Прабългари в Гоцеделчевското поле

Снимка: Тодор Узунов

Преди няколко години, при оглед на местност над гърменското село Дъбница, е открит мраморен блок с неизвестно за района предназначение и принадлежност. Това проучване се извършва в рамките на опит да се състави карта на неизвестните и оцелели некрополи, с цел тяхното по-добро опазване от набезите на иманяри. Находката е открита от Тодор Узунов – председател на клуб SATO, който ни запознава с повече подробности за историята и важността на този артефакт.

Г-н Узунов, разкажете ни повече за тази находка. Как се стигна до нея?

Като въведение искам да отбележа, че аз съм роден в този район и още като дете тази огромна могила над Дъбница ми е правила впечатление – все не успявах да се примиря с идеята, че това е обикновена, географска особеност на терена. Мястото е достъпно и изкачването не коства големи усили. На самия връх има сводеста, вкопана постройка, която местните наричат "Св. Арангел“ и припознават като манастир. Не оспорвам това, но впоследствие бе направена констатация, че вероятно това е цистерна за съхраняване на вода, приспособена за новата цел в османския период.

И в действителност, вътре в него има извор, за който местните от Дъбница казват, че е с най-добри качества от всички околни. В близост до него има видима крепида от суха зидария, обикаляща огромна по размери гробница – тракийски тип. Засега, неясно защо, целият могилен хълм е опасан и от късноантични подпорни стени. Когато се изкачих на върха му, видях основи на две полуразрушени помещения, в едно от които открих мраморния блок, за който става въпрос. Той има трапецовидна форма, като върху горната му, гладка страна са вкопани улеи в квадрат, водещи до корито в предния край.

Нямах идея какво е това, но със сигурност подобен предмет не бях виждал. Впоследствие разбрах, че съществуват намерени такива още от времето на Карел Шкорпил и описани като „жертвеници от преносим тип“. Всички те обаче се отнасят към Североизточна Добруджа и свързвани според някои историци с ритуални практики на прабългари.  

Какво е редно да се направи в такъв случай?

Сезирахме за това Инспектората към Министерството на културата с цел да се направи протокол, което е обичайна практика в такива случаи. Авторът му Васил Мутафов – тогавашен инспектор за района, осигури пренасянето на артефакта в постоянната експозиция към Никополис Ад Нестум, като направи предположение, че преди да бъде превърнат в жертвеник, първоначално предметът е бил надкапителен елемент – импост, от раннохристиянска базилика. Протоколът съдържа и подробна информация за историческите етапи, представени чрез архитектура и керамика от обекта. По негови сведения, още един такъв е открит в рамките на древния град Филипи.

Има ли някакви данни за идването на прабългари в тези времена?

Като дете знаех за некропол, открит в с. Туховища, в който имало гробове на прабългари. Съселяните ни мюсюлмани се отнасяха скептично към това, защото го смятаха за опит да се доказва тяхната принадлежност към българи и славяни. Открити са над 146 гроба, като известен дял от тях имат белези на ритуална практика, която е сходна с тази от района на Плиска. Това дава основание да се предположи, че част от тях са на прабългари – най-вероятно Куберови.

В по-късен етап е направено генетично изследване на костите, които безпристрастно показват митохондриална група H, характерна за Европа и J, T, T2 - характерни за Западна Евразия. Нито една от тях не е характерна за Източна Евразия. Некрополът сам по себе си остава задълго самотен, като каприз на случая, но ето, че днес откриваме още една картинка от пъзели в лицето на този „жертвеник“.  

Разкажете ни повече за тази история! Това вероятно ще е интересно за хората от този край, защото все пак става въпрос за тяхната пряка история.

Всяка история се нуждае от своята добра аргументация, за което ще направя отделна, чисто историческа, научна статия, което се нуждае от време и малко повече проучване, особено по отношение на това какво е истинското предназначение на артефакта и какви негови паралели се откриват в страната и извън нея.

Исторически погледнато, това е история от времето на хан Пресиян и неговия поход в подкрепа на бунта на смоленските славяни, защото началото на некропола в Туховища се датира към първата половина на IX век. Аз предпочитам да я наричам повече „Историята на кавхан Исбул“. Това е вторият в държавата след хана, но по една ирония на него съдбата му оказва честта да бъде регент при трима малолетни владетели. Той изпълнява тези функции още при Крумовия син, Омуртаг.

Проблемите в държавата били динамични и нови, защото за пръв път управлението било изправено пред проблема за все повече християнизиращите се аристократи, под прякото влияние на близостта си с Византия. Ханът сключва 30-годишен мир с тогавашния император Лъв V.  Той устройвал и двете страни, защото Омуртаг имал повече вътрешни страхове, а императорът - проблеми на южната си граница с арабите. Наставникът Исбул споделял напълно антихристиянската политика на хана, а те имало и за какво да отмъщават на византийците поради преждевременната смърт на Крум, над когото те направили неуспешен опит за покушение при провеждане на мирните преговори пред стените на Константинопол.

В отговор на това последния депортирал около 30 000 души от Одринска Тракия – тогава Македония, на североизток като защита на границата с хазарите.  Въпреки това Омуртаг остава лоялен към договора, защо при бунта в Анатолия на Тома Славянина, който стига стените на Константинопол, ханът без покана се притичал на помощ, като успял да го плени и жестоко екикутира! Това поражда вълна от ненавист към него в славянския свят, който се компенсира мъчително и трудно в двете последващи управления.

След  смъртта на Омуртаг на престола се изкачва третият му син Маламир. Първията му грижа била да извика първия си брат Енравота и да го помоли да се откаже от християнската вяра, заради която не бил предпочетен за хан. Той отказва и бива екзикутиран. Въпреки „мирния договор“ византийците, подозирайки слабост от възкачването на малолетен престолонаследник, предприемат поход, който кавхан Исбул не само отблъсква, но и превзема всички земи до северните склонове на Родопите.

Маламир оставя престола без наследство и в 836 г. на трона се изкачва чичовият му син Пресиян. Отново малолетен и отново кавхан Исбул е регент! Византийците без никаква дипломатическа нота успяват да върнат с кораби онези депортирани свои поданници от крумово мреме, а Пресиян и  Исбул решават да подкрепят поредния бунт на славяните от Смоленската тема.

Походът от 387 г. се предвождал от самия кавхан в компанията на висши чиновници! Дали славяните го посрещнали като спасител или в неволя, не можем да знаем. Но в тези бунтове със сигурност участвали онези Куберови прабългари, които в 867 г. се настаняват в Керамийско-Битолско поле и основават своя България.

Вероятно това е причината Пресиян в своя надпис от Филипи, близо до днешния гр. Драма, да употреби израза „многото българи“ : „...От бога владетелят на многото българи Персиан изпрати кавхан Исбул, като му даде войски и ичиргу боила и кана боила коловър и кавханът (....отиде) при смоляните…“ Свитата, която е упомената, е внушителна! Ичиргу боилът е ранг на главен съдия и първи министър, а кана боила коловър – висшият духовник в държавата, който съвместявал и функцията на началник на Гвардията.

Това говори от какво огромно значение била тази военна кампания за България. А мирът – той все още се смятал за валиден. Дори от втория надпис ханът звучи малко обиден: „...Ако някой говори истината – Бог вижда. И ако някой лъже – Бог вижда. Българите сториха много добрини за християните, но християните забравиха. Ала Бог вижда!“ Пресиян умира в 852 г., разширил пределите на държавата до Адриатика, макар и с малък излаз, което очертава и края на кариерата на кавхан Исбул.

На престола идва хан Борис I – Михаил, известен ни като „Покръстителя“. И той ще започне с насилие над собствения си син Расате, но... вече в името на Новата вяра. Кавхан Исбул бил уморен за промените и вероятно против. Участва в заговора на боилите срещу християнизацията, което ще послужи за повод да бъде отстранен и съсечен. В най-общи линии, това е история за борбата на България и Византия за славянското племе.

С какво е важна тази находка за българската история?

Тя е много важна за нас поради няколко причини! На първо място това е историческият момент, в който тези земи за пръв път се присъединяват за продължителен период от време към пределите на българската държава. Откриването на този артефакт, каквото и име да използваме за него, е важен с прабългарската си принадлежност. Той определя северната граница на Смоленската тема – нещо, за което досега се правеха само догадки. Освен това, откриването му не другаде, а в цитадела на върха на могилата говори за трайно упражнявана военна и административна власт над този район.

Некрополът от Туховища вероятно не е единствен и съществуват още, други, неизвестни засега на българсктата археология. За първи път можем със сигурност, освен тракийски и славянски, да наредим още един сегмент в етногенезиса на нашето население  - прабългарския. В заключение искам да кажа, че този обект е от особена важност за българската история и наука, защото със своята непрекъсната представеност на културни пластове от праисторията до ранното средновековие той ще ни даде пълната картина на историята на Неврокопския край, а в частност и на събитията от 837 г.

 

КОМЕНТАРИ

Щапаров Мл.01:28 - 14.11.2019
Защо ли не се учудвам- много по-логично е "пра"-Българите да са в Гоцеделчевско и Охридско,отколкото в София и Пловдив!
някой до IYI11:54 - 04.12.2018
Слушай бе мусомищки мървак...туховищенци поне си знаят историята и се гордеят с това, а ти не знаеш на кое бежанско коляно си отроче. И не прави тъпи намеци, защото генът е едно, а религията друго.
IYI11:40 - 04.12.2018
Това като Пустите клисурци станали московци...Туховищенци се оказаха прабългари. Узунов кажете за бог Тангра. Появиха се такива които да говорят, че нямало такъв бог. Но "Бог вижда"!
Муса15:40 - 01.12.2018
Благодаря за полезния разказ! Така се прави история - тухла по тухла, но правилната!
77711:59 - 29.11.2018
Sega ima geneti4ni izsledvaniya...Zashto ne se napravyat na hotrata ot Tuhovishta i da se vidi dali oshte ima takiva geni tam!
Р С11:03 - 28.11.2018
Браво Тодоре! Вижда се че са положени големи усилия. Но това е за хората! Ще се запомни и ще се знае. Правиш го за пореден път и е хубаво нашите хора да си познават миналото и да се интересуват от историята си, защото ако останат гладни за това, ги засищат емисари от къде ли не с нови, измислени истории. Преди всичко Истината и ще пребъдем! Успех във всичко!
xxx23:06 - 27.11.2018
Тва място не е на дъбничани. То е на Серафим. Но водата верно е най хубавата.
Ник18:37 - 27.11.2018
Благодаря за отделеното време и внимание!
Въведете име...18:19 - 27.11.2018
"Зрънчата" украса е начин за декорация много популярен в античността. Неговото начало обаче е в Елам /Южен Иран/. като първия пример е украса върху дръжката на един нож от началото на бронзовата епоха. В трезор от гробницата на Кир Велики са открити шест гривни, една от които е с такава украса, а друга е от сплита на златна тел. Втората е типична до идването на българите в Добруджа и е техен отличителен белег. Украсите със сребърни зърна също е типична за всички техни подвески или други украси, което не е така за близките им авари и други. Подобна торевтика оцелява до късно в трезори на партите, които впрочем опазват и дъговидния тракийски тип ритон, познат там вероятно от времето на Селевкидите. За да добиете представа за зрънчата украса просто потърсете находките от Тилия тепе в Афганистан.
Ник - в отговор18:00 - 27.11.2018
Имате добри познания по ориенталистика. Какво точно имате предвид като казвате "зрънчата" украса?
на въпроса на Сит17:53 - 27.11.2018
Това не трябва да е към мен, защото не съм филолог. Хубаво е да има единно разбиране за понятието "траки", но това не е така. Това е и правилната позиция. "Траки" е обединяващо понятие. В Илиада те се споменават като отделно племе и вероятно по-късно то се прехвърля върху по-голяма група племена от Балканите. Вл. Георгиев отделя тракийски от фригийски и илирийски и ги смята за различни, но близки индоевропейски езици. Тези езикови разлики се обуславят и от миграционните пътеки - южни или северни. Така населението на Мизия, над Хемус е била попълвана от масагети, гети, готи, алани, а южните по беломорския бряг от анатолийци и централноиранци. Най-старите пластове на езици се пазят от високопланинци и те са представени от думи, които ние и до днес не превеждаме. Казвам това, защото ако искате нещата да са съвсем прости, то не е възможно. Славянските езици пък са най-малко две групи като ние ги различаваме и до днес. Балтославяните говорят меко и с натрупване на съгласни като днешните поляци, чехи и словаци, а нашият оцелял славянски е близък до днешния украйнски, което е "антска" група говори. В Гоцеделчевско и полите на Родопите има и от двете, което говори за разнородния състав на придошлото население, но ако днес разгледаме вълната "сирийски бежанци" ще видим същата картина. Общото между "тракийски" и славянски е индоевропейския корен. И двата езика са ИЕ.
Т. Узунов16:41 - 27.11.2018
Ще отговоря на два от въпросите, без особено самочувствие, че аз ще изясня тази история. Една група говорят за етническия им произход, а другата се опира на езиковите им белези. И двете се справят трудно, защото първите се ограничават в периода от появата на сведения до разпада на Волжска България, а другите се концентрират върху времето когато тези народи са във Ферганопамирското пространство. Историята е наука с голямо бъдеще и се надявам всичко това скоро да се подреди по правилен начин. Българите от своята дълбока древност, подобно на една огромна група народи води началото си от централен Иран, някъде в областта Загрос. Такава е историята и на магяр, и аварите. Ние ги познаваме едва от времето когато те са в района на Бактра и поречието на Амударя. Тяхната оцеляла торевтика и сведения за митология подкрепят такава история. Например, зрънчатата украса, съхранена в партското пространство и много типична за българите, води своето начало именно от тази част на Иран. Чувашите, които се смятат за наследници на прабългари имат не алтайска, а иранска митология. Тук трябва да правим разлика между иранско и персийско. Един запазен етноним, свързан с тяхното начало е "савири". Спомнете си, че имаме хан Севар. Аспарух пък не се превежда в тюркски, а направо в авестийски където означава конник. Асп - кон, Аспар - конник. Вероятно от там идва и квадратът като архитектурен план, защото зороастрийските храмове са в тази форма. Съществува още един довод за този етногенезис. Замислете се защо не други, а българи стават обединители на толкова много народи? За това е нужно да познаваш принципа на държавността, а то не е присъщо за номадските или алтайски народи поради отношението им към земята. Трябва да си даваме сметка, че българските държави са сбор от федерати. В тях влизат и хуните след смъртта на Атила. Там са кутригурите, утигурите / днешните удинци/, куманите от кипчаките, които са култура "Синтаща", които днес населяват голяма част от Азебрайджан и да не забравяме голямата група алани, чийто наследници са днешните осетинци. Повечето от споменатите тук не са тюрки. Те не говорят тюркски и до днес, а дара-фарси, поне онези които днес населяват степите. Споменавам тези народи, защото когато намираме някакъв некропол, той може да носи белези на всички от изброените, което е въпрос на установяване. Така някои гробове от Туховище имат сходство с кумански погребения. Азерите днес твърдят, че куманите имат генетична група R1a1, като ги причисляват към началото на ирано и индоарийците. Останалите източно или севернокавказци пък са исконно иранци и никога не са имали общо с тюрките в езиково или културно отношение. Езикът!: той е повече въпрос на претенция. Тюрките слизат постепенно на юг като наемни войници в персийската империя и правят това в продължение на повече от 500 години. Това е припокриване на една група идваща от югозапад с друга слизаща в тази посока. Така се оформят огурските говори. В тюркския навлизат много ирански думи. Такава е думата д-у-вар. Тя е авестийска /иранска/, но в своя оригинал е "двар" както ние я знаем от преди идването на турците, защото вероятно тя е била в езика ни. Над сто са примерите, които ние смятаме неправилно за турцизми. Траки от определен исторически момент са ги знаели и то в оригиналния им вид, защото тюркският език е тип"банана", който не понася натрупване на съгласни и двар се трансформира в д-у-вар. Но когато говорим за употреба на езици е важно да се знае, че това е краят на Сасанидска Персия. Влиянието на огурските езици е голямо и много лесно ирански по потекло народи да са говорили огурски както е ясно в много от случаите. Това не е изключено за много от федератите в българската държава, което обаче не ги прави тюрки. Спирам до тук, защото това само по себе си няма да изясни пълната картина, но е все някаква помощ.
до Туховищкия kolobar10:59 - 27.11.2018
толкова сте объркани че да се чуди човек как живеете???Преди мразехте българите, сега сте българи пък другите християни!?!?!
Ник10:51 - 27.11.2018
Като учител мога да кажа, че е добре изложено. Не се покрива с мненията на някои учени като Златарски например, но това само значи, че автора има свой поглед над материала. Много се прескача оня период когато византийците си върнали депортираните на Крум. В ноя случай нещата наистина звучат в по-логична последователност. В крайна сметка и аз ще попитам, българи, кумани или други са тези хора за които говорите? И още нещо: чета в страницата на този Некропол от Туховище и някакъв лумпен написал, че тези хора били тюрки. Но днес всеки може да си пише каквото и където си поиска, затова и доверието към такива страници е малко.
Сит21:21 - 26.11.2018
Тошко, отговори ми, на какъв език са говорили славяните и траките. Благодаря!
Velikiya kolobar18:22 - 26.11.2018
"Българите сториха много добрини за християните, но християните забравиха. Ала бог вижда!“
IYI17:58 - 26.11.2018
Г-н Узунов зная че не е по въпроса тук, но все пак да попитам. Първо благодаря за информацията. Това не го знаех, нито съм го чел някъде, но звучи достоверно. Не е форум но все пак. прабългарите имат ли каквото и да е общо с тюрки за което много се спори? Отговорете...и за други ще е интересно.
до татарина22:54 - 25.11.2018
Татари, ама само в твойта глава. И за твое сведение Памирците не са Алтайци. Вземи атласа по география, поучи малко и тогава се явявай тука с небивалици. А славянския е усвоен и въведен с черковнославянските книги. ...Не че ти дължа обяснение......
един22:31 - 25.11.2018
Българите са чисти Татари с монголоиднараса идват от планината Памир граничащаи с планината Алтай от който произлизат Тюрките и когато пресекли река Дунав се смесили с преобладаващо славяните и затова говорим славянски език а не български.
един15:24 - 25.11.2018
В крайна сметка, тия българи куберови ли са или са от тия от похода? Генетиката хубаво ама това е по майчина линия като гледам. Друго изследване няма ли...
ПОКАЖИ ОЩЕ 1 КОМЕНТАРА
Код за сигурност, въведете кода 2xf

FACEBOOK