Попов подава ръка за създаване на коалиция срещу войната по пътищата
Днес със съмишленици поканихме всички медии, НПО, браншови организации, граждани и институции в НЕПОЛИТИЧЕСКА коалиция срещу „Войната по пътищата“.
Това обяви бащата на загиналата Сияна – Николай Попов, след пресконференцията, организирана от него и Диана Русинова – председател на Европейския център за транспортни политики.
Попов подава ръка за създаване на коалиция срещу войната по пътищата и поиска оставки, заради неспиращите инциденти с тежкотоварни автомобили, които струват човешки животи.
Диана Русинова заяви, че е готова да поеме поста на шеф на АПИ.
Тя разказа, че миналият понеделник министърът на регионалното развитие и благоустройството Иван Иванов я е поканил със SMS да оглави АПИ, а тя отговорила: "Това не е сериозно".
Депозирала съм писмо до премиера и приемам да поема тази отговорност да бъда председател на АПИ, защото в действителност всички в България бягат от отговорност и категорично аз не съм човек, който ще избяга от отговорност и ще се скрие, каза Русинова.
Попов заяви, че ще доведе нещата докрай по отношение на подобряване на пътната безопасност.
Това, което направихте за мен ми даде сила да продължа - да започна една нелека битка, заедно с всички вас. Твърдо решен съм да я докарам докрай и няма сила на Земята, която може да ме спре. Заклел съм се в името на паметта на дъщеря ми и в гроба ѝ, че нейната смърт няма да остане напразна. С всички свои действия аз нито ще успея да я върна, нито ще успея да върна живота си, такъв какъвто беше преди да убият единственото ми дете. Страшно ми е тежко да говоря пред вас, защото преживявам една дълбока лична трагедия. За съжаление това е трагедия, която се случва на стотици български семейства всяка година. Десетки български семейства губят децата си по пътищата. Моите съмишленици от "Ангели на пътя" водят вече няколко години неравна битка със системата за пътна безопасност, с правосъдието и със собственото им общество, безхаберието, всички институции, замесени по веригата. Нещата се случват много бавно, много трудно, с много разговори, каза Попов.
Той припомни за катастрофите през почивните дни в Северозападна България.
Този уикенд станахме свидетели на повече от 8 инцидента с товарни автомобили, тук с г-жа Русинова посетихме една катастрофа в село Радомирци, буквално на няколко минути от лобното място на дъщеря ми, където бях отишъл да положа цветя. Тази катастрофа е фрапираща, защото успях да видя как действа системата. А системата не действа. Не може при такъв тежък инцидент, когато огромен хладилен камион се врязва в бензиностанция, на която има цистерна с 20 тона газ и резервоарите на бензиностанцията са пълни с още толкова течни горива, по такъв безхаберен начин да се документира и да се разследва тази катастрофа. Тя започна да се разследва, след като ние отидохме на място, на 112 поискахме да бъде изпратен дежурен разследващ полицай и екип. Цялото местопроизшествие беше разместено, товарният автомобил почти беше репатриран и се готвеше да си отиде, повикахме и ДАИ, които не бяха повикани на място, за да изземат тахографа на автомобила и данните от него. Започна една битка със служителите и на МВР, но повече с екипа на ДАИ, които отказаха да ни предоставят информация за скоростта на тира. По собствени изчисления катастрофата е започнала с 83 км/ч за този автомобил на този път е превишена скорост, каза Николай Попов.
Той иска „всички замесени по веригата да поемат своята отговорност и да подадат оставки“.
На първо място Малина Крумова, трябва да дойде човек с кауза, който ще върши тази работа. Искаме оставката на г-н Милтенов, който поръча иконите за 420 000 лева, който вместо да бъде отсранен от системата - е преназначен. Настояваме да се подаде оставка и в АПИ. Има предложение г-жа Русинова да оглави АПИ, каза Попов.
Диана Русинова е председател на Европейския център за транспортни политики и експерт по пътна безопасност. Тя е известна със своите критики към управлението на пътната инфраструктура в България и активната си позиция по въпросите на безопасността на движението. Русинова е участвала в редица обществени дебати и инициативи, свързани с подобряването на пътната безопасност, като е настоявала за по-строг контрол върху скоростта и инфраструктурните подобрения.
Инж. Йордан Вълчев е член на Управителния съвет на Агенция „Пътна инфраструктура“ (АПИ). Той има над 22 години опит в проектирането на пътища, мостове и кръстовища, както и 15 години опит в строителния надзор на големи инфраструктурни обекти в България и чужбина.
През април 2024 г. Вълчев е назначен за временно изпълняващ длъжността председател на УС на АПИ, след като предишният председател Ясен Йорданов е освободен от поста поради установени незаконосъобразни действия след вътрешен одит.
Освен това, Вълчев е коментирал въпроси, свързани с цените на инфраструктурните проекти, като например магистралата „Велико Търново – Бяла“, чиято прогнозна цена е била обект на обществен дебат.
Инж. Йордан Вълчев е ръководил няколко ключови инфраструктурни проекта в България. Сред тях са:
Магистрала „Русе – Велико Търново“ – Вълчев коментира цената на новата отсечка, която предизвика обществен дебат. Според него високата цена се дължи на сложността на трасето, включващо най-големия пътен възел в България, тунели и виадукти.
Обходът на Кресна – Очаква се строителството да започне в края на лятото или началото на есента. Проектът е част от завършването на магистрала „Струма“ и включва сложни инженерни решения.
Пътната маркировка – АПИ предвижда инхаус процедури за поставяне на трайна пътна маркировка, като Вълчев коментира трайността ѝ в зависимост от вида на пътя.
Освен това, той е участвал в планирането на нови магистрални отсечки и реконструкция на съществуващи пътища.