ЕЦТП може да осъди Община Кресна, ако не изготви План за организация на движението

Снимка: Infomreja.bg

В момента такъв липсва!

В град Кресна няма изготвен липсващ Генерален план за организация на движението.

Това отбелязва в своя проверка Европейския център за транспортни политики, чиито представители посетиха лично общината преди месец.

ИНФОМРЕЖА първа се сдоби с резултатите от проверката на въведена временна организацията на движението в града – иначе казано поставени светофар при пешеходната пътека в центъра.

Днес се очаква и самият доклад да е готов.

Всяка община в Република България има законово задължение да изработи и поддържа актуален Генерален план за организация на движението. Това не е въпрос на избор или добра воля, а категорично изискване, произтичащо от действащото национално законодателство и подзаконовите нормативни актове. Липсата на такъв документ представлява сериозно нарушение, с потенциално опасни последици както за безопасността на движение, така и за правната, инфраструктурната и социалната устойчивост на съответната територия, подчертават от ЕЦТП.

Според чл. 166, ал. 1, т. 1 от Закона за движението по пътищата (ЗДвП), общините са длъжни да разработват както генерални, така и проекти за постоянна организация на движението в границите на населените места. Това задължение е не само формално, но и съдържателно – чрез него законодателят изисква наличието на стратегическа, дългосрочна визия за управление на всички видове транспорт – пешеходен, велосипедeн, автомобилен, товарен и обществен.

Тази разпоредба е допълнена и конкретизирана в Наредба № РД-02- 20-2 от 24 октомври 2022 г. за организиране на движението по пътищата, отворени за обществено ползване. В нея, в чл. 6, се дава ясна дефиниция на ГПОД като документ с дългосрочен обхват, който следва да се изработва за всяко населено място или група населени места. В наредбата изрично се посочва, че възложител на този план е общината, като тя е отговорна не само за неговото първоначално разработване, но и за неговото актуализиране и съгласуване с останалите стратегически документи – най-вече с Общия устройствен план, пише още в документа, изготвен от пътните експерти.

Те заявяват писмено до кмета на Кресна – Николай Георгиев, че „ГПОД не е просто административен документ – той е основният инструмент, чрез който се гарантира системен подход към безопасността, ефективността и функционалността на уличната мрежа. В него се залагат принципите на приоритетност между участниците в движението, очертават се маршрутите на обществения транспорт, предвиждат се мерки за пешеходна и велосипедна достъпност, зони с ограничен достъп, товарни коридори, правила за паркиране и специфични ограничения с цел намаляване на инциденти. Без такъв план, нито един от тези аспекти не може да бъде разгледан в контекст, нито да бъде устойчиво регулиран“.

Според Центъра, поставянето на светофар на Е-79 е „абсурден опит да се въведе временна организация на движението. Пример за работа на парче и нарушение на почти всички правила за организиране на движението“.

От ЕЦТП подчертават, че липсата на Генерален план за организация на движението поражда множество сериозни проблеми:

Повишава се рискът от пътнотранспортни произшествия, тъй като организацията на движението често се базира на частични, некоординирани решения, които не отразяват реалните натоварвания или рискове. Съществуват случаи, в които общини са поставяли пътни знаци или са въвеждали еднопосочно движение без да разполагат с правно основание в лицето на приет ГПОД, което води до възможност за обжалване на тези актове и дори до отговорност при инциденти.

Липсата на ГПОД създава правна привидност, зад която не стои никаква юридическа действителност, а също така и административна несигурност. Нито една регулация, свързана с режима на движение – било то въвеждане на платено паркиране, зони за ниски емисии, ограничения за определен тип МПС или обособяване на велосипедни трасета – не би могла да бъде защитена пред съда, ако не е част от цялостен план, какъвто е ГПОД.

И не на последно място – липсата на ГПОД изпраща сигнал за некомпетентно, неустойчиво и хаотично управление на територията. Това може да отблъсне инвеститори, да задълбочи социалното напрежение в конфликтни точки от града и да ограничи възможностите за развитие на градската среда според съвременните европейски изисквания. Създаденото напрежение около въвеждането на временна организация по отношение на казуса при ул. „1082“ и път I-1 (Е79) е резултат именно от липсата на цялостен и дългосрочен подход какъвто предвижда Генералният план.

В заключението си, от Центъра заявяват, че всяка община, която не е изготвила Генерален план за организация на движението, не просто нарушава закона, но и пренебрегва живота, здравето и правата на своите граждани, подкопавайки основите на безопасна, устойчива и модерна градска среда.

„Това трябва да бъде сигнал за незабавна реакция – както от страна на институциите, така и от страна на гражданското общество.“

Писмото до кмета завършва с „настоятелна молба“: В рамките на един месец от получаване на настоящото да ни изпратите доказателства за това, че сте предприел стъпки за изработването на ГПОД. Уведомяваме Ви, че ако не предприемете такива, ще бъдем принудени да се обърнем за съдействие към компетентните институции.

Какво значи това?

Ако от Общината не изготвят ГПОД, ЕЦТП може да заведе дело, така както преди време бе сторено със Столична община и тя бе осъдена.

Добрият тон от страна на Центъра се запазва с думите:

Оставаме на разположение в случай, че желаете насоки, съвет или становище от експертите в нашата организация. За нас опазването на живота и здравето на българските граждани, в това число и на жителите на гр. Кресна е наш дълг. Вярваме, че това е и Ваш приоритет и ще подходите с нужното разбиране, за да спазите действащите български закони.

Припомняме, че на 11 юли стана ясно, че пътният експерт Диана Русинова готви препоръки за пешеходната пътека.

Идентифицирахме много грешки и проблеми с тази пешеходна пътека. Ще ги опишем в доклад. Правни ни лошо впечатление, че кметът е тотално незаинтересован от това, което се случва в собствената му община. Опитахме да се свържем с него и не успяхме, сподели Русинова пред ИНФОМРЕЖА.

Експертът спомена, че на мястото на пешеходната пътека липсва подходяща маркировка и знаци.

Хората са превърнати в жертва – жертва на администрацията и нежеланието на институциите да си свършат работата.

Светофарът, според експерта, трябва да остане, но трябва да се разгледа детайлно самият тайминг за пресичане. Наредба 17 няма пожелателен характер, а задължителен характер и се отнася за времето, съобразено с пресичащите възрастни хора и трудноподвижни.

Ако се обособи онази трета лента, според Русинова, дори няма нужда и от светофар, защото просто ще има къде автомобилите да завиват, но все пак хората няма да има откъде да пресекат.

КОМЕНТАРИ

Няма добавени коментари.

Код за сигурност, въведете кода 2za

FACEBOOK