В края на юли археолозите се изтеглят от Скаптопара. Ще "асфалтират" ли историята?

Снимка: Infomreja.bg

До края на юли по план би трябвало да приключват проучвателните дейности на разкопките край Покровник. Това поне са се договорили двете институции – Националният исторически музей и АПИ.

Междувременно тече изграждането и на магистрала „Струма“, която така и не стана ясно дали ще премине през историческото селище Скаптопара, или не.

При посещението си на 5. май премиерът Бойко Борисов в подкрепата на транспортния министър Московски, тогавашния шеф на ДАИ – инж. Дончо Атанасов, и министърът на регионалното развитие Нанков, заяви: „Всичко ще се оправи!“.

„Милиарди излиза „Струма“. Сега вместо да кажете „Благодаря“, че толкова много работи се направиха за региона, двама-трима излизат да се злобат, което започва да ме ядосва и мен. "Кажи „Благодаря“ за това, че дойдохте и го намерихте! И че ще го развиете, за да стане по-хубаво!", се обърна Борисов тогава и към възрастна дама, настояваща, че от 62 години никой нищо не прави за съхраняването на селището.

Бяха предложени много варианти, сред които построяване на тунел, който инж. Атанасов каза, че няма да струва по-малко от 81 млн. Според премиера единият вариант е да се разчисти всичко нагоре и да стане голям комплекс, а другият: "да слизаме надолу, но то ще е същото“.

На 9. май инициативният комитет за запазване на археологическите разкопки излезе с план за запазване на селището.

Вариантът е съгласуван с фирмата „Лардж Инфра Проджект“, която е разработвала 90-километров проект на магистрала в Румъния, която е по-тежка от Кресненското дефиле, тъй като е минавала през Карпатите.

Фирмата е направила изчисления, според които ще се отворят двата лъча на трасето с по около 200 м. Това ще струва 1 млн. и 800 хил. евро, което включва каптиране, обезщетения за собствениците на земите в размер на 1 500 лв. Предходното изплащане е било 200 лв. за декар. За стадиона, през който се минава, също са заложени цифри.

Общата стойност  на всички дейности, представени в проекта на фирмата, е 1 млн. 129 хил. лв.

Крайната сума, която е изчислена от самия комитет, е 4 млн. 437 хил. евро. Толкова ще струва изменението на 400-те метра, които се отварят, за да мине трасето под разкопките.

Тези цифри се различават от 80-те милиона, които бяха обсъждани като вариант при посещението на Борисов, заявиха от комитета.

На 7 юли граждани на Благоевград и околността ще се съберат пред общината на втори пореден протест срещу застояването на разкопките.

ЛОТ 3.1. е с дължина 17 км от Благоевград до с. Крупник. Стойността на строителството е 186 млн. лв. с ДДС, изпълнител е консорциума ДЗЗД „АМ Струма”.

В тези 17 км се включват териториите около Е-79 край река Струма, където от година насам тече сеч, която прочиства терена на магистралата. Бяха премахнати и жеретата, които ще пречат на асфалта малко преди квартал „Ораново“.

При местността Полигона пък хълмовете са вече оголени и започва тяхното трасиране.

През петте дерета се градят мостове и се поставят носещите колони.

 

Снимка: Infomreja.bg
Снимка: Infomreja.bg
Снимка: Infomreja.bg
Снимка: Infomreja.bg
Снимка: Infomreja.bg
Снимка: Infomreja.bg
Снимка: Infomreja.bg
Снимка: Infomreja.bg

КОМЕНТАРИ

Няма добавени коментари.

Код за сигурност, въведете кода sj2

FACEBOOK