Специални системи следят най-голямото свлачище в Югозапада

Снимка: Infomreja.bg

Министър Аврамова бе на инспекция

Активно свлачище до село Мламолово е регистрирано като най-голямото в Югозападна България.

То ще бъде следено от специална система, която днес бе инспектирана от министър Петя Аврамова (МРРБ). Заедно с ръководителя на дейностите – проф. Стойнев, Аврамова видя част от поставянето на системата за мониторинг.

От думите ѝ стана ясно, че стартират дейности по изграждане на контролно-измервателна система, което е част от един проект на МРРБ.

Свлачището е около 60 дка. Регистрирано е през 2005 г., което е било 6 дка.

Като превантивна дейност имаме ангажимент да изградим тази система, каза Аврамова.

От 2019 МРРБ изпълнява проект, в който са включени 26 свлачища, на които ще бъдат изградени такива системи. С тях ще се следят процеси, така че превантивно да може да се реагира.

Проектът е 2,5 млн. лв.

Към момента има 2158 свлачища, регистрирани в страната.

Ще търсим начин да взимаме мерки и за срутищата, които обаче са непредвидими, допълни Аврамова.

Учени ще оценяват риска по скала и ще предупреждават, когато е необходимо.

Срутищата са по-трудни за контролиране, но превантивната дейност ще даде резултат, отбеляза още министърът.

Проф. Стойнев от МГИ обясни, че свлачището при Мламолово е едно от най-големите в Югозападна България.

Беше проектирана контролно-измервателна система, която преследва два параметъра- подземните води. Те ще се следят от 10 пиезометъра в различни точки на свлачището. Вторият елемент е инклинометрите – за оценка на динамиката на свлачището в дълбочина. Подобна тръба ще проследява дълбночината и хлъзгавината, а резултатите ще доведат до анализ и решение за укрепване. Третият елемент е повърхностните репери – 24 ще има свлачището. Те следят движението на свлачището, обясни проф. Стойнев.

Така ефективността на укрепването ще бъде по-голяма, отбеляза Стойнев.

Хубавото на свлачищата е, че те имат период на подготовка, тоест могат да се предвидят, допълни Стойнев.

Министър Аврамова коментира и темата за сигнализиращите табла по АМ „Струма“ и днешната верижна катастрофа: По Лот 3.1. има работещи информационни табла, но в участъка, където днес е станало ПТПТ-то, е изграден по-рано и там няма такава система. Въпрос на време и средства е всички магистрали да имат подобни системи.

 

Снимка: Infomreja.bg
Снимка: Infomreja.bg
Снимка: Infomreja.bg
Снимка: Infomreja.bg
Снимка: Infomreja.bg
Снимка: Infomreja.bg
Снимка: Infomreja.bg
Снимка: Infomreja.bg
Снимка: Infomreja.bg
Снимка: Infomreja.bg

КОМЕНТАРИ

Няма добавени коментари.

Код за сигурност, въведете кода 9kd

FACEBOOK