Между 14- и 25-километрови са най-дългите тунели на Балканите

Снимка: Infomreja.bg

Само 2 километра е тунелът при село Железница

Отварят за движение най-дългият тунел в България. Това е прословутият „Железница“, който след стотици перипетии най-накрая ще бъде вкаран в експлоатация.

2-километровата отсечка от АМ „Струма“ обаче дори не може да се сравни с построените тунели на Балканите и в Европа.

Най-дългият тунел на Балканите се намира в Гърция.

Toвa e Teмпи T2 Tyнeл, ĸoйтo e чacт oт aвтoмaгиcтpaлa A1 в южнaтa ни cъceдĸa, cвъpзвaщa Eвзoни нa гpaницaтa c Maĸeдoния и Aтинa. Чpeз 6-ĸилoмeтpoвия пътeн тyнeл A1 зaoбиĸaля Teмпийcĸaтa дoлинa в Ceвepнa Tecaлия. Oтceчĸaтa, oт ĸoятo тyнeлът e чacт, cвъpзвa Coлyн и Aтинa.

Oбщo тя вĸлючвa тpи тyнeлa, пoпyляpни ĸaтo "Tyнeлитe Teмпи", paзпoлoжeни нa oтceчĸa c дължинa 25 ĸилoмeтpa. Oбщaтa дължинa нa тyнeлитe e 11 ĸилoмeтpa. Paбoтaтa пo пpoeĸтa зaпoчнa пpeз 2008 гoдинa, a cтpoeжът бeшe oфициaлнo зaвъpшeн пpeз aпpил 2017 гoдинa cлeд зaбaвяния пoĸpaй ĸpизaтa в cтpaнaтa.

Блaгoдapeниe нa тyнeлитe пътyвaнeтo мeждy двaтa гpaдa e c oĸoлo 45-75 минyти пo-ĸpaтĸo, oтĸoлĸoтo пpeди. Taĸa тo oтнeмa мaлĸo пoвeчe oт чeтиpи чaca. Изгpaждaнeтo нa тaзи oтceчĸa e cтpyвaлo oбщo oĸoлo 1,5 милиapдa eвpo, ĸaтo 699 милиoнa eвpo oт тяx ca били ocигypeни oт eвpoпeйcĸитe фoндoвe.

Πpoeĸтът "Teмпи" бeшe oбявeн oщe пpeди гoдини, ĸaтo тoй бeшe пpeдcтaвeн зa пъpви път пpeз 2001 гoдинa. Peaлнo cтpoитeл нa oтceчĸaтa oбaчe бeшe избpaн eдвa 5 гoдини пo-ĸъcнo, a дoгoвopът c нeгo бeшe пoдпиcaн в cpeдaтa нa 2007 гoдинa.

В Европа най-дълго е трасето в тунела „Лердал“, 24 500 метра, Норвегия.

Това чудо на човешката инженерна мисъл се намира в западната част на Норвегия и е на първо място сред най-дългите шосейни тунели в Европа. Представлява част от европейската магистрала между градовете Осло и Бреген. Строителството му започва през 1995 г. и завършва през 2000 г. Днес това е най-дългият подземен автомобилен път в света. Дължината му е 24,5 километра. По цялата дължина на тунела са поставени полицейски камери за наблюдение, които следят нарушителите на пътя. Предвидливите норвежци са построиха вътре и специални ниши за почивка на шофьорите. Тунелът е разделен на четири различни секции, разделени една от друга с тези ниши-пещери. Всяка от пещерите е оборудвана със специално осветление, което създава илюзията за шофиране на дневна светлина. Таен тунел е открит под 3000-годишен храм-пирамида в Перу (ВИДЕО)

Втори е тунелът „Сен-Готард“ - 16 918 метра, Швейцария. Двулентовият дълбок тунел в Лепонтинските Алпи в Швейцария бил най-дългият автомобилен тунел в света, когато го открили на 5 септември 1980 г. Той свързва кантоните Ури на север и Тичино на юг, като е една от най-важните транспортни артерии между Северна и Южна Европа. Максимално разрешената скорост е 80 км/ч. Всеки ден през него минават десетки хиляди коли, а за увеличаване на трафика властите на страната планират да построят втори тунел. Работата, включително обновяването на първия участък, е планирана за 2020-2027 г. и ще струва 2,7 милиарда франка. През октомври 2001 г. в „Сент-Готард“ станала трагедия – избухнал започна подир сблъсък между два камиона. Загинали 11 души.

На трето място се нарежда тунелът „Рюфаст“ - 14 459 метра, Норвегия. В норвежката провинция Рогаланд можете да видите не само изключително живописни фиорди, но и един от най-дългите шосейни тунели в Европа, истинско инженерно чудо - тунелът „Рюфаст“, водещ от четвъртия по големина град Ставангер на югозападния бряг до Солбак, който е в южния край на региона. В момента това е най-дългият подводен тунел, чиято най-ниска точка е на дълбочина 292 метра под водата. Строителството на съоръжението започнало през пролетта на 2013 г., а откриването се състояло в края на 2019 г. Изграждането на „Рюфаст“ струвало на Норвегия повече от 5 милиарда крони (над 600 милиона евро). Магистралата намалява зависимостта от фериботните услуги и до 2035 г. ще поема около 8 хиляди автомобила на ден.

Четвърти по дължина е тунелът-мост "Йоресунд“ - 11 800 метра, Дания - Швеция. Дължината на надводната част на това съоръжение е 7,8 км, а на подводната - 4 км. Това е най-дългият автомобилен в Европа, съчетан с железопътен мост. „Гмуркащият се мост“ - така наричат уникалното съоръжение, което свързва столицата на Дания и шведския град Малмьо. По време на изграждането му работници се натъкнали на артилерийски снаряди от Втората световна война. Безопасното им премахване отнело много време, а неточностите в инженерните схеми причинили изкривяване на конструкцията. Но дори тези трудности не попречили проектът да бъде завършен в срок и да се нареди сред най-дългите шосейни тунели в Европа.

И на последно място в класацията, изготвена от actualno.com, е тунелът „Арлберг“ - 10 240 метра, Австрия. Този тунел е пробит на надморска височина около 1300 метра. Построен е между юли 1974 г. и декември 1978 г. Максималният брой автомобили, които могат да преминават едновременно през тунела, е 1800. Скоростта е ограничена, като за спазването й следят 43 видеокамери, разположени по цялата му дължина. Преминаването през тунела е платено. Билетът струва 9 евро. Можете да се плати на входа или изхода от подземната магистрала.
 

У нас обаче имаме повод за гордост с дължината на 5-километровият железопътен тунел „Козница“.

„Козница“ се намира на железопътната линия София – Бургас, на територията на общините Копривщица и Карлово, между жп гари Копривщица (общ. Копривщица) и Стряма (общ. Карлово), обслужващи съответно градовете Копривщица и Клисура.

Тунелът преминава под рида Козница, свързващ Стара планина и Същинска Средна гора. „Козница“ е най-дългият железопътен тунел в страната. Има дължина 5808 m, която с влак се изминава за 6 минути. Има само 1 коловоз.

Строежът на тунела започва през 1949 г. Окончателно е завършен на 6 юни 1951 г. Прокопан е от Трудови войски под ръководството на капитан Атанас Панайотов, а ръководители на обекта са инж. Никола Коларов, син на Васил Коларов и Георгий Синюк.

През 2021 година обаче започна строежът на ж. п. тунел, който ще изпревари „Козница“.

Според предварителния план ще бъде изграден 6,8-километров двутръбен тунел.

Преди година пък Турция откри най-дългия тунел с две тръби в страната.

С дългия 14.5 км тунел едночасовият маршрут между градовете Гюмюшхане и Трабзон ще бъде съкратен на 30 минути, а шофьорите ще пътуват по-удобно и с намален риск от инциденти.

Тунелът "Зигана" е третият по дължина двутръбен пътен тунел в света. Той би бил най-дългият подобен тунел в Европа, ако бе построен в европейската част на Турция.

Преди две години на дневен ред се обсъждането за построяването на тунел в Кресненското дефиле.

За 15-километровия тунел имаше проект от швейцарска строителна фирма.

"Тунелът е най-добрият и екологичен вариант. Това е и европейската позиция. Тунелът вероятно ще е по-скъпият вариант, но първоначалният варант за дълъг 15 км.тунел, под Малешевска планина, който не излиза от Креснеско дефиле, освен с венитлационни отвори, е вариантът, който трябва да изследваме и сега. Защото той няма връзка с дефилето, строежът ще си върви, а дефилето ще се ползва, а самата планина е по-солидна в ядрото си, отколкото в краищата му", коментира тогава Даниел Попов - геолог, част от сдружението “За Земята” и от коалиция “Да спасим Кресненския пролом”.

 

КОМЕНТАРИ

Няма добавени коментари.

Код за сигурност, въведете кода 2xf

FACEBOOK