ОТ РУБРИКАТА "СТАНИ АВТОР": Как се печелят избори в САЩ

ОТ РУБРИКАТА "СТАНИ АВТОР"

Специалистите по политически маркетинг все още не си дават сметка, че следват очертана от американските президентски избори тенденция.

Какви са решаващите инструменти при последните кампании в САЩ и как най-новото ще се отрази у нас?

През 1992-ра Бил Клинтън спечели изборите, като един телевизионен дебат се подигра на Джордж Буш: „Това е икономика, глупако!“ и вкара умовете на американците в печеливш за него мисловен коловоз.

През 2000-а, поучен от провала на баща си, Джордж У. Буш издаде автобиографията „Да изпълняваш дълг“, с която представи дори слабостите си като достойнства и обезсили нападките на Джон Кери.

През 2008-а Барак Обама победи Джон Маккейн чрез социалните мрежи – негов ключов стратег беше съоснователят на „Фейсбук“ Крис Хюз.

В тазгодишната кампания Бърни Сандърс и Доналд Тръмп активно използват онлайн инструмента „Социално изслушване“ („Ще станат ли вечни днешните кметове“). Въпросът е дали Хилари Клинтън също ще го вземе на въоръжение.

Тенденцията е очевидна: политическа реч, автобиографична книга, онлайн кампания, социално изслушване – от класиката към бъдещето.

В нашия случай това означава, че отсега нататък изборите ще бъдат печелени от онези политици, които използват най-модерните инструменти за влияние.

 

Коста Иванов

 

КОМЕНТАРИ

Кънчо Кожухаров17:31 - 14.06.2016
Това за баща и син Буш е абсолютно вярно. Аз имах честта да преведа автобиографичната книга "Да изпълняваш дълг" на Джордж У. Буш, за която се говори в анализа. Вътре има следните редове: Хиляда деветстотин деветдесет и втора година бе тежка за нашето семейство. Наблюдавах как одобрението за моя баща падна главоломно от рекордните 92 процента непосредствено след операция “Пустинна буря” до само 38 процента, когато американският народ гласува през ноември. През тази тъй дълга година наблюдавах от прозореца на моя кабинет в северен Далас как пред централата на Рос Перо оттатък улицата непрекъснато спираха и потегляха коли, паркирайки на местата, които би трябвало да бъдат запазени за гласоподаватели републиканци. Наблюдавах как знаменитата фраза на Бил Клинтън “Това си е икономика, глупако”, стана определящото послание на кампанията, при все че икономистите казваха, а и икономиката показа (макар и твърде късно, за да повлияе с нещо), че възстановяването е започнало.
Код за сигурност, въведете кода 9kd

FACEBOOK