Десеткилометровият обходен път Рибново – Осеново до дни ще бъде затворен за движение, тъй като е опасен както за автомобили, така и за пешеходци.
Въпросната отсечка, която бе истинска гордост за бившия управник на община Гърмен Ахмед Башев, все още няма акт 16, но местните хора я ползват вече шест години, тъй като спестяват време и пари, пътувайки по нея за Благоевград или София, без да им се налага да обикалят през Гоце Делчев.
Именно този път осигури два от четирите мандата на кмета Ахмед Башев, който сега се налага да бъде затворен и който все още не фигурира в документите. Причината е, че не е въведен в експлоатация, защото не е завършен изцяло.
Шосето от Рибново до Осеново бе изградено през 2009 година и глътна 17 милиона лева от държавата. Показно и с всички салтанати първата копка направи Емел Етем като министър на държавната политика по бедствия и аварии в кабинета "Станишев".
На церемонията по първата копка, пред очите на строеното от ДПС множество хора от цялата околия, начело с всички партийни функционери, Емел Етем подкара фадромата и с бутилка шампанско даде старт на строителството.
„Отсечката още няма акт 16, а вече се руши. На много места асфалтът е компроментиран, а по пътя има огромни скални късове, които затрудняват движението. В единия край има огромна скала, която не може да се отмести дори с багер. Ситуацията е влошена допълнително и от падналите в последните дни поройни дъждове, които са активирали свлачища", коментира кметът на община Гърмен Минка Капитанова.
Абсурдното е, че община Гърмен няма как да задели от бюджета си средства за почистването на пътя Рибново – Осеново, тъй като в действителност подобен участък не съществува. В същото време държавната приемателна комисия няма как да одобри шосето в този му окаян вид. Така на практика може да се окаже, че затварянето на опасната отсечка може да продължи и след зимния сезон.
Пътят трябва да се ремонтира основно, да се изградят водостоци и канавки, каквито в момента в по-голямата част от трасето липсват.
„Не сме спрели процедурата по узаконяването на пътя, но засега се въртим в омагьосан кръг – хем не можем да заделим пари за почистването му, хем няма как да се въведе в експлоатация, ако не се ремонтира и довърши. Не можем да търсим и гаранция от фирмата изпълнител за некачествената работа отново поради липсата на акт 16", каза още Капитанова.
През 2014 година жители на гърменското село Рибново поискаха пълна проверка за похарчените17 милиона лева за въпросния път. Местните хора още при даденият старт на строителството определиха първата копка на Емел Етем като поредна, тъй като участъкът е бил откриван предизборно още няколко пъти в годините преди това, включително и от бившия първи секретар на ОК на БКП Лазар Причкапов.
Преди години на хората от Рибново тогавашният кмет на общината Ахмед Башев и фирмата изпълнител „Хидро – Девин" обещаха, че до края на 2008 година пътят ще бъде асфалтиран, а през пролетта на 2009 г. официално открит с необходимите канавки, водостоци и други пътни съоръжения.
"Вече сме 2015 година, а пътят нито е асфалтиран, нито е завършен, нито е открит официално. Парите са изхарчени, фирмата изпълнител и подизпълнителите си прибраха парите, посредниците си взеха комисионните, а ние отново сме без пряка пътна връзка и отново пътуваме над 30 км до Гоце Делчев, за да стъпим на главния път за Благоевград и София", коментират жителите на Рибново.