стоянов, е осигурено частично финансиране. Въз основа на сключено споразумение № РД-02-30-106/26.10.22 г., финансирането е в размер ДО 2 801 275 лв. с ДДС, за част ,,Пътна“. Само за сравнение стойността на подписания договор с фирмата изпълнител за част "Пътна", е на стойност 4 360 426 лв. с ДДС, видно от КСС /количествено-стойностна сметка/ към договора.
След това на база споразумение №РД-02-30-107/26.10.22г., е осигурено финансиране в размер на 750 000 лв. с ДДС за част "ВиК". Само за сравнение стойността на подписания договор за част "ВиК" с фирмата изпълнител, е на стойност 2 187 773 лв. с ДДС, видно от КСС /количествено-стойностна сметка/ към договора.
Същинското строителство, г-н Стоянов, започва с изпълнението на част "Конструктивна" – подпорни стени, на стойност 779 000 лв. с ДДС, видно от договора за строителство с фирмата изпълнител, за които няма подсигурено финансиране. Видно от документацията.
Част "Конструктивна", е първата същинска част от изпълнението на обекта и за която ние нямаме финансиране. Как ще започнем строителството на улицата, след като ние нямаме финансиране за първото действие, което трябва да се направи? Означава ли това, че след направата на масовия изкоп, ние ще чакаме осигуряване на финансиране на тази дейност?
Въпросът ми, г-н Стоянов е, как започвате строителни дейности на тази улица при все, че нямате бюджет, няма достатъчно финансиране. Стойността на проекта е за 7 513 068,54лв. с ДДС. При положение, че нямате гласуван бюджет? Осигуреното Ви и така дълго търсено финансиране е в размер на 3 551 375лв. с ДДС. Остатъкът за реализирането на проекта откъде ще бъде подсигурено? Откъде ще дойдат другите пари?
Трябва да посочим и противоречията в приложената /на места липсваща/ документация на обществената поръчка за ул. "Промишлена".
- Екипът „Томов“ има сключен договор за проектиране, съответно проектирането е започнало и завършено при нас. Издаването на разрешение за строеж е следващата стъпка на проекта, което разрешение трябва да бъде продължено от г-н Илко Стоянов. Разрешението за строеж е издадено една година по-късно, в мандата на Стоянов, след като има вече изготвен работен проект.
- Договорът за проектиране на ул. "Промишлена" от времето на екипа Томов, е с "Благоевград Инвест 2016". Екипът Стоянов няма приложен/качен в системата - нов договор с изпълнител, а ако има такъв, то той липсва и/или е скрит от обществото целенасочено.
- След като няма друг договор за проектиране, видно от сайта на ЕОП /Електронни обществени поръчки/, то "Благоевград Инвест 2016" няма как да изготвя комплексен доклад за съответствие и да осъществява строителен надзор. Отново в ЕОП е видно, че са сключени два договора – единия за изготвяне на комплексен доклад за съответствие, а другия е за упражняване на строителен надзор с "Благоевград Инвест 2016". Това е в пълно противоречие със ЗУТ /Закон за устройство на територията/.
- От друга страна отново видно в ЕОП, има сключен договор за авторски надзор с фирма различна от "Благоевград Инвест 2016", на стойност 40 000 лв. с ДДС. Обикновено едно посещение на проектант за авторски надзор възлиза на 100 лв. Да предположим, че тук цената е по две, т.е. 200 лв. То сумата от 40 000 лв. разделени на петима проектанти, възлиза на 8 000 лв. на проектант. Сумата от 8 000 лв. разделена на 200 лв. на посещение на проектант, прави 40 бр. посещения на обекта от конкретния проектант.
Срокът за изпълнение на обекта е 150 календарни дни, което означава, че на всеки 4 дни, всички проектанти ще присъстват на обекта, което е невъзможно. Сумата е крайно висока и нереалистична. Нелогично е авторският надзор /40 000лв. с ДДС/ да е с по-висока стойност от проектирането /35 400 лв. с ДДС/.
Не подвеждайте хората на Благоевград. За нас е важно да има ул. "Промишлена". Заслужаваме го! Но също така е важно процедурата да бъде прозрачна, чиста и ясна. При липсата на достатъчно финансиране за завършване на обекта, което ще доведе до неговото отлагане/ замразяване /недовършване , кой ще бъде виновен тогава?
Крайно време е да започнете да вършите нещата така, както трябва! Въпреки, че то не остана време!
Всеки оставя следа след себе си, г-н Стоянов!
Обратното броене започна!
За ул. "Промишлена" говоря!
Имаме 150 дни…