Петков се надява решението за АПИ да мине тази седмица
Автомобилният състезател Димитър Илиев става част от Държавната агенция „Безопасност на движението по пътищата“ към Министерския съвет.
Това съобщи премиерът Кирил Петков в началото на днешната координационна среща по въпросите на безопасността на движението по пътищата.
„Димитър Илиев не е просто съветник оттук нататък. Очаквам проблемите, за които той сигнализира, да бъдат приоритизирани. Време е да променим цялата структура как се вършат нещата“, каза Петков.
„Оттук нататък – прозрачни поръчки, достатъчно дълги срокове за гаранция, адекватно попълване на съществуващите дупки и нужда от ремонти. Нови магистрали, които да са на нивото на европейските пътища. Всичко това трябва да стане максимално бързо“, заяви премиерът.
„Безопасността на движението по пътищата за мен винаги е била кауза. Аз работя в тази сфера от доста години насам. Проблемите не са само в пътищата, това е социален проблем. На първо място трябва да разглеждаме човешкия фактор, отговорните хора на пътищата. След това състоянието на пътищата и на автомобилите“, каза от своя страна Димитър Илиев.
По думите му има страшно много проблеми за решаване и това може да стане само с общи усилия на национално ниво.
„Отговорността е голяма. Ще дам всичко от себе си, но една птичка пролет не прави. Тук трябва да срещнем подкрепата на цялото българско общество“, допълни Илиев.
"България в момента е на предпоследно място по брой загинали по пътищата. Този резултат е недопустим. Това, което досега сме приели за даденост, трябва да приключи", каза премиерът Кирил Петков.
По думите му пътищата ни са в ужасно състояние – констатация, която е проучил и при посещението си миналата седмица в района на Витиня.
"Това не е от месец-два, а от последните пет години. Г-н Бойко Борисов казва: „Преброих 3000 дупки, докато карах към София”. Как са били построени тези магистрали, за да имаме 3000 дупки за 100 дни?", попита Петков и отбеляза, че всяка година за пътища се харчат милиарди лева.
"Друг вътрешнокоалиционен спор е това, че сега трябва да похарчим над 1 милиард лева за ремонти, които са били направени в миналото. Но без да похарчим тези пари, съществуващите фирми не искат да отидат да ремонтират, защото казват, че не им е платено. Първият въпрос е защо основни ремонти са били направени като пътна поддръжка", каза още Кирил Петков.
Той обясни, че пътната поддръжка е частичен, лек ремонт, който не изисква толкова високо ниво на гаранция, както основният ремонт.
"Ако правим нашите пътища през т.нар. поддръжки вместо през основни ремонти, гаранциите са много по-ниски, а тогава и качеството е по-ниско. Тази практика трябва да я променим изцяло", категоричен бе премиерът.
"Той изрази надежда тази седмица това решение да мине в парламента. Първият критерий за това е, че трябва да разплатим максимално бързо половината пари. Не трябва да се спори по тази тема. Второто плащане искаме да мине през достатъчно добро ниво на проверка, не защото се съмняваме в МРРБ или АПИ, а защото тези договори са били направени неправилно. Тогава трябва да има засилен контрол. Ако тези две неща бъдат изпълнени, трябва да отворим възможността за ремонтите и тези 3000 дупки, които са се отворили в последните 100 дни или са били там от много по-дълго време, да започнат да се ремонтират", каза Петков.
*По материали на бТВ