ОТ РУБРИКАТА "СТАНИ АВТОР"
Специалистите по политически маркетинг все още не си дават сметка, че следват очертана от американските президентски избори тенденция.
Какви са решаващите инструменти при последните кампании в САЩ и как най-новото ще се отрази у нас?
През 1992-ра Бил Клинтън спечели изборите, като един телевизионен дебат се подигра на Джордж Буш: „Това е икономика, глупако!“ и вкара умовете на американците в печеливш за него мисловен коловоз.
През 2000-а, поучен от провала на баща си, Джордж У. Буш издаде автобиографията „Да изпълняваш дълг“, с която представи дори слабостите си като достойнства и обезсили нападките на Джон Кери.
През 2008-а Барак Обама победи Джон Маккейн чрез социалните мрежи – негов ключов стратег беше съоснователят на „Фейсбук“ Крис Хюз.
В тазгодишната кампания Бърни Сандърс и Доналд Тръмп активно използват онлайн инструмента „Социално изслушване“ („Ще станат ли вечни днешните кметове“). Въпросът е дали Хилари Клинтън също ще го вземе на въоръжение.
Тенденцията е очевидна: политическа реч, автобиографична книга, онлайн кампания, социално изслушване – от класиката към бъдещето.
В нашия случай това означава, че отсега нататък изборите ще бъдат печелени от онези политици, които използват най-модерните инструменти за влияние.
Коста Иванов