ЕС ограничава убежището за мигранти, влизащи от Беларус

Предложението е в съответствие с всеобхватния подход

Комисията представя набор от временни мерки в областта на убежището и връщането, за да помогне на Латвия, Литва и Полша да се справят с извънредната ситуация на външната граница на ЕС с Беларус. Мерките ще позволят на тези държави членки да въведат бързи и организирани процедури, за да могат да управляват ситуацията, при пълно зачитане на основните права и международните задължения, включително принципа на забрана за връщане. Предложението е отговор на призива на Европейския съвет към Комисията да предложи всички необходими промени в правната рамка на ЕС, както и конкретни мерки, подсигурени с подходяща финансова подкрепа, за да се гарантира незабавен и подходящ отговор в съответствие с правото на ЕС и международните задължения, включително зачитането на основните права. Мерките, основани на член 78, параграф 3 от Договора за функционирането на Европейския съюз, ще влязат в сила след приемането им от Съвета. Ще бъдат проведени консултации с Европейския парламент. Мерките ще бъдат в сила за период от 6 месеца.

Заместник-председателят на Комисията Маргаритис Схинас, който отговаря за утвърждаването на европейския начин на живот, заяви: През последните седмици успяхме да дадем колективен отпор на хибридната атака, насочена срещу нашия Съюз. ЕС заяви ясно и единодушно, че опитите за подкопаване на Съюза ни само ще заздравят взаимната ни солидарност. Днешното предложение е жив израз на тази солидарност: под формата на набор от временни и извънредни мерки, които ще предоставят на Латвия, Литва и Полша необходимите средства, за да реагират на тези изключителни обстоятелства по контролиран и бърз начин и да действат в условия на правна сигурност.

Комисарят по въпросите на вътрешните работи Илва Йохансон заяви: Интензивните усилия на ЕС доведоха до бързи резултати, но положението продължава да бъде деликатно. Днес, за да предпазим границите си и да защитим хората, ние осигуряваме гъвкавост и подкрепа на държавите членки, за да се справят с тази извънредна ситуация, но без компромиси с правата на човека. Това би трябвало да позволи на въпросните държави членки да приложат изцяло правото на убежище и да приведат законодателството си в съответствие с достиженията на правото на ЕС. Мерките са също така ограничени във времето и целенасочени. С оглед на това реакцията ни да бъде ефективна по отношение на хибридни заплахи в бъдеще, ние задействаме огромния дипломатически и правен капацитет на ЕС, за да налагаме санкции и да убедим третите държави да спрат да извършват полети. Скоро ще предложим реформа на шенгенските правила. Сега от съществено значение е постигането на напредък по Пакта за миграцията и убежището.

Включените в това предложение мерки са извънредни и изключителни по естеството си. Те ще важат за срок от 6 месеца, освен ако бъдат удължени или отменени, и ще се прилагат за граждани на държави извън ЕС, които са влезли незаконно в ЕС от Беларус и се намират в близост до границата, или за тези, които се представят на граничните контролно-пропускателни пунктове. Основните елементи на предложението са:

Извънредна процедура за управление на миграцията и убежището по външните граници:

  • Трите държави членки ще имат възможност да удължат срока за регистрация на молбите за убежище до 4 седмици вместо сегашните 3 до 10 дни. Държавите членки могат също така да прилагат процедурата за предоставяне на убежище на границата, за да обработват всички молби за убежище, включително обжалването, в срок от най-много 16 седмици, освен когато не може да бъде предоставена подходяща подкрепа за кандидатите, които имат специфични здравни проблеми. При тези действия следва да се даде приоритет на основателните заявления и тези на семействата и децата.
  • Материални условия на приемане: държавите членки съсредоточават условията на приемане до задоволяването на основни нужди, включително временен подслон, адаптиран за сезонните условия, храна, вода, облекло, подходящи медицински грижи и помощ за уязвими лица, при пълно зачитане на човешкото достойнство. Важно е държавите членки да осигурят тясно сътрудничество с ВКБООН и съответните партньорски организации, за да помогнат на хората в тази извънредна ситуация.
  • Процедура за връщане: въпросните държави членки ще могат да прилагат опростени и по-бързи национални процедури, включително за връщане на лица, чиито молби за международна закрила са били отхвърлени в този контекст.

При извършването на всички свързани с това предложение процедури трябва да се зачитат основните права и специалните гаранции, предвидени в правото на ЕС, включително висшия интерес на детето, спешните здравни грижи и нуждите на уязвимите лица, използването на принудителни мерки и условията на задържане.

Практическа подкрепа и сътрудничество:

  • Подкрепа от агенциите на ЕС: агенциите на ЕС са готови да помагат на държавите членки, ако се обърнат към тях. Европейската служба за подкрепа в областта на убежището (EASO) може да помогне за регистрирането и обработването на молбите, да осигури скрининг на уязвимите лица и да подпомогне управлението, проектирането и установяването на подходящи места за прием. Frontex може да предоставя допълнителна подкрепа за дейности по граничен контрол, включително скрининг и операции по връщане. Европол също е готов за осигуряването на разузнавателни данни, за да се даде отпор на контрабандата на хора.
  • Постоянно сътрудничество: Комисията, държавите членки и агенциите на ЕС ще продължат сътрудничеството си, включително задължението държавите членки да продължат да докладват съответните статистически и други данни чрез мрежата на ЕС за подготвеност и управление на кризи в областта на миграцията.

Комисията редовно ще подлага на оценка ситуацията и може да предложи на Съвета да удължи или отмени тези временни мерки.

В член 78, параграф 3 от Договора за функционирането на ЕС се посочва, че след консултация с Европейския парламент Съветът може да приема временни мерки в полза на съответните държави членки. Това става чрез гласуване с квалифицирано мнозинство. След като бъде одобрено от Съвета, предвид спешността на ситуацията, това решение следва да влезе в сила в деня след публикуването му в Официален вестник на ЕС.

От лятото насам режимът на Лукашенко и неговите поддръжници започнаха хибридна атака срещу ЕС, по-специално Литва, Полша и Латвия, които са изправени пред коварна нова заплаха под формата на инструментализиране на отчаяни хора.

През октомври 2021 г. Европейският съвет прикани Комисията да предложи всички необходими промени в правната рамка на ЕС в отговор на организираното на държавно равнище инструментализиране на хора по външната граница на ЕС с Беларус. В член 78, параграф 3 от Договора за функционирането на Европейския съюз (ДФЕС) се предвижда приемането на временни мерки при извънредни миграционни ситуации по външните граници на ЕС.

Днешното предложение е последното от поредица координирани действия на ЕС, които включват: целеви мерки за транспортните оператори, които улесняват контрабандата или участват в нея; дипломатически и външни действия; засилване на хуманитарната помощ и подкрепа за управлението на границите и миграцията.

Предложението е в съответствие с всеобхватния подход, заложен в Новия пакт за миграцията и убежището. То допълва Кодекса на шенгенските граници и предстоящата реформа на Шенген, в която Комисията възнамерява да предложи постоянна рамка за справяне с възможни ситуации на инструментализиране, с които Съюзът може да продължи да сблъсква и в бъдеще.

Финансирането на това предложение ще бъде включено в бюджета на съществуващите инструменти на ЕС за финансиране за периодите 2014—2020 г. и 2021—2027 г. в областта на миграцията, убежището и управлението на границите. При необходимост и по изключение, ако ситуацията се влоши допълнително, биха могли да се използват механизмите за гъвкавост по многогодишната финансова рамка за периода 2021—2027 г.

 

КОМЕНТАРИ

Няма добавени коментари.

Код за сигурност, въведете кода 2xd

FACEBOOK