Природозащитници: Правителството получава зелена светлина да построи половин магистрала с парите за цяла

Кресненското дефиле, снимка: Infomreja.bg

Българското правителство получава зелена светлина да построи половин магистрала с парите за цяла, се казва в позиция на природозащитници.

Със свое решение No 6834/23.05.2018 тричленен състав на Върховния административен съд (ВАС) оставя в сила решението по оценка за въздействие върху околната среда (ОВОС) от 2017 г. по одобрената от правителството алтернатива едната посока на автомагистрала Струма да минава през Кресненското дефиле, а другата – през планината, източно от дефилето.

Делото беше заведено от граждани и от екологично сдружение „За Земята“. Причината е, че още през 2008 г. е одобрено решение по ОВОС за изграждане на магистрала "Струма". То действа и в момента и никога не е било изменяно. Според него отсечката от магистрала Струма в Кресненско дефиле може да бъде построена или чрез дълъг тунел, или чрез цялостен източен обход на дефилето, а сегашното шосе да остане от локално значение.

"Решението на ВАС от 23 май 2018 г. създава опасен прецедент. То оставя в сила документ, който противоречи на друг документ по същия проблем, а правителството ще следва този от двата, който му е по-изгоден. Това е пълен срив на държавността и правовата държава", предупреждават от коалициите от неправителствени организации „За да остане природа в България“ и „За Кресна“.

Според тях решението създава следните проблеми:

- Окончателно се обрича на разрушаване природата на Кресненското дефиле, което е важен коридор за редки и застрашени животински видове по българското и европейското законодателство.

- Близо 5 000-те жители на община Кресна остават без локален и обходен път на европейската магистрала. Достъпът до населените места и земеделските земи и териториите в общината ще бъде силно затруднен за всички местни жители от тази община, защото те ще имат достъп до тях само когато пътуват в едната посока на магистралата и ще трябва да обикалят десетки километри, за да стигнат.

- Окончателно ще бъде съсипан развиващият се в дефилето туризъм, като популярните рафтинг и спускане с лодки по река Струма. Те просто ще станат опасни или невъзможни за практикуване.

При подобни случаи в Роспуда и Беловежа в Полша Европейската комисия предприе стъпки, които спряха опасните развития. В случая с Кресна обаче ЕК създава впечатление за двоен стандарт, защото липсват последователни действия спрямо българското правителство, въпреки европейските средства за магистрала "Струма" и неспазеното решение първо да се построи участъкът от магистралата в района на дефилето, а след това останалите.

Взимането на безпринципни и незаконни решения, налагането на цензура в медиите и затварянето на очите поради конюктурни и политически съображения, включително и от страна на Европейската комисия, не е начинът да се постигне изграждането на европейска магистрала и да се получи обществена подкрепа от политиците за подобни действия.

Със сегашното решение на съда българското правителство получава зелена светлина да построи половин магистрала с парите за цяла, твърдят природозащитниците.

 

КОМЕНТАРИ

Маринов14:44 - 01.06.2018
Най-после магистралата ще бъде довършена. Това е и най-доброто решение за изпълнението на проекта. Псевдо еколозите ще трябва да се примирят, че вси§ките им усилия да провалят проекта са неуспешни.
Иванова20:13 - 30.05.2018
Май някои от тия еколози са много ядосани, че няма да могат получат милиони по безсмислените си проекти.
Асен20:23 - 28.05.2018
Точно заради зелените магистралата ще струва скъпо и се бави с години, докато там става много инциденти.
Ник19:39 - 28.05.2018
Ей това е цената на зелено поклоничество...
Код за сигурност, въведете кода i2d