Учителите от Банско, Разлог, Петрич и Сандански се страхуват от орязване на паралелка

Снимка: Infomreja.bg

Разделението в педагогическата общност продължава

Ние можем и трябва да обучаваме учениците от областта в профил „Чужди езици“.

Това гласи становище, подписано от директорите на 4 гимназии в област Благоевград, а именно Профилирана гимназия „Яне Сандански“- гр. Сандански, Профилирана гимназия „Пейо Крачолов Яворов“ - гр. Петрич, Средно училище „Неофит Рилски“- гр. Банско, Средно училище „Братя Петър и Иван Каназиреви“- гр. Разлог.

В становището се заявява, че учителите в гимназиите залагат на чуждоезиковото обучение и запазването на паралелки с профил „Чужди езици“ в училищата след като бе обявен новият план-прием, в който са „орязани“ паралелки.

Според 4-е ръководства на гимназиите "по-голямата част от учениците намират трудова реализация в България, докато възпитаниците на езиковите гимназии по-често напускат страната ни". Както и ако бъде премахната паралелка от тези училища за сметка запазването на паралелка в Езикова гимназия в Благоевград, това ще накара родители да изберат друго място за живеене, за да имат исканото образование децата им. Същото е и становищетп на педагозите от ЕГ.

С по една паралелка по-малко наесен ще са именно в Езикова гимназия - Благоевград, Природоматематическа гимназия - Благоевград, Профилирана гимназия - Петрич, и Професионална гимназия по транспорт - Разлог. Това бе взето като решение на 18 февруари на заседание на  Комисията по заетост към Областния съвет за развитие, под председателството на областния управител Георги Динев.

От Езиковата гимназия се обявиха твърдо против и в момента в ход е подписка, създадена от инициативен комитет, основан от бивши възпитаници. Тя ще бъде изпратена до МОН, РУО и всички институции, с които от ЕГ искат да се преборят, така че паралелките им да останат 6.

Припомняме, че контра позиция имаше от директорите на другите гимназии в община Благоевград, което противопостави педагогическата общност една срещу друга.

От своя страна учителите в гимназиите в Банско, Разлог, Сандански и Петрич заявяват:

Разполагаме с подготвени високо квалифицирани кадри не само по чужд език, но и за изучаване на учебни предмети от общообразователната подготовка на чужд език.

Материалните бази на нашите училища дават възможност за използването на съвременна образователна среда и високи технологии.

Учениците ни  са много добре подготвени и успяват да овладеят уменията свободно да общуват на чужди езици, за което говорят многобройните призови места, които те заемат в различни конкурси, състезания и олимпиади по чужди езици. Всяка година наши ученици с желание участват не само в състезания по английски език, но и по другите чужди езици, изучавани в гимназиите ни – испански език, руски език и немски език.

Защо трябва да обучаваме учениците и в профил „Чужди езици“ ?

Защото не бива да се обезличава приносът на началната и прогимназиална подготовка на учениците, насочили се към овладяването на чужди езици в профилирани паралелки. Получената стабилна основа е причината за високия бал, с който влизат при постъпването си в езикова гимназия. Този бал е оценка за труда на плеяда начални и прогимназиални стойностни учители. При постъпване в паралелки с чуждоезиков профил учениците също регистрират високи резултати, както е видно от оценките им на ДЗИ. 

Това е доказателство, че подготовката в профилираните паралелки, въпреки различието в учебните планове с езиковите гимназии, не е с по-ниска стойност и успеваемост.

Не е етично да се забравя, че родителите също са участвали с подкрепата си в този процес и имат правото да помогнат в избора на посоката на своите деца, съобразявайки се с множество субективни фактори, сред които и финансови.

Защото в нашите общини се обучават голям брой ученици, чийто майчин език не е български. Семействата им са намерили закрила и/или препитание в нашите населени места. Липсата на предварителна езикова подготовка по български език предполага предоставянето на съпътстваща обучението им подготовка, която става през английски и руски език. Малко са специалистите, подготвени за това предизвикателство. Там, където това е добре работещ образователен модел, учениците припознават училището като свое и желаят да продължат обучението си до XII клас.

Защото сред учениците в VII клас не е малък броят на деца на политически и/или икономически емигранти. Родителите нямат интерес децата им да се обучават в областния център, не е и приемливо учениците отново да бъдат подлагани на преместване и социализация в нови общности след преживяното.

В нашите градове живеят чуждоезикови номадски общности, които трайно намират поминък в нашите региони, а децата им се обучават в училищата на нашите общини и искат да останат тук.

Защото по екологични и/или здравословни причини в последните години много хора  избират да живеят в общините Банско, Разлог, Сандански и Петрич заради природните дадености на нашите региони (чист въздух, минерални води, възможност за спорт и туризъм, възможност за трудова заетост). С оглед на правото на равен достъп до образование на учениците, придошли по гореспоменатите причини, не бива да се отнема възможността те да се обучават по избрани от тях профили, в това число и „Чужди езици“.

Неоспорим е фактът, че развитието на туризма се нуждае от езиково подготвени кадри, за които не е задължително да продължат висше образование. Не бива да се ограничава възможността пред ученици с по-ниски доходи да придобият компетентности, които да използват в социалната си реализация. Към нашите населени места се наблюдава устойчива сезонна мобилност. Не е рентабилно от страната и от чужбина да прииждат кадри, когато може децата на Банско, Разлог, Петрич и  Сандански да са езиково подготвени кадри в туристическия бранш.

Нашите училища вече разполагат с висококвалифицирани преподаватели по езиковите профилиращи предмети и фактът, че родителите им се доверяват, е сигнал, че не бива да се пренасочват или разпиляват трудови ресурси.

И не на последно място – може да се проследи статистиката, че по-голямата част от нашите ученици намират трудова реализация в България, докато възпитаниците на езиковите гимназии по-често напускат страната ни.   

 

КОМЕНТАРИ

Гражданин00:45 - 05.03.2025
Спрете се бе хора. Вече разбрахме колко са лоши в ЕГ. Без да работят постигат резултати, без да говорят ' разединяват учителската общност, сега пък и ще обезлюдят цялата област. За това, през юли си пратете там децата, тези хора заслужават подкрепа. А на Златанов, Иванова, Митова и Драгоев ще кажа: този горе гледа, забавя, но не забравя!
Код за сигурност, въведете кода a2g

FACEBOOK