Преподавател от ЮЗУ взе участие в уебинар "Добра информация за добри каузи"

Снимка: Личен архив

Онлайн дискусията бе организирана от фондация „Impact Drive“ и АЕЖ

Днес всички говорят за големия поток от информация и шума от подвеждащи или фалшиви новини. Какво означава това за работата на организациите с каузи? Темата повдигат от Асоциацията на европейските журналисти в България.

В епохата на дезинформацията дори и най-добре подготвените и добре образовани професионалисти могат да паднат в капана на заблудата и да компрометират добрия си имидж или да навредят на иначе смислена идея, следвайки и разпространявайки непроверени и манипулативни факти.

Именно затова познаването на основните принципи на проверка на фактите и работа с качествени източници на информация е от ключова важност не само за журналистите, но и за професионалистите в гражданския сектор.

От АЕЖ-България, са посветили немалка част от работата си на коректното препредаване на информацията и са разработили специален Пътеводител за проверка на фактите в дигитална среда, с който снощи по време на онлайн дискусия запознаха участниците в уебинара, организиран от фондация „Impact Drive“.

Обсъдени бяха конкретни казуси от практики, представяващи добри и лоши примери за боравене с информация и източници отвъд пределите на журналистиката.

„Нещо повече, в съвременната комуникационна среда разговорът с нашите поддръжници и последователи излиза отвъд пределите на експертността. В основата му е разказването на истории, които дават лице на работата ни и ни помагат да се свържем с общностите, които ни подкрепят.

Като представители на гражданския сектор, наше задължение е да правим това по най-балансирания, етичен и професионален начин, същевременно предавайки емоцията на каузите, които преследваме“, коментираха от фондацията.

Коментирани бяха подходи за постигане на тази цел и бяха посочени полезни практически съвети за ползотворна работа с медиите.

Изследвани съвместно в този онлайн разговор бяха въпроси като:

# Източници на информация - къде са, как проверяваме достоверността им, как се цитират?

# Създаване на собствени информационни ресурси - как трябва да изглеждат те, за да будят доверие в експертността си

# Баланса между споделянето на чувствителни лични истории и защитата на дадена кауза при работа с медии

# Етиката и борбата с фалшивите новини и речта на омразата

Разисквано бе и качеството на информацията и работещите стратегии за нейното поднасяне на публиките, когато се огласява дейността на неправителствени организации, които защитават различни каузи; как ефективно да работят с медиите така, че да не са атакуеми впоследствие за информациите си; доколко е важна бързината на отразяване на организираните от тях събития и доколко качеството.

Един от най-дискутираните моменти беше как да се поднасят фактите в медиите по проучвания, които НПО-тата правят, и проблемите с фалшивите данни, които после прерастват във фалшиви новини.

В онлайн дискусията участваха Мария Черешева и Иван Радев от Асоциацията на европейските журналисти в България.

Мария Черешева - член на Управителния съвет и един от основателите на Асоциацията на европейските журналисти – България (АЕЖ). Журналист на свободна практика. Започва кариерата си през 2008 г. в европейския портал на Дневник.bg, като от тогава е работила с многобройни български и международни издания. Сред тях са Balkan Insight, OCCRP, ZDF, Deutsche Welle, BBC, Ethical Journalism Network и др. Във фокуса на работата й са теми като миграция, човешки права, социални и политически въпроси.

Иван Радев е член на Управителния съвет на Асоциацията на европейските журналисти-България и ръководител на проекта “Медийна грамотност в класната стая”. Той има над 10-годишна журналистическа практика. Иван е завършил Балканистика в СУ и следи внимателно развитието на обществата в Югоизточна Европа. Знае румънски и в продължение на пет години е бил кореспондент за България на румънската национална информационна агенция Аджерпрес.

Асоциацията на европейските журналисти – България е професионална общност от журналисти, част от Асоциацията на европейските журналисти, независим наблюдател към Съвета на Европа. В момента в организацията членуват над 100 журналисти от цялата страна.

Нейната цел е подобряване на медийната среда и качеството на журналистиката в България и подкрепа на журналисти, които са възпрепятствани да вършат (свободно) работата си.

Теодора Иванова-Вълева, Impact Drive - професионалният ѝ живот от много време е свързан с управленито на проекти и организационно развитие, както и дизайн и управление на грантови схеми и програми. Работи за кратко в публичната власт и в частното управленско консултиране, но намира страст и смисъл в работата в неправителствения сектор и хората, работещи за каузи. Силно се интересува от това как те да бъдат ефективни, въздействащи и успяващи в мисиите си. Дейността и в подкрепа на организациите е свързана с участие в проекти, менторство, помощ при създаването на фъндрейзинг и бизнес планове, организационни, комуникационни и управленски стратегии, лекции, консултиране и други.

В уебинара, озаглавен "Добра информация за добри каузи" взе участие и д-р Радостина Михайлова –  дипломиран журналист, възпитаник на Факултета по журналистика на СУ „Св. Климент Охридски“, работи в катедра „Връзки с обществеността“ в Правно-историческия факултет на ЮЗУ, преподава дисциплини, свързани с медиите и обществената комуникация.

Тя бе единственият участник в уебинара от Югозападния университет.

 

КОМЕНТАРИ

Няма добавени коментари.

Код за сигурност, въведете кода 2xa