Тръгва строежът на нови 12,6 км от магистрала „Струма“ (СНИМКИ)

Снимка: Infomreja.bg

ОЩЕ СНИМКИ ВИЖТЕ ВЪВ "ФОТО МРЕЖА"

Министърът на регионалното развитие и благоустройството Николай Нанков и министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията Ивайло Московски дадоха старт на строителството на нови 12,6 км от автомагистрала „Струма“.

Символичната първа копка на лот 3.1 бе направена в района на кръговото кръстовище при Зелендолско шосе, в близост до Благоевград. Начинанието благослови Неврокопският митрополит Серафим, който отслужи водосвет, а менчето с вода лисна управителят на Агенция "Пътна инфраструктура", инж. Дончо Атанасов.

Участъкът трябва да бъде завършен през август 2019 г. Обектът ще погълне близо 140 млн. лв. 

„За следващите мандати на двамата кметове магистралата ще е готова“, пошегува се регионалният министър. Той добави, че два пътни възела ще бъдат изградени на новото трасе – „Благоевград-юг“ и „Симитли“, както и над 20 тежки съоръжения, които ще минават през реките Струма, Логодашка и Суха.  

Утре ще бъде обявена обществена поръчка за строителството на тунел „Железница“ на магистралата. Тя ще бъде с три обособени позиции – по една за строителството на пътни съоръжения и асфалтови дейности за отсечки от 2 км преди след тунела и самото подземно съоръжение. 

„Пътищата не правят бизнес, но са предпоставка за него. Те създават условия за инвестиции и подобряват икономическата среда“, подчерта Нанков. Според него реализацията на големи инфраструктурни проекти освен надежди пораждат и големи спорове и страхове.

Той даде пример със строителството на АМ „Струма“ в Кресненското дефиле, където еколозите поставят като задача номер едно опазването на природата и биоразнообразието, собствениците на крайпътни кафенета и ресторанти са загрижени за бизнеса си, любителите на екстремните спортове се тревожат за рафтинга по река Струма, а жителите на близките села се питат как ще стигат до нивите си. 

„Нашата задача е да намерим баланс между тези интереси и да вземем държавническо решение. От една страна да не загубим европейското финансиране, защото ако до май-юни 2019 г. няма строително решение, ще трябва да довършим магистралата с пари от бюджета, или да връщаме получените средства за изградените отсечки и едновременно с това трябва да гарантираме опазването на природата“, отбеляза министърът. 

Той допълни, че и 5-те предложени варианта на трасе на магистралата през дефилето преминават през защитените зони -  „Кресна-Илинденци“ и „Кресна“, което изисква система от скъпи мерки за опазване на редките и защитени видове. По думите му обаче от първостепенно значение е да се гарантира безопасното придвижване на хората.

Министърът напомни, че Кресненското дефиле, наред с отсечката Русе-Бяла, води черната статистика по брой на загиналите през 2016 г. „Средногодишно там стават 50 катастрофи, като 30 от тях са тежки и всеки ден забавяне на проекта поставя под въпрос сигурността и здравето на стотици хората“, категоричен бе той. 

Нанков отбеляза, че строителството на Лот 3.2 от АМ „Струма“ не бива да се отлага, но големият въпрос е откъде да минава трасето. Той напомни, че на първо място е класиран  проекта за строителство на . т. нар. „полуизточен вариант“, при който в посока Гърция се запазва старото трасе, а в обратната се изгражда ново, изнесено на изток. „Този вариант беше класиран на първо място по отношение на всички параметри – екологосъобразност (ОВОС-ът му получи най-висока оценка), икономическа целесъобразност и безопасност. Нека не забравяме, че каквото и да правим – пътища, магистрали, язовири, трябва да гарантираме сигурността населението, защото това не е самоцелна инфраструктура. Тя трябва да служи на човека и да не застрашава неговия живот и здраве“, категоричен бе той.

Министърът разсея и тревогите на местните хора е, че при изграждане на Лот 3.2 от АМ “Струма“ бизнесът край сегашното трасе ще замре. „Класираният на първо място вариант предвижда създаване на три зони за отдих и търговия, където хората ще могат да предлагат произведения от тях мед, плодове, зеленчуци. Те ще имат електричество, водопроводна и канализационна мрежа, пречиствателни станции за отпадни води. Едната площадка е на обходния път на Кресна в посока Кулата и е с площ 17 декара. Другата е 19 дка и ще бъде на 2 километра след пътен възел „Кресна“ по новото трасе в посока София“, обясни Нанков. 

Към проекта ще бъде добавена и трета зона за отдих край Симитли, която ще е с площ около 10 декара. За удобство на населението и за да не бъде нарушен обичайният му начин на живот, са предвидени пет напречни връзки между две посоки на движение – пътните възли „Симитли“, „Полето“, „Мечкул“, „Стара Кресна“ и „Кресна“. Предвижда се и изграждането на пътна връзка със съществуващия път Е-79 в началото на обходния път на Кресна.

„Аргументите ни, с които ще отидем на обществените обсъждания на 11 септември са, че сме се погрижили за абсолютно всички страни в процеса – помислили сме за хората от местната общност – как да стигат до нивите си, помислили сме за местните производители на земеделски производители и екологията. Целта ни е да постигнем сигурност и безопасност  при всички съображения от екологична и икономическа гледна точка“, коментира Нанков.  Той отбеляза, че в случая нито екологичният, нито икономическият, нито социалния момент трябва да са водещи,  защото трябва да има баланс.

„Този, който взема решение и носи и отговорност. Едно са експертните решения, друго са коментарите в социалните мрежи, форумите и някои медии“, каза още Нанков. Според него ако всички процедури се изпълнят съгласно графика няма пречка  през месец май 2019 г. ще има решение за избран изпълнител, за да се реализира успешно проекта. 

Министър Николай Нанков увери, че при реализация на „полуизточният вариант“ на трасето ще се извърши рехабилитация на съществуващия път към Кулата, който ще се разшири и обезопаси с изправяне на завой. 

Лот 3.1 се финансира от Оперативна програма „Транспорт и транспортна инфраструктура“ 2014-2020 г. Предвидено е и изграждането на „Интелигентни транспортни системи“ със станции за засичане и управление на трафика, видео наблюдение и метеорологични станции. 

Изпълнител на лот 3.1 е ДЗЗД „АМ СТРУМА 3.1“. Стойността на договора е 139 021 499.92 лв. без ДДС. Строителният надзор ще осъществява ДЗЗД „СН АМ Струма Лот 3.1“. Техният договор е за 1 695 249.00 лв. без ДДС.

ОЩЕ СНИМКИ ВИЖТЕ ВЪВ "ФОТО МРЕЖА"

 

Снимка: Infomreja.bg
Снимка: Infomreja.bg
Снимка: Infomreja.bg
Снимка: Infomreja.bg
Снимка: Infomreja.bg
Снимка: Infomreja.bg
Снимка: Infomreja.bg
Снимка: Infomreja.bg

КОМЕНТАРИ

Няма добавени коментари.

Код за сигурност, въведете кода 2xf

FACEBOOK