"Електричките" в Благоевград усложниха ситуацията с градския транспорт

Снимка: Infomreja.bg

По темата преди време задочно спориха Стоянов и Байкушев

С 31 гласа „за“ на сесия на ОбС бе прието предложение за споразумение между трите транспортни фирми в Благоевград да си разпределят държавната субсидия.

Досега компенсацията, която държавата изплаща на фирмите – превозвачи, се е давала чрез подадено до Министерството на транспорта споразумение, сключено в случая между фирмите – опериращи с градския транспорт в Благоевград. Това са „Струма 11“ и „Бистрица“.

След промяна в закона, разпределянето на компенсациите се случва според механизъм, който трябва да се гласува от Общинския съвет. Такъв механизъм се приема за първи път в ОбС-Благоевград.

Ситуацията обаче се усложнява, защото в момента компенсациите ще трябва да се разпределят между двете частни фирми – изпълнители на градския транспорт, и между новосъздадената общинска фирма „Благоевград еко транспорт“ ЕООД , която обслужва новосъздадената пътническа линия № 12.

Кметът от своя страна заяви:

За да се спасят парите по проекта за подлеза при кв. „Грамада“, който е прието, че не е възможно да се изпълни, са закупени автобусите по друг проект. Открита е нова линия и е създадено търговско дружество. За да може дружеството да съществува, са сключени договори за услуги по контрол по дейността на другите превозвачи. Странни според мен и не виждам за какво са тези плащания. През ноември електробусите влизат в действие. Общината е сключила договор с дружеството за „общ икономически интерес“, но пък е задължена да субсидира дружеството за това, което то губи от тази линия, защото изначално ясно е било, че то ще губи. Налага се за ноември и декември да бъдат преведени от Общината към дружеството около 33 000 лв. за всеки месец, за да може то да съществува. Прогнозите са, че тези плащания ще са между 400-500 000 лв. на година, които са заложени в Бюджет 2024. В Наредбата за разпределение на субсидиите и компенсациите е заложен конкретен механизъм, ако не се постигне съгласие между превозвачите. Досегашните превозвачи – с които общината има договор за 8 години. Те са се споразумели с Общината да получават определен дял от тези компенсации. Но на сцената излиза и общинското дружество. Което не е било предвидено. Общината не дава пари на частните превозвачи, а средствата са давани от Министерството на транспорта. С частните превозвачи ние имаме добри договорни отношения – те сами поддържат линиите си, за разлика от други общини, които плащат за обществен превоз. Сега се получава така, че новият играч не само, че го субсидираме, но и получава дял от това, което останалите получават като субсидии. В Наредбата е предвиден определен механизъм, който е съобразен със споразумението между „Струма 11“ и „Бистрица“ и е съобразен с пътникосъвместимостта на автобусите. В Комисия е взето решение да се подкрепи механизма, залегнал в споразумението между двете частни фирми. Това трябва да подкрепи или не ОбС днес или да предложи друг механизъм. Ние като администрация не можем да предложим по-справедлив механизъм. Ако субсидиите на частните превозвачи се отнеме, то ние можем да изгубим градския транспорт, което не е в интерес на Общината. Част от субсидиите следователно ще получава и общинското дружество.

Байкушев каза, че ще се мисли дали да не се пуснат други маршрути за тези автобуси, за да се намалят загубите.

Мирослав Кюпов – управител на „Благоевград еко транспорт“, заяви, че 98 000 км. са направени като пробег, според Наредбата, според която се дават компенсациите. Затова за миналата година от октомври до декември е направен пробегът. И спрямо този пробег се определя и размера на сумата. Кюпов е предложил механизъм, в който се е залагал на компонент екологичност на градския транспорт. Но в приетия на комисията механизъм – този компонент не съществува.

Николай Петков (управител на „Струма 11“) заяви, че предложението за механизма отговоря на всички изисквания, а спрямо екологичността – те изпълняваме всички критерии, заложени в подписан договор с Общината. Заложено е като минимум автобусите са бъдат по стандарт за екологичност „евро 5“, който те притежават.

По време на Комисия е разглеждано и още едно предложение, което обаче е отхвърлено.

Става дума за това „Благоевград еко транспорт“ да придобие общинския терен, на който се помещават и трите фирми – именно базата в кв. „Еленово“. Така – двете частни фирми е трябвало – ако бъде прието предложението, да изплащат наем на общинската фирма. До подобно решение обаче не се е стигнало и то не е било подкрепено. Така и трите фирми продължават да изпозлват безвъзмездно общинския терен, който преди промените е бил собственост на бившия ДАП. 

 

 

КОМЕНТАРИ

Няма добавени коментари.

Код за сигурност, въведете кода 2xa

FACEBOOK