Решено: Увеличиха данъците и таксите в Благоевград

Снимка: Infomreja.bg

Нова година - нови задължения ще имат жителите на общината

Данъкът за недвижимите имоти в Благоевград се увеличава от 1.9 на 2,5 промила, а на данъка за възмездното придобито имущество – от 2.4 на 3 промила. Данък „смет“ скача от 2,1 на 2,5 промила върху данъчната оценка на имотите.

Решението на ОбС влиза в сила от 1 януари.

Шеста точка от дневния ред от последната сесия на Общинския съвет в Благоевград бе именно предложението на кмета Методи Байкушев за одобряване на план-сметката на общината за определянето на данъците и таксите, сред които и такса „смет“.

С колко ще се увеличат данъците и таксите?

За апартамент в кв. „Струмско“ от 60 кв. собствениците на жилището ще плащат допълнително 4,97 лв. – данък за апартамента + 7,45 за смет. В кварталите като „Еленово“, „Ален мак“ и „Запад“ жителите ще плащат 13,47 + 8,98 лв.; 17+19 лв. – за широк център; 16+24 лв. за идеален център.

За 80 кв. м жилище ще се плаща 54 лв. повече - за идеален център, 40 лв. - за широк център, 30 лв. - за кварталите, 20 лв. - за кв. „Струмско“, 16 лв. - за кв. „Старо Струмско“.

За апартамент от 100 кв. ще се плаща 82 лв.- за идеален център, 62 лв. – за широк център, 51 лв. – за кварталите, 39 лв. – за кв. „Струмско“, 35 лв. – за „Старо Струмско“.

При добра събираемост се очаква 1,2 млн. лв. на година.

Предложението за план-сметката бе прието с 26 гласа „за“, 8 бяха против и още толкова се въздържаха. Това за увеличаването на данъците и таксите се прие с 25 гласа „за“.

Предложението за вдигане на такса „смет“ също бе прието с 25 „за“

Кметът е направил изменения на предложението за план-сметката за чистота и изменение на предложението за структурата на Общинската администрация, които изменения са входирирани вчера следобед в ОбС.

Три точки от план-сметката отпадат, а те касаят средства за над милион за извозване на дървесина и листна маса.

Когато се гласува бюджетът през август 2023, аз бях тук като гражданин. Аз споделих, че в бюджета има огромен проблем, заради заложения гигантски дефицит, който няма как да се покрие. Това, което не знаехме, след като встъпих в длъжност, е, че този дефицит е бил покрит с пари, които Общината с дадени от държавата целеви средства. Харчени са и допълнителни 4 млн. лв. от преходните остатъци на училищата, градините и социалните структури. Това са около общо 11 млн. лв., които са извън цялостната картина – пари, които ги няма по сметката сега. Благодарение на заема от МФ, се справихме с това да разплатим 17 млн. лв. по проекта за анаеробната инсталация. Вчера се справихме с тази задача, каза Байкушев.

Общината събира 21 млн. лв. приходи, а разходите растат – заради повишението на минималната заплата, заради инфлацията и всички други фактори. Проходите не се увеличават. За последните години са около 25 млн. лв. За 2023 са повишени малко, заради повишаването на такса „смет“ до април, когато е плащана такса на стойност 2.9 промила. Сега трябва да бъдат върнати около 400 000 лв. след намаляването на таксата след съдебното решение.

Дефицитът е около 6-7 млн. лв. годишно. При извънредни разходи е около 10 млн. лв., което е системен проблем, каза още Байкушев.

До момента е имало неефективно управление на общинската собственост и неефективно управление на крупната общинска собственост. Имало е и популистко задържане не цени и такси. Сметката дойде и ние не можем повече да отлагаме да решим този системен проблем.

Аз съм изготвил План за финансово стабилизиране на Общината. Част от плана е реализиран, останалата част престои.

Конкретните точки в плана са:

съкращение на разходите за администрация и второстепенни звена;

съкращение и контрол на разходите на общинските предприятия;

съкращение на разходите и контрол на проходите от общинските дружества;

увеличение на проходите от общинската собственост;

финансова дисциплина на разходите за фестивали, заря, цветя;

привличане на инвеститори;

европейско финансиране;

национално финансиране.

Деветата точка е основата на предложението на Байкушев. Той каза, че това е разумното решение за увеличение на данъка върху недвижимите имоти и такса „смет“.

Байкушев представи презентация, в която се аргументира защо е необходимо увеличението и как то ще се отрази на гражданите.

Стана ясно и какво е бъдещето на общинското звено „Инспекторат“. То бе създадено от кмета Илко Стоянов, а след изборите служители напуснаха в знак на лоялност към стария кмет и страх от „саморазправа“ с новия, който бе категоричен, че това са „биячи“.

„Очаква се звено „Инспекторат“ да се занимава с контрола над общинските предприятия, а не да бъде частна гвардия на кмета“, каза Методи Байкушев.

До края на следващата година започваме да вкарваме пари в Общината, и то сериозни пари. Започваме да си събираме всички пари от наеми, а не да правим компромиси към определени наематели, категоричен бе Байкушев.

Той заяви още, че средствата от Европа и държавата са целеви и не са „джоб пара“ за всичко. А самото европейско финансиране носи рискове от финансови корекции, заради които Общината страда от години.

Съкращават се разходите по озеленяване и за протокол – за цветя за поднасяне на паметници.

Таксата за битови отпадъци включва: сметосъбиране и извозване, за съществуване на системата и поддържане на чиста градска среда. А кметът се закани, че този, който хвърля нерегламентирано, ще плаща.

Димитър Урдев предложи създаване на публичен регистър за разходваните от Общината средства. А всяко предложение, подписано от кмета, да съдържа и името и подписа на служителя, който го е изготвил.

Албина Анева, каза, че не вярвала, че Байкушев ще предложи гражданите с увеличени такси и данъци.

Вярвахме във Вас и възможностите Ви, че ще доведете един добър екип от заместници, от които ние сме видели досега двама такива, а ясна визия за управлението на Общината няма. Няма да подкрепя Вашите предложения за вдигането на данъците и таксите, както и промяната на общинската структура, каза Анева.

Тя каза, че не оттегля подкрепата към кмета, но не подкрепя предложенията, които натоварват гражданите. Анева каза, че не вижда промяната, която Байкушев е обещал – с експерти, с цялостна промяна на структурата на Общината. Анева се опасява, че подобни решения за увеличение на данъци и такси, основно за такса „смет“, може да имат неблагоприятен изход след като влязат в Административния съд, както се е случвало досега.

Ние сме станали основание за съдебна практика. В това сме олимпийци, каза Анева.

Байкушев отговори, че вдигането на таксите не е „единственото решение за стабилизиране на Общината“. А за структурата на Общината – Байкушев каза, че моли за търпение за представяне на екипа му от заместници. Той прие критиката за основателна.

От януари се очаква да бъде представен заместник-кметът по строителството, както и да обяви час за приемно време за гражданите.

Новата структура на Общинската администрация бе гласувана и приета с 33 гласа „за“ и един „против“.

Одобрено бе (с 29 гласа) и  увеличаването на максималната и минималната тарифа за пробег на такситата.

Минималната сума за пробег ще е 0,99 лв., а максималната – 1,40 лв. за дневна тарифа. За нощна – 1,19 лв. и 1,40 лв.

Присъстващите таксиметрови шофьори в залата посрещнаха решението с аплодисменти.

Клетва като общински съветник положи Крум Стоилов от ПП-ДБ, който е поредният избран по брой преференции след Станислав Кимчев. Кимчев се отказа от мястото си в ОбС, защото пое поста за заместник-кмет по културата. Самият Кимчев пък замести Боряна Шалявска, която пък бе назначена като заместник-кмет по образованието.

Стоилов влиза в състава на Комисията по младежта и спорта и в Комисията по образование, култура и вероизповедание.

Предложение от граждани и подписка за премахване на знамето на Сърбия от фасадата на зала „22 септември“.

Знамето е там заради намиращото се в сградата почетно консулство. ОбС задължава консулството да свали знамето.  

Предложението бе прието с 33 гласа „за“, а един се въздържа.

 

Снимка: Дартс ТВ/ стоп кадър/ клетва на Крум Стоилов

КОМЕНТАРИ

Няма добавени коментари.

Код за сигурност, въведете кода 3ax

FACEBOOK